Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettfärger-och-färggenetik
Läst 585 ggr
LenoreH
0

Färgförfrågan

Har en bekant som har världens undebaraste tjej! Hon är vit med några röda fläckar. Hon har varit mamma förut och de ska ev ta en kull på henne nästa år.

Min fråga är, vilka färger på kattungarna kan hon få beroende på vilken hane de väljer?

LinusCRX
0

Här finns en tabell man kan titta i hur utfallet kan tänkas bli:

http://www.rexalliansen.com/farger/palsfarger.htm

LenoreH
0

Finns ju ingen vit hona med röd fläck.. Ingen vit heller. Räknas hon då som röd eller?

Sashimis
0

Ja hon är röd med vitfläck, så titta på röd och se vilka färger det kan bli och sen kommer ungarna antagligen bli vitfläckiga också.

Det du kan vara säker på är att alla hanar kommer bli röda (eller creme), och att honorna kommer bli röda eller sköldpaddor beroende på hanens färg. Sen beror det på vilka anlag föräldrarna bär på. Om båda bär på dilution kan det bli creme hanar och creme eller blåpaddhonor. Om båda bär choklad kan det även bli chokladpaddor. Samma sak om båda bär på anlag för maskat osv..

LenoreH
0

Tack för svar!

En fråga till, om hon parar sig med en vit hane kan det bli vita honor då?

LenoreH
0

Kom på en till fråga, hoppas ni inte tröttnar…..

Vad jag förstått så ärver sönerna moderns utseende men hennes vuxna son skulle jag nog kalla crememaskad, hur kommer det sig?

Eine
0

Ja det kan det bli vita honor.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Eine
0

Han kan vara crememaskad!

AnnaS
0

#5 crememaskad är en variant av rött. Det är grundfärgen röd med tillbehör kan man säga. Han är röd i grunden och så har han har fått ett anlag för dilution (utspädning av färg jmf engelskans dilute) från båda föräldrarna och då blir det creme. Dessutom så har han fått ett maskanlag från båda föräldrarna vilket gör att han blir maskad.

Ozons
0

Stämmer det att man inte får para vitt med vitt?

Med tanke på ökad risk för dövhet?

Jag frågade Sverak och dom svarade att det inte fanns en större risk bara för att man parade vita katter med andra helvita- d.v.sa handikappet kan uppstå så fort du får en vit katt i vilket fall som helst (alltså även om man parar med enkatt med annan färg)

AnnaS
0

#9 Får får man väl, men risken för dövhet kan öka då. Det är inte säkert att blir fler döva då, men risken ökar. Vita kan bära på anlag för dövhet och om man då parar två vita så kan man ha oturen att para två stycken som bär på dövhet men inte är döva själva. Därmed ökar också risken.

Eine
0

Det finns inget förbud men jag skulle aldrig göra det själv.Däremot vitt och höggradig vitfläck är ingen fara att kombinera.Jag minns inte varför man inte parar vitt med vitt om man är försiktig. Det har inte enbart med dövhet att göra. Kanske Dagny Dickens vet?Förresten : Hon vet, det är jag som glömmer sånt viktigt..

AnnaS
0

#11 På hundar kan det vara letalt om man parar vitt med vitt, kanske det du tänker på?

LenoreH
0

"11 Om jag förstår dig rätt är det ingen risk att para denna hona med en vit hane?

AnnaS
0

#13 Nej, en helvit katt kan man para med en rödvit van, inga problem!

Sashimis
0

#13 helvitt och vitfläck (som honan har) är två helt skilda anlag som inte har något med varandra att göra. Det är skillnad på vitt och vitt Glad

Eine
0

#12 Just det, så är det!