lite OT och långt.., är arg och frågande...
Goda vänner till oss hämtade lördagen den 8 mars två kattungar från två olika uppfödare. Det är första gången de har katt och detta är naturligt vis både spännande och mycket nytt! Den ena var 12 veckor, den andra 17 veckor. (Det är inga rexkatter, men vi kan låta det vara osagt vilken ras det gäller..) Allt var frid och fröjd, katterna betalades till fullpris (6000 kr) och papper skrevs. Den yngre katten var nybesiktad medan den äldre katten bara var besiktad vi 12 veckors ålder och mina vänner litade på att allt var i sin ordning. (Tyvärr är detta deras stoooora misstag!)
På kvällen får nämligen den äldre, obesiktade katten diarré . Jag pratar med mina kompisar och berättar att det är ganska vanligt vid flytt och så att kattungarna reagerar, denna kattunge var heller inte van vid barn och lite räddare än den andra.
Nästa dag är hon fortfarande dålig i magen och kompisen får tipset om att ge lite vit fisk och ris för att lugna magen. Hon äter med god aptit och dricker bra så de avvaktar lite med veterinärkontakt och fortsätter med skonkost.
På tisdagen ringer de till uppfödaren (som inte är registrerad, denna katt är ur deras första kull) som då berättar att hela kattbesättningen, veckan innan kattungen flyttade, behandlades med antibiotika för Giardia, och det var bara att kontakta veterinären så skulle de få ett recept på en ny omgång medicin. (Giardia är för er som inte vet, en typ av parasit som oftast ger diarré och som kan vara svår att bli av med då behandlingen inte alltid tar.) Detta hade uppfödaren alltså inte berättat vid försäljningen utan skickar iväg en färdigbehandlad, men inte fritestad katt till ett nytt hem och en ny kattkompis!
Min vän ringer till veterinären och får en tid på torsdagen. Väl där tas prover på båda katterna och de får och lägga ut 1500 kr. Katten vätskas upp lite och får någon typ av näringstillägg och recept på medicin. Min kompis börjar nu bli både orolig och arg och känner mer och mer att det här inte känns bra alls. Hon ringer då till uppfödaren igen och berättar detta och de lovar att stå för veterinärkostnaderna Hon ringer även till den andra kattens uppfödare, som är registrerad och erfaren, och hon tycker att de ska lämna tillbaka katten eftersom detta kan bli mycket långvarit. Så på fredagkvällen ringer hon till den sjuka kattens uppfödare och de kommer överrens om att köpet skall gå tillbaka. Kattungarna är nu separerade i varsit rum, men risken är ju att det är försent…
Natten till lördagen blir katten sämre och kräks och är hängig men repar sig lite igen på morgonen och dricker och äter. Mina vänner har nu påbörjat medicineringen. Fortafarande så har kattungen en kraftig diarré och den är alldeles röd och kal i rumpan. På lördag kväll åker de tillbaka med katten till uppfödaren, men av någon anledning avklaras inte det ekonomiska och pappersexercisen upp då utan de ska ta detta nästa dag.
på Söndagen ringer uppfödaren till mina vänner och undrar hur de kunde uppleva henne så sjuk för nu är hon hur pigg som hellst tydligen och har ätit som en häst….Mina vänner får en obehaglig och undrande känsla hur detta nu kommer sig. Nu är heller inte längre uppfödaren intresserad av att betala tillbaka några pengar! Efter ett långt samtal går de med på att föra över 5000 kr på mina vänners konto. Vilket innebär en förlust på 2500 för mina vänner som känner sig maktlösa och de vet inte vad de egentligen kan kräva. Eftersom uppfödaren inte är registrerade räknas de som privatförsäljare och då gäller tydligen inte konsumentköplagen utan bara köplagen som inte är lika täckande för sådana här problem. Och eftersom denna sjukdom uppkom innan katterna blev försäkrade så, får de heller inte tillbaka något därifrån.
Jag vet inte om pengarna från uppfödaren har kommit in på mina vänners konto, men inga papper ang återköp är ännu skrivna. Men det värsta av allt är att katten nu redan ligger ute på blocket till försäljning!!! Tänk om de gör på samma sätt med en ny köpare!
Idag kom provsvaret från veterinären och den sjuka katten har Giardia och även deras andra katt ska nu behandlas! Detta har mina vänner meddelat till uppfödaren.
Hur reagerar ni på detta? Vad kan man göra och kräva??? Känner mig så arg och upprörd över alltihopa och mina kompisar känner verkligen sig lurade och besvikna. Det är så tråkigt att detta skulle vara deras första erfarenhet innom kattvärden, de är så otroligt fina människor!
Det är fördj***igt. Men om uppfödaren inte är registrerad hur får de då en stamtavla på kattungen? Hoppas allt går bra med den andra
Dolda felförsäkring då, det kanske finns?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Vilken hutlöst tragisk historia! Det är inte kul att tvingas konstatera att inte alla människor som håler på är riktigt lämpade för uppfödning av djur. Jag blir så arg och jag lider verkligen med dina vänner, och med den stackars bebisen!
Man kan inte alltid veta hur en kattugne ska utvecklas inom ramarna för det normala, men om man känner till att kattungen bär på en sjukdom har man ansvar att meddela detta till intressenter! Visste de inte om riskerna för att bebisen fortfarande var sjuk och smittade? Då var de dåligt pålästa! Fy!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

