Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: hälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 513 ggr
chikan
0

Katterna vet vad de vill ha

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bara måste få visa den här bilden som jag tog idag när jag kom hem från jobbet.

Historien bakom är den här:
För ett par veckor sedan bytte jag fodersort eftersom båda katterna har blivit lite tunnpälsade på ryggarna (och därför tappat i färg) och jag inte har någon aning om vad det skulle vara om det inte är maten. Jag har blandat det jag har kvar av den gamla sorten med den nya hela tiden, och liksom rört om i matskålen.

Igår såg jag hur Hugin stod och skrapade och skrapade vid matskålen och blev fundersam på om det var den nya maten eller den gamla som han tyckte var oaptitlig. Därför hällde jag imorse upp hälften av matskålen med den gamla sorten och hälften med den nya, utan att röra runt. Så här såg det alltså ut när jag kom hem. Så gott som alla matbitar av den nya fodersorten var uppätna, medan så gott som alla av den gamla fanns kvar!

Jag blev så full i skratt. Men det är ju bra att de gillar den nya maten i alla fall. Nu återstår bara att se om de blir bättre i pälsarna också.

LinusCRX
0

Hihihihi… du har en alldeles egen matpanel Skrattande

MyTwiggs
0

Hihi! Sötisarna! Vilka finsmakare! Sådär är Friz också. Allan kastar i sig allt han kommer över. Han hade nog inte spekulerat i att det fanns olika sorter :)

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Buffy-co
0

Hmmm visst är det Orijen - det mörkare-som de ratar??Hemlis
Tycker mig känna igen den..

Buffy gillar inte (heller om det är den) Orijen tyvärr- då jag tror den är bra..men OM det är den dina tappat håret av…?!?!men de kanske är allergiska i såfall… men konstigt ju om båda  skulle reagera på det viset..skumt!
Buffy får just nu Orijen och Mjau i tetra..men han vill sällan äta upp Orijen..vill bara ha Mjau!OCh han har ju gått ner av det så..
Han ska ju inte gödas -utan tvärtom - så inget problem egentligen..men jag vill ju att han ska tuggga lite torrt för tändernas skull..
Men-funderar på att ge oxköttsbitar för den saken istället-det tar ju ett tag att tugga i sig.

trixi3851
0

Ja, detta foder! Häromdagen blev det panik då det rasslade olycksbådande i burken med kattmat! Slut och storhelg. Ja visst inte hela världen, det finns foder i vanliga ica butiken som slinker ner utan problem! Köpte ett nytt foder, kommer inte ihåg vad det hette, men det var reklam kampanj om "märk skillnad på 4 veckor" Inte så billigt var det men jag tänkte att det var värt att pröva! Glatt glufsade de små liven i sej varenda smula men Kayo kräktes upp alltihopa. Trodde att han kanske var för glupsk, men ni vet ju hur de glatt brukar slafsa i sej alltihop igen……urk! men nej, det fick ligga. Samma procedur nästa dag, så det funkade inte på honom alls, om det nu inte var en sån skillnad man skulle märka på fjorton dagar…smalare katt! Jag har inte provat orijen, många använder tydligen det. Är det foder från veterinären eller djuraffären? Kunde kanske vara värt att prova!

Buffy-co
0

Orijen är från djuräffären..lite svårt att få tag på det.. bara vissa butiker har det -och det kan vara slut även hos de som har det i sortimentet (iallafall i de affärer i och runt Sthlm jag varit..)
Det har högt köttinnehåll..men det är olika hur katter gillar det-som med mycket annat!Innehåller visst fisk också om nu katten inte skulle tåla det..vissa tål ju inte fisk-även om jag själv ej haft det problemet.
(Finns även hos tex. foderbilen på nätet..)

Appropå spyor…mina katter har spytt om de fått torrfoder från mataffären någon enstaka gång…jag tror det beror på attt det innehåller så mycket "skräp"-mycket spannmål-som ju inte är bra för katter..

chikan
0

#3 Japp, det är Orijen. Vilket falköga du har!

Jag var så nöjd med Orijen efter den första säcken - katternas päls hade blivit mjukare och mindre fet, den var i perfekt konditio. Men sen smög sig Hugins färgförlust på. Först förstod jag ingenting, men ju längre tiden gick desto mer började jag fundera. Och när Natali (Fylgias) var här och hälsade på för ett par veckor sedan så konstaterade vi att det inte var färg som försvunnit utan snarare päls, vilket gjorde att han såg ljusare ut. Då upptäckte jag också att Fuffens (som ju är rätt ljus och svår att se skillnader på) tappat lite i färg. Natalis gissning var att det var fiskallergi, och även om jag inte är helt övertygad om det så tror jag ändå att det har något med maten att göra. Så därför har jag bytt foder nu för att se om det blir någon skillnad. Men eftersom det fortfarande fanns en del Orijen kvar hemma (och de ju faktiskt inte verkar lida av att pälsen förändrats - de kliar sig inte och har inga sår eller så. Det verkar bara vara som att pälsen har blivit tunnare) så har jag försökt spä ut den nya maten som sagt.

