När hanen inte vill mer?
Iris är ju på parning och dem har parad från onsdag till lördag men det senaste dygnet vill hanen inte mer. Hon hög löper fortfarande men han ignorera henne totalt och vill bara ut från parnings rummet.
Vad är Er erfarenhet, vet hanen om när det är klart eller kan det vara för han inte orkar mer? Skulle ni hämta hem honan eller avvakta och se om de kommer igång igen?
Tacksam för alla svar
Min erfarenhet (gällande mina egna pojkar då) är att när dem fått nog så är det nog. Det har varit lika bra att skicka hem honan på en gång, mina killar har inte velat mer alls även om dem haft flicka kvar nån/några dar.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Det är bra om dom inte parar alltför många dagar, då kan kattungarna vara olika mycket utvecklade vid födseln. Jag skulle nog inte låta dom para mer än 2 eller 3 dagar.

Det är helt okej om de fortsätter att para så länge de orkar, kattungarna utvecklas inte olika utan de har samma ålder när de föds. Har för mig att det var en artikel om det i "Våra Katter"? Om det bara är 2 dagar eller 7 dagar spelar ingen roll, så om hanen inte orkar mer så är det nog så :-) Mina hanar har varit ganska pilska av sig och har parat 7 dagar men också enstaka dagar har gjort att det blivit kattungar.
Edit, var tvungen att leta fram artikeln men hittade inte just den. Men i artikeln som finns i "Våra Katter" nummer 5 2007, så triggar varje parning igång ett hormon som gör att det sker ägglossning till slut. Ju fler parningar desto mer hormon som får igång ägglossningen. Ibland räcker en parning och ibland så behöver honan paras 2-3 dagar innan ägglossning sker. Därefter är äggen befruktningsdugliga i ca 49 timmar, detta innebär att alla ägg är lika gamla och kattungar kommer också att vara lika gamla när de föds. Även om parningarna fortsätter efter detta så kommer inte ägg att befruktas för de är för gamla.

Om hanen tröttnar så brukar han tröttna helt och hållet och inte vilja ha honan mer… Våra hanar har istället börjat tycka att parning inte är rätt sätt att börja förhållanet på och börjar, när de blir trötta, ta hand om honan, tvätta henne och så :)
SÅ jag tror det är lika bra att hämta hem honan, om hanen verkligen ahr tröttnat.

Tack för alla svar, då blir det nog dags att hämta hem henne i morgon.
#3 tack så mycket för din utförliga information - då lärte jag mig lite mer. Hade också för mig att det inte spelar någon roll hur många dager dem para sig men viste inte om värför. Du är verkligen kunnig.
När mina hanar parat så har de gjort det intensivt i "parningsrummet några dagar, sedan har hanen "tröttnat" och vill ut därifrån. Han måste ju se över hela sitt revir. Sedan vill ahn in till honan igen och kelas och sova för att sedan para igen. Ut , tillbaka in osv
Alexandra kom hit me "Sture" en fredag e.m… han å min Finesse parade sig sen fredag å lördag… sen ignorerade han henne i 2 dgr å sen satt d igång igen i 2 dgr till innan han for hem på onsdagen..
Å resultatet blev 6 st bebisar som föddes samma dag….
Jag var ju oxå lite orolig att d skulle bli förlossning med ngra dgrs uppehåll som man hört talas om… men icke…. å glad e jag för d!!

Dem har varit isär i ungefär ett dygn, nu till morgon blev han släppt in till Iris igen men han vill henne inte alls, så vi hämtar hem henne. Är det inga bebisar då får vi bara försöka igen senera på våren/sommaren.
Det är ingen fara att ungarna skulle bli olika gamla för att parningsperioden är lång, det är dessvärre(dessbättre!) en myt.
När hannen tröttnar brukar jag ta ut honom från honan ett tag. När saknaden blir alltför stor så brukar det kunna bli några parningar ytterligare.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
OK, ni har säkert rätt när det gäller kattungarnas ålder. Refererar bara till det jag har läst mig till.
…. Hanarna brukar bli tröttna snabbare än honorna i vilket fall som helst.

Jag låter som regel mina hanar bara para i tre-fyra dagar, inte på grund av myten att kattungarna skulle födas olika mycket utvecklade eller på olika dagar, utan för att det ska vara något så när enkelt att räkna ut och hålla reda födelsedag.
När jag har hona på besök låter jag alltid hanen komma ut till mig och övriga gänget med jämna mellanrum, han är då så mycket mer sugen när han kommer in till tjejen igen att han inte hinner tröttna.
Ingen fara, jo hannarna brukar tröttna fortare än honorna..
#12 De vill väl ha nytt

#13…ha ha ha ha ha…så kan det ju faktiskt vara…..ha ha ha ha…måste bara skratta Leffe..åt din kommentar..den är faktiskt riktigt rolig….hi hi hi hi…
#12 Hmmm det tål att tänka på, jag har alltid trott att det berott på annat….

hoppas min elin får alla på en o samma dag.. hon var hos hanen typ 2 veckor..

#16 Jodå, hon får alla samma dag