#1 en kull får man ju ta utan att vara registrerad som uppfödare. Katten är renrasig och har stamtavla.
#2 Ja, men det hänger väl på de osammarbetsvilliga uppfödaren att få ut pengar där, man undrar ju om de eventuella pengarna någonsin skulle nå mina vänner.
USch jag blir så arg när jag läser sådant här…. Har tyvärr inga råd. Kan för lite…. Hoppas de går bra med den andra kattungen.
Kan du pm mig om vilken ras det gäller? Jag sitter i UKs kattungeförmedling och vill inte skicka folk till fel ställen….Det räcker med ras
Hur som helst så är det dåligt och oansvarigt att inte upplysa allt om kattungen inför köp. Ta kontakt med uppfödarens kattklubb om det inte löser sig

#7 Hur får man reda på vilken det är då? Står det på något av alla papper Kanske?

#7 På köpteavtalet/överlåtelseavtalet står en ruta att fylla i om säljarens och köparens tillhörighet i kattklubb.
Om kattungarna har stamtavla måste ju den här oreggade "uppfödaren" vara med i en kattklubb och också ha haft mellanhavanden med SVERAK som skriver ut och skickar stamtavlorna. Jag vet inte vad man kan göra åt situationen som är just nu, men att kontakta den berörda kattklubben för att få hjälp därifrån är ett råd jag kan ge. Dessutom bör kattklubben göras uppmärksam på vad dess medlemmar har för sig. Jag tycker också att ärendet ska tas upp med SVERAK ifall dessa säljare försöker skaffa sig ett stamnamn för att kunna förhindra fler "olyckor" eller hur man nu ska uttrycka sig.
Jag är hemskt ledsen för dina vänners skull, jag hoppas att allt ändå kan lösa sig till det bästa för dem. Hälsa dem lycka till!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
#8 Om det är en IDP-stamtavla så står det på stamtavlan. Är det en SVERAK-stamtavla kontakta SVERAK och kolla

#8 usch vilken trågik historia, jätte synd om dina kompisar att dem skulle igennom detta och usch stakars kattunge som kanske redan är på väg till nästa hem utan att vara frisk.
Kattklubben som uppfödaren är medlem i skall stå på stamtavlan.
#11 Jag sitter och tittar på mina SVERAK-stamtavlor och där står inget om vilken klubb uppfödaren tillhör - jag ser i alla fall inget om det

# konstigt det står på våra att vi är med i sydkatten
De kanske har gjort om dem nu. Mina har några år på nacken
Vad fruktansvärt! Stackars era vänner, och dessa små olyckliga katter…. Hoppas att allt löser sig till det bästa! *kramar*

Hur som helt så ska det ju anmälas till SVERAK att dom sålt en kattunge utan besiktningsintyg.Enligt reglerna så får man inte sälja en katt utan giltigt intyg som inte får vara äldre än 7 dagar.
Stolt ägare till tre La permer
ÅHHHHH, vad arg jag blir när jag hör talas om sånt här
Hoppas allt löser sig för dina vänner - och den stackars katten….
Stackars liten katt säger jag.. Vår lilla Jade drabbades också av Giardia, och har precis avslutat sin behandling tillsammans med "storasyster" Puck. (Eftersom Jade smittade Puck förstås..) Vår uppfödare visste dock inte om att hon hade parasiten och testar nu alla sina katter också. Men Giardia är inte skoj.. Tog oss från vecka ett till nu (ungefär 2 månader) att reda ut vad det var.. ÄNTLIGEN verkar de dock vara friska. Ingen diaree på snart 2 veckor!!
I våra huvuden fanns dock inte en tanke på att lämna tillbaka henne. Jade är vår lilla sockertopp och hon stannar med oss. Frisk eller inte. Visst har det varit förbannat jobbigt.. Att vakna mitt i natten av kattungetassar som är alldeles bruna av skit.. och som skuttar runt i sängen..
Hoppas båda katterna blir friska..
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Det är ett nytt gissel. Har nyss fått lära mig att Banmith inte räcker att avmaska katter med nu. Träckprov där man söker mask, är inte heller säkert,om man sökert enbart mask. Axilur tar även Giardia, och jag kommer att avmaska/behandla alla mina ungar med Axilur eller Panacur( P. finns ej i Sverige).