Till Finland
Har fått en förfrågan på kattunge från uppfödare i Finland.
Hur o vad ska jag göra med kattungen för att den ska kunna ev. flytta dit? Vad har ni haft för omkostnader? Är det någon som kan finska o kan kolla hennes hemsida?
Maila mig på vanlig mail eftersom jag kollar den oftare.
engtrom_95@bredband.net
vaccinering chip EUpass och jag tror att det fortvarande är en rabiesspruta som gäller.Jag brukar åka båt över.Jag tar betalt för allt extra, ev i förskott om det behövs.Brukar aldrig vara problem med det.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

det är 1 rabiesvaccination som gäller samt chipmärkning inskrivet i EUpass. Det måste gå minst 21 dagar efter rabiesvaccinet innan katten kan flytta…. Detta var iaf det som gällde senast vi skickade katt till Finland. Lycka till!

Tack för alla svar jag fått. Jag hör av mig när jag får svar från uppfödaren igen.

Om katten kommer till Finland före den har fyllt 3 månader, behöver den inte ens rabies. (Det finns ca. en veckas gap mellan 12 veckor och 3 månader).
#5: Kompletterar: vi har inte gjort detta men om man utnyttjar glappet mellan 12 veckor och 3 månader så ska man ha ett intyg ändå från Jordbruksverket. Det är vad jag hört från de som gjort så.

Från finska eller svenska sidan? Kmedists lenk visar de officiella kraven - och inte kräver Finland något sådant? Jag har kommit över två gånger med kattungar - och ingen har tittat på några papper heller.;-) Det som jag märkte som ny är en skriftlig försäkran, att ungen kommer direkt från uppfödaren och inte har varit i kontakt med vilda djur. (Om den inte är ny har det varit mycket bra, att ingen har kollat paprena! :-) )