Buffy-co
0

#6 haha…ja jag gillar ju deckare..Cool

Jag har också märkt att Buffy fått annan päls-men tilldet bättre..för han har haft för mycket/tjock päls..så jag brukar borsta ur den ganska mycket(han älskar det..)Men har alltså märkt att den blivit mer mjuk och sammetslen som ju cornishar ska vara..Danne hade den där sammetspälsen-Buffy har en mer grov päls med en del stickeltrån i-men de har minskat!
Så jag kan förstå om man har en katt men tunnare/normal päls och den blir än mer "tunn" att det då är till det sämre..

Men-många har ju bara bra erf. och jag vet ju att tex. A-M.H har Orijen..och tex Cigge har ju en kanonpäls…så..
Det är svårt det där…men det är väl så att alla katter inte mår bra av samma foder helt enkelt..Fundersam

chikan
0

#7 Nej, jag tycker att det är jätteklurigt! Jag var ju som sagt väldigt nöjd till en början och tänkte att jag hade hittat "mitt" foder (mindre bajs i lådan, mätta och belåtna katter på mindre foder = billigare). Men nu känner jag mig väldigt osäker. Det ska bli spännande att se om ett par månader om det blir någon förändring. Och katterna verkar ju glada i alla fall! Glad

smirik
0

haha dem är smarta dem katterna - om vi förskar smyga in en annan smak av blöttfoder då blir det ratad på en gång, även om vi bara blander i lite lite.

AbigailGabble
0

Det här är så intressant, tycker jag! Våra katter fick ju också Orijen, och precis som många andra så blev pälsen väldigt mjuk. Men när jag började tänka efter så undrade jag om det verkligen är ett bra tecken? Missförstå mig rätt nu, vi vill ju ha mjuka och fina pälsar, men rimligen är väl tjockare och grövre pälsar bättre för katten, ur nåt slags överlevnadsperspektiv? (Inte för att våra katter behöver det, men jag hoppas att ni förstår hur jag menar.) Vi människor anses ju har god hårkvalitet när håret är tjockt och lite grövre, och sämre kvalitet när det är mjukt och tunt. Det är ju en rent estetisk fråga nuförtiden, men nån gång måste det ju ha varit bra?

Anthon och Peter gillar inte heller Orijen längre, så nu blandar jag ut det med foder från Ica. Det var dels för att få Peter att äta igen, om nån minns att han blev för smal när jag gick över till blötmat, så nu tänker jag nog köra på torrfoder. Precis som Chikan så vill jag gärna använda upp alla kilon Orijen jag har hemma innan jag byter till nåt annat! :-) Dessutom gör blandningen att killarna äter lagom mycket, och inte tokglufsar i sig Ica-fodret. (Som nog är samma märke som trixi3851 har köpt - men våra katter har inte visat några tendenser till att inte tåla det.) Jag tar gärna emot tips på andra bra märken, förresten. Ica-fodret är en tillfällig lösning.

Hursomhelst, nu blev det väldigt långt. Jag ville mest lufta mina tankar om god pälskvalitet kontra mjuk pälskvalitet. Om det nu är ett "kontra".

chikan
0

#10 Det där är ju ett jätteintressant resonemang som jag nog inte alls tänkt på så där precist. Men jag tror nog att du har en poäng.

Självklart vill jag inte svartmåla något foder, utan talar bara om att det inte funkar för mina katter (troligtvis, om det nu ÄR fodret, men annars har jag ingen aning om vad det skulle vara).

Nu kör jag med Hills hemma. Och för säkerhetsskull har jag tagit en variant utan fisk (det fanns inte många foder att välja på som inte innehåller fisk i någon form! På James Wellbeloved står det att fodret ej bör användas om man inte fått det rekommenderat av veterinär, vilket gjorde mig mycket fundersam till att använda det). Jag kan återkomma med rapport när/om jag ser någon förändring.

Spotless
0

Jag ger mina Orijen, har gjort det en längre tid nu och inte märkt av någon sämre päls. Mjukare behöver ju inte alltid betyda tunnare heller… ?

Chikan, att dina killar tappat päls kan ju hänga ihop med fällningsperioder och behöver inte alls betyda att de inte tål Orijen. Många katter (och undar) tappar päls under den kallare tiden på året och blir mer eller mindre tunnpälsade. Även om de får tillbaka pälsen nu efter foderbyte så kan det faktiskt bero på att pälsen återvänder nu den här tiden på året. Vad jag förstår har de ju inte haft några (andra) problem?  

