Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 989 ggr
[Wiveka]
2007-10-30 19:53
0

Timon skelar

Har idag varit hos veterinären och kollat honom. Han är frisk för övrigt men tittar tydligt i kors med ögonen. Det kan växa bort eller inte…..
Så utställning blir det ju inte då……..

Har någon av er hört talas om detta bland cornish?

majsan
2007-10-30 20:03
0

Jag har sett några maskade rexar som skelar.. Hoppas att det rättar till sig..

La_Joz
2007-10-30 20:06
0

Hm… Stackars Timon. Annars tycker jag iofs att det är rätt charmigt med katter som skelar. De ser så där gulligt korkade ut! Men vi får hoppas att det växer bort, så du kan ställa ut honom!

AnnaS
2007-10-30 20:16
0

Det är inte helt ovanligt på maskade Cornishar och jag har även sett det på fullfärgade Cornishar. Katterna tittar i kors eller så har de "vidvinkel" på ögonen, de skelar utåt. Har sett det en del på maskade katter och det verkar som om det glöms bort lite, det ÄR skelning det med.

Oftast så växer det inte bort enligt de ögonexpter jag har pratat med men katter lär sig att kompensera felet väldigt snart.

Hanna-H
2007-10-30 20:21
0

Miranda skelade lite som ung, det kan ha att göra med växten, enligt vad jag fått höra. Hennes ena öga var även något större än det andra, så dte gjorde väl effekten ännu större. Men det växte bort och ingen av hennes sex ungar har uppvisat några tecken alls på att skela.

[Wiveka]
2007-10-30 22:00
0

Åhh, vad skönt att vi inte är ensamma om detta problem….

Han har inga problem med synen, lika aktiv, om inte mer, som sina syskon.

Spotless
2007-10-30 22:35
0

De lär sig att kompensera för skelningen hur snabbt som helst! Jag har haft 3 ungar som skelat och de skelar fortfarande 1 resp. 2 år senare. Inget som vuxit bort alltså. Anna S skriver att hon sett katter som skelar utåt, (som har "vidvinkel" på ögonen) det är något jag aldrig sett.

För mig har i och för sig betydelsen skelning varit att ögonen går i sär (se Anna S förklaring ovan och tänk Marty Feldman), och om ögonen gått innåt näsroten har jag sagt att man är vindögd. Fundersam

Hyacint1
2007-10-30 22:51
0

Hej jag har två cornish rex katter ingen av dom skelar men ,jag har en siamestjej som skelar och det är något som man inom siam och oriental aveln har försökt att avla bort men tyärr inte lyckats  med . Nu undrar jag om inte siam och orintaler har används ocskå i cornish rex aveln för typens skull, och därmed har skelningen följt med från siam orientalerna, jag vet inte  omdet är så, detta är bara mina egna funderingar, men det kan ju vara en förklaring…………

[Wiveka]
2007-10-30 23:07
0

Skelning innebär att ögonen är felställda i förhållande till varandra, dvs att ögonmusklerna "drar" ögonen åt olika håll beroende på vilken, vilka ögonmuskler som är förlånga alternativt för korta.

Sa hon, ögonsjuksköterska som hon är……..Flört besserwisser förståssss.

#6 Har du ställt ut någon med skelning, om så med vilka resultat?

AnnaS
2007-10-30 23:16
0

#8 Frågan är inte till mig men… Så här står det i reglerna:

Följande katter skall uteslutas från tävling:

m) skelande katter

**Generella fel som innebär att certifikat ej kan utdelas:
**…
f) tendens att skela

[Wiveka]
2007-10-30 23:18
0

Tackar AnnaS!

Har fått så olika svar och har försökt leta reda på dessa regler via Sveraks hemsida.

Jag vill ju ge rätt information till ev. köpare.

AnnaS
2007-10-30 23:22
0

#10 Står på sidan 16 i utställningsreglerna
http://www.sverak.se/SVERAK/Regler/Utställningsregler%202007v2.pdf
Paragraf 3.9 och 3.10

Spotless
2007-10-31 13:15
0

#8 ser att Anna S redan svarat. Men, nej jag har aldrig ställt ut skelande katt.

AlexH
2007-10-31 14:01
0

Det blir nog bra.. Han är ju otroligt snygg exteriört så för den skull hade ju utställning vart kul för honom.. men reglerna är som de är.. samma inom IDP skelning är ej tillåtet om man ska kunna ställa ut

Hur starkt ärftligt är detta? mig veterligen så skelar varken stures föräldrar eller  Mor/farföräldrar. är det nått som poppar upp lite då och då? eller kan man följa någon dominant gen för detta? och vad jag vet så har inte Anthea det i sina närmsta led heller…

Får man använda skelande katter i avel?

