1500-2000 euro för en Cornish??
Vi hittade ett katteri i Europa som har en liten skala av kullar. Hade bra linjer och fina importer från övriga världen. Skickade en förfrågan om hur mycket dom skulle ha för en avelshona…och fick svaret: 1500-2000 euro beroende på hur bra hon är". Är det verkligen sant?? Kan folk verkligen ta såna summor? Har sett som dyrast 8500:- innan det här katteriet. Är väldigt okunnig inom detta, så vi måste bara fråga. VIll verkligen inte "prata skit" om detta katteriet, därav säger vi inga namn. Men eftersom vi importera en fin avelshona i framtiden och eftersom vi är så pass nya inom cornish…så vill vi inte bli lurade :S
Lite tips någon??
//Zarah & Sara

Det är inte ovanligt att en katt kostar båda 10000 & 20000 kr båda i sverige och utomlands. Frågan är hur värdeful dessa linjar är för är eller om ni kan hitta något lika bra för ett annat pris - denna fragå kan kun ni svara på.
#1: Iofs… Bäst att kolla upp. Vi är bara så rädda att vederbörande förstår hur lite vi kan om saker om man säger så :/ Vill inte tro illa om folk, men vill heller inte vara allt för naiva…

Är det en avelskatt med garantier så är det säkert ett korrekt pris.
Stolt ägare till tre La permer

#2 kanske bättre att hitta en bra avelshona i Sverige då, hos en uppfödare som ni har bra kontakt med.
Som ny uppfödare är det guld värd att ha en mentor som kan stödja sig till och lära i från, under dem första åren. Sen när ni har fått lite mer kundskåp och erfarenhet kan ni ge er ut i att importera.

Det är ett fullkomligt normalt pris för en katt från vissa linjer, med en viss typ och med omfattande avels och opftast utställningsgarantier.
Jag själv skulle kunna betala detta pris för en katt av ovanliga linjer och med en typ jag ebhöver om det innefattar garantier. Dock tycker jag inte ett sådant pris är befogat om det finns katter från samma linjer lite varstans runt om i europa och Sverige eller om man inte får iaf avelsgarantier för katten.
Kan också tilläggas att dessa priser finns i Sverige också, dock ser jag inte poängen att köpa en katt för denna summa i SVerige, utan då är det bättre att ta in lite nytt blod.
#4 håller med smirik ang. mentorskap och någon man kan vända sig till för hjälp och stöd. Mina mentorer har varit guld värda för mig.
Håller med #1 och #5
Priset är inte orimligt, givetvis förutsatt att det är en bra avelshona med lite speciella linjer som kommer att tillföra ens eget avelsprogram det man söker.
Men det man ska fråga sig är när det är lämpligt att ta det stora steget att importera. Först tycker jag då att man bör ha ett eget avelsprogram, något att utgå ifrån, en mentor i ens närhet som man kan vända sig till i vått och torrt. Självklart bör man kunna rasen såväl att man vet vad man vill ha och vartåt man själv vill styra sitt avelsarbete. Det tar några år att skaffa sig den erfarenheten - tycker jag.
Vet man inte vad man vill ha och varför kan det ju bli så att man betalar stora summor för en katt som kankse inte är bättre för den egna aveln än en inhemsk kisse till mycket lägre pris…
Är en katt för 20.000 så mycket bättre än en för 6000? Är det bara linjer -extrem typ som är viktiga?Jag skulle inte köpa en katt för 20.000.Oftast följer också restriktioner med en sådan kisse.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Är ju inte alls insatt i detta….
Det jag undrar av ren nyfikenhet är -hur kan man ge/få "avels och utställningsgarantier"???
Vad menas med detta egentligen??
-att man får lämna tillbaka katten om den inte uppfyller de "garantier" man fått på ett papper eller??Efter flera år då eller..??
Man vet väl inte hur katten/avelsresultat kommer bli säkert förän efter en tid…
Låter cyniskt i mina öron - att lämna tillbaka en katt på "garanti"- hur mycket bryr man sig då om djuret? - är det bara "aveln" som räknas..Vill man inte leva med katter/fäster man sig inte vid sina katter eller?
Tycker det är hemskt när man använder katter som slit och slängvara vid avel..när de gett ungar så säljs de..istället för att få bli pensionerade kaststrater hemma..
Det känns som att man då tappat intresset för katter som sådana - att de bara är "medel"
i en kattfabrik..
MEN jag förstår självklart!! att man har avelsmål-och ska så ha!!(tycker jag..)OCH att man ibland måste omplacera av olika orsaker..( vet av egen jobbig erfarenhet..) men just detta med garantier..
Jag trodde bara inte att det gick att garantera att en katt blir på ett speciallt sätt - ens om den kommer ifrån en uppfödning med medvetet avelsprogram..???
Man har ju sett till exempel föräldrar som ser "perfekta" ut i ens egna ögon, men som inte alltid ger lika "perfekta" ungar- och tvärtom- eller har jag helt fel???
Förlåt om en del blev lite OT- men undrar över detta med garantier…???

#8 avelsgaranti är oftast av ekonomisk art. Mellan skillnaden mellan priset på sällskåpskatt och avelskatt betals tillbaka om katten är infertil. Eller att man får en ny katt av samma kvalitet utan kostnad. Det betyder inte att man får/måste lämna katten tilbaka

OK!!- då fattar jag
….
Låter mycket bättre än de tankar jag fick…
Tack!

Just nu har det varit sådan rotation och många har importerat att många av de linjerna som finns i europa redan finns i Sverige. Surfa runt på uppfödares hemsidor och spana in stamtavlor!
För övrigt håller jag med de andra…

#7 Ofta är det just katterier med lång tradition av en viss typ av som har dessa priser. Jag skulle definitivt, förutsatt att katten har det JAG behöver, betala 20000 (om jag hade sådana pengar
) för en katt där jag "vet vad jag får", dock skulle jag se till att jag får garantier med på köpet. Ang. restriktioner så är det ju så att vill man inte ha dessa får man helt enkelt avstå från att köpa katten ifråga. Som någon sa för ett tag sedan - allt handlar om tillgång och efterfrågan, finns det folk som är beredda att betala 20000 för en katt, så får dem väl göra det ;)
#8 oftast är det ju kompensation i form av en ny katt om katten ifråga visar sig vara infertil, dock måste kastrationsintyg oftast uppvisas på katten och ibland också ett veterinärutlåtande som säger att katten är infertil. Samma gäller vid genetiska defekter som katten kan få, t.ex HCM (brukar vara upp till 3 års ålder), svansknickar etc. Självklart gäller detta endast själva katten och inte dess kattungar, ingen uppfödare kan garantera att dennes kattunge kommer ge superfriska, supersnygga avkommor ;) Detta är iaf vad jag har i mina katters kontrakt, samt läst i andras kontrakt.
Ang. utställningsgarantier vet jag inte riktigt vad som gäller, har aldrig gett några eller fått några, så det är jag lite nyfiken på, hur man löser den biten…. Någon som vet med om detta? Har läst ett kontrakt med utställningsgarantier, men det tyckte jag bara var löjligt… Skulle vara kul att höra om någon har ett rimligt sätt att kontrolera detta i ett kontrakt? Själv håller jag mig till den åsikten att jag nog aldrig (eller iaf inte inom de närmaste åren) komemr någonsin kunna garantera att min kattunge kommer växa upp och utvecklas till en BIS-katt…