Att de väljer annat foder före Orijen, som dina mycket finurligt visat, kan bero på att andra (många) foder är "yt"behandlade så att de ska bli aptitligare.

cherish
0

Även vi har övergått från Orijen tillbaka till vårt förra foder. Vi tyckte att katterna fick massor med päls och verkade så nöjda med maten oxå och allt var frid och fröjd. Men i december började vår silvereuropé fälla päls … och hon fällde och fällde och fällde .. hon fäller än men det värsta är att hon mjällar nu oxå!!!! Så vi bestämde resolut att de får återgå till att äta det förra fodret igen så får vi se vad som händer. Iofs ska hon inte ställas ut i år men ändå, vi vill ju INTE ha mjälliga katter heller.

Phoebes päls har blivit öppnare och mjukare än förr. Normalt fäller hon över vintern och börjar bygga på pälsen nu, pälsmässigt vad gäller mängd är det som förut iaf. Hon har blivit mörkare bara … *hmm*

Huskatterna har blivit feta, vilket var helt motsatt effekt mot vad tanken var. Vi har gett mat i samma utsträckning som förut, ingen skillnad, så nu blir det nappatag igen med portionsutdelning. Det värsta är att bebisarna vill äta vuxnas mat och tvärtom. :(

Men - mängden kiss & bajs har ökat katastrofalt under tiden med Orijen!!! Det har aldrig gått åt så mycket kattsand förr som nu!!! Det har INTE bara med att det är bebisar här hemma alltså …

Jag vill inte heller svartmåla fodret, det är bara det att för våra katter funkar det inte. Sonens särbohuskatt äter Orijen och hennes päls och hud har helt förändrats åt det positiva hållet under den här tiden så för henne funkar det! :) Kanske kan det oxå vara skillnad om man växer upp med fodret eller inte ….?

Jag kommer även att fusk-BARFa och ge katterna mer kycklingvingar, älgkött etc som bebisarna fått istället för jag tror ändå att de behöver mer köttprotein än fiskprotein …

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Lullan1
0

Hihi, vilken rolig bild chikan!

A-M.H
0

..alla våra katter äter Orijen..och Alma lillsnurpan som hade jätteproblem med sin mage under Royal Canin perioden..är helt bra i magen…blev ordentligt genomtestad av veterinären och åt ett specialfoder för känsliga magar en period och blev bra…så när jag började med Orijen var jag lite orolig..förstås…men det har fungerat…

..sen är det väl så med katter som med oss människor att vi har perioder med "bad hairdays"…jag fäller också hår i perider..det är ju så att hår växer i olika långa cykler och byts ut …så det behöver ju inte vara relaterat till fodret om det blir perioder av "bad hairdays"

..men som du säger Cherish mjällighet kan bero på foder..men även på stress..eller bara en som jag skrev ovanför en bad hairday period…långrandig blev jag….har det hänt tidigare….svar ja….Generad

AbigailGabble
0

Nej, jag vill verkligen inte heller svartmåla nåt foder, och hade inte kissarna slutat gilla Orijen så hade jag säkert fortsatt med det. Tankarna om päls var just det - tankar. Men ändå värda att fundera på, tycker jag.

Cherish låd-erfarenheter stämmer inte alls med våra. Istället var det väldigt lite i lådan när de bara åt Orijen, vilket jag tolkade som ett tecken på att de tillgodogjorde sig fodret ordentligt. De gör ifrån sig betydligt mer med andra foder.

Chikan: Är du nöjd med Hills? Vilken sort ger du dem? (Eller det kanske bara finns en sort utan fisk?) Jag har en känsla av att våra killar är lite lika: En större och en mindre. :-) Portionerar du ut maten?

chikan
0

Jag tror inte att det handlar om "bad hairdays" eller vinterfällning tyvärr, men säker kan jag ju inte vara!

#16 Jag använder Hills Indoor. Jag kan inte säga än om jag är nöjd eller inte för jag har bara provat det i en dryg vecka. Men katterna verkar ju i alla fall gilla det. Jag portionerar inte utan har fri tillgång. MEN eftersom de äter upp Hills slurp slurp och Orijen ligger kvar så brukar jag inte hälla upp ny förrän alla Orijenbitarna (under protest) också har ätits upp. Vet inte hur det blir sen när Orijenpåsen är slut dock…

Jag har som sagt också erfarenheten av Orijen att det blir betydligt MINDRE kaka i lådan… 

Det är förövrigt jätteintressant att höra om era olika erfarenheter och tankar.