*nyfiken*

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
2007-10-31 15:00
0

Är katten maskad , så finns risk för vindögdhet inbyggt i generna!(skelning är väl när man kikar åt båda sidorna samtidigt och vindögdhet när man tittar på näsan.?Sa hon som tror att det är så, rätta mig gärna)

Om det är rex med annan färg bör man försöka utesluta att det rör sig om en tumör i stället..En sällskapskatt kanske du ska dra ner 500 på priset eller hur gör du?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AlexH
2007-10-31 16:16
0

#14 oj hoppas verkligen inte det är en tumör.. på en så ung kisse 10 veckor?  Wiveka sa att vetten sagt att utöver ögonen är han en riktigt pigg och frisk krabat..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

[Wiveka]
2007-10-31 16:46
0

#14 Eine, titta på mitt svar i #8

AnneAlva
2007-10-31 20:03
0

Är Timon bara 10 veckor? Isf skulle jag nog inte vara så orolig, nästan alla kattungar vi haft skelar litegrann runt 7-10 veckor. Men om det håller i sig eller är väldigt mycket så är det ju skäl till att kolla upp det. Jag har fått för mig att de flesta kattungar skelar lite som små…?

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Hyacint1
2007-11-01 00:34
0

Vad utställning beträffar så tror jag att det går bra att ställa en skelande katt bara den är kastrerad, för det är ju så att skelning är ett fel som inte bör premieras med cert, med den anledningen att den bl.a inte bör gå i avel,  så att den kan föra skelningen vidare till sina avkommor, men är den då kastrerad , så brukar domarna vara lite snällare i sin bedömmning……..jag har i allafall sett flera skelande katter få sina sert i premieklass…..

AnnaS
2007-11-01 19:02
0

#18 Reglerna gäller för kastrerade också. De enda defekter som är tillåtna i kastratklassen är svansknick och ev sternumkrok. Om domaren ger certifikat till en katt som tenderar till att skela så gör domaren fel.

[Wiveka]
2007-11-06 18:20
0

Nu har Timon fått en ny familj!!

#14 Jag drog av 1000 kr på priset. Men först efter att de frågat, då jag tycker att jag främst säljer sällskapskatter och inga är ju garanterade utställningsex.

cherish
2008-03-27 09:53
0

Hittade den här tråden och fräschar upp den med lite nya frågor …

Maskade katter har tydligen skelningen med sig i generna, stämmer det? Så för varje gång man parar en maskad katt med en maskad (om man vill avla för att få maskat menar jag) så ökar alltså risken - även om katterna är friska (dvs icke-skelande)? Minskar alltså risken om man använder en maskbärare istället? Är det att föredra?

Jag har försökt läsa på om avel och skelning och enl SVERAKs stadgar står det att man inte får avla på ärftliga ögondefekter, jag får förmoda att skelning ingår där då, men gäller det maskat eller icke-maskat? Ska man hårddra det så bör man väl inte använda maskat i aveln då, om skelningen är ärftlig via generna? - Nu gör jag mig medvetet dum som ni kanske märker (hoppas jag *ler*) - Eller kan man använda en maskad skelande katt i avel med en icke-maskad icke-skelande katt?

Är det nån som har erfarenhet kring det här? Eftersom jag har två generationer maskat nu undrar jag hur jag bör gå vidare i tänket ….

Är det fler än AnneS som haft skelande kattungar men felfria vuxna? Var de då maskade eller icke-maskade? Vore intressant att veta! :)

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Eine
2008-03-27 10:03
0

Har jag fått vindögda colourpointkattungar så har de förblivit det även som vuxna.De blir jättegoa sällskapskatter och har inte haft problem, vad jag vet.Men jag har aldrig haft någon som återfått normal ögonställning om de haft problem som små.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Spotless
2008-03-27 10:15
0

#21 som jag skrev i #6 har jag fått 3 ungar i olika kullar som skelat, alla är maskade och skelar fortfarande i vuxen ålder. Föräldrarna är (givetvis) icke-skelande katter. Jag har (ännu) aldrig parat två maskade katter, så föräldradjuren har i mitt fall varit maskbärare-maskbärare eller maskad-maskbärare.

AnneAlva
2008-03-27 10:53
0

#21 Jag menade nog inte att våra kattungar skelar "på riktigt" när de är små, men jag tycker att i stort sett alla kattungar (inte bara här utan överallt), oavsett färg skelar lite under en viss period av deras uppväxt. Inte så ögonen står i kors, men så att de inte är riktigt fokuserade. Eftersom Timon då var i den åldern tänkte jag att det kunde vara det som var problemet och inte att han verkligen skelade, om du förstår hur jag menar? Jag trasslar till det lite för mig ibland när jag skriver. Skrattande

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex