Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettomplacering
Läst 1174 ggr
omak
0

Bosse söker kompis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bosse behöver sällskap om dagarna när vi är borta. Därför letar jag nu efter en kompis som skulle passa vår familj. Gärna en vuxen katt med tillräckligt mycket ork för en energisk slyngel som Bosse.

Vi är, förutom Bosse, två vuxna och två barn (4 och 6 år) som bor i en stor lägenhet i Sollentuna. Bosse har hittills endast varit inomhus men till våren tänkte vi se om intresse finns för promenader utomhus i koppel.

Hojta gärna till här på forumet eller PM:a om ni känner till någon cornish som skulle behöva ett nytt hem.

mumsikoff
0

Sötpöta Bosse Kyss

MyTwiggs
0

Jag måste tipsa om S*Avots c-kull! Nu vet jag att de inte är vuxna, men de bor i sollentuna och de är HELT UNDREBARA! Vi har tingat en av dem, men det finns 4 kvar!

www.avots.net 

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

chikan
0

Vad roligt med en kompis till Bosse! Jag vet ju egentligen ingenting om det här, men spontant så tycker jag att det verkar "bättre" om Bosse får en kompis som är en busig kattunge som han kan leka med istället för en, kanske lite mindre busig, vuxnare katt. Men jag kanske tänker helt fel?Glad

Eine
0

Jag har busiga härliga Hybrider, låter det intressant?De är flyttfärdiga i rappet..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

rexmamma
0

Vi bor i Sollentuna och har en kull som just nu är 1 vecka gammal ….. Flört

http://weminas.se

mumsikoff
0

OT - Nu känns det som att jag valt fel del av stan att bo i, vill ju också kunna ha så nära till alla små bebisar nämnda i denna tråd…. *mutter*

rexmamma
0

# 6

Det är väl ingen match att ta sig tvärs över stan ….

Kom du … Skrattande

omak
0

Tack för tips!

#1 Cool

#2 jag har varit inne och kikat på de underbara bebbarna. Man blir ju minst sagt sugen. Jag är lite svag för vitt och den vita tjejen är ju för söt.

#3. Vi har tänkt en vuxen katt av flera skäl. Sambon är allergiker och har lättare att tolerera vuxna katter. Det finns även en ekonomisk aspekt. Vi som "bara" vill ha en katt till sällskap tänker att det finns ofta lite äldre katter som inte kostar lika mycket som en unge. Men det är inte hugget i sten. Hittar vi rätt så kan det mycket väl bli en kattunge. Vi vill inte heller vänta för länge utan hoppas hitta en lämplig kisse-kompis till Bosse så snart som möjligt.

#4 Nu blir jag ju tvungen att avslöja min totala okunnighet Generad. Vad är en hybrid?

#5 vilka sötnosar! Bilden på Terri liggandes på rygg är ju helt underbar. Över huvudtaget jättefina bilder. Dom är ju så små än, men det är klart den som väntar på något gott….

Eine
0

Hybrid är en blandning,i detta fall blandning mellan German Rex och Europé.Parningen är en av Sverak tillåten raskorsning , då det är tänkt att ungarna ska gå vidare i German Rexaveln.Jag har två busgrabbar kvar som behöver nya hem. Och de kan levereras kastrerade om så önskas.

omak
0

#9 Tack för förklaringen! Jag googlade German Rex. Dom ser jättehäftiga ut! Eftersom sambon är allergisk men tolererar cornish så antar vi att det är den speciella pälsen som gör att det funkar för honom. Jag antar att dina hybrider har "vanlig" kattpäls?

Eine
0

Ja den är vanlig.

Avots
0

kommer du trots allt på att du vill skaffa en kattunge som kompis till Bosse så har jag som #2 skrev, kattungar, de är 3 veckor drygt nu och blir roligare för var dag.

Lilla vita Cittra är fortfarande ej bokad, även om hon stal ett hjärta eller två idag….

Fortsätter hon som nu så lär hon bli en riktig hjärtekrossare tillika ett busfrö….

AnneAlva
0

Jag tror att det kan vara klokare att ta hem en kattunge ändå. En halvvuxen (eller "helvuxen") katt är ofta svårare att introducera för den hemmavarande halvvuxna (eller vuxna) katten eftersom rangfrågan blir en större aspekt av att lära känna varandra. En kattunge är ju automatiskt underordnad i en sådan situation. Bara en tanke…

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

miano
0

Jag har min söta lilla Tussie kvar,och hon kan flytta när som helst.

Hundar har ägare.Katter har betjänter...

Änglatassen's Cornish Rex

mumsikoff
0

#13 Visst är det lättare att introducera en liten kattunge ibland, men eftersom Bosse är kastrat och om Malin hittar en ung kastratkompis i samma ålder så ska det inte vara några problem tror jag (självklart beror det på individerna också)… Dessutom är det alltid kul när någon är villig att ta emot en lite äldre kattunge/ ung omplacering då dessa överhuvudtaget är svåra att placera.

chikan
0

#8 Jag förstår absolut hur ni resonerar eftersom jag resonerade ungefär likadant och skaffade Hugin som kompis till Fuffens då Fuffens var en liten busig, halvvild nykastrerad kattslyngel (vilket han iofs fortfarande är… kattslyngel alltså!). Hugin var ju då dryga året gammal och också nykastrerad. Det har ju faktiskt gått jättebra här hemma, men ibland undrar jag om inte Fuffens skulle uppskatta lite vildare sällskap eftersom Hugin har ett helt annat temperament. Å ANDRA SIDAN för att motsäga mig själv i mitt tidigare inlägg, så handlar det mer om Hugins och Fuffens personligheter och inte om hur gammal den ena eller andra katten är.

Så, nog svamlat (det är så lätt att bli långrandig när man försöker förklara något så här i text)! Det jag egentligen ville säga nu när jag tänkt efter lite mer, är att det viktiga för er nog är att hitta en katt som i personligheten stämmer med Bosse. Och det är självklart oerhört bra att det finns människor som faktiskt vill ta sig an en omplaceringskatt!

Jag önskar er lycka i jakten efter den perfekta kompisen. Glad

omak
0

Till alla!

Jag uppskattar verkligen alla era kommentarer och funderingar. Det är ju det som är häftigt med ett sådant här forum. Som jag skrev i något tidigare inlägg så är inget ristat i sten. Vi är ganska öppna för olika alternativ. Det viktigaste är ju att det blir bra för så väl katter som människor. Jag har fått några intressanta förslag och kloka tankar och tar gärna emot fler.

mumsikoff
0

Vi har fått in intresse på en utav grabbarna här hemma, så möjligen har vi bara en liten nakengrabb kvar som behöver flytta till ett hem med andra katter - Evsej ;) 9 månader gammal kastrerad Sphynx-grabb med värsta bushumöret.

omak
0

# 18 Oj oj, du är allt en riktig fresterska du…. Han är ju ursnygg. Tror du han skulle gilla en Bosse att busa med?

mumsikoff
0

Varför tror du jag skriver här? Har ju Bosse i färskt minne sen sist, så det tror jag nog. Fast du gör nog en bättre bedömning om du träffar lilla Evsej, så det är bara att ta bilen över hit nåndag ;)

omak
0

#20 Misstänker starkt att ett besök hos dig leder till att jag har med mig en katt därifrån. Allvarligt talat så har vi ju min sambos allergi att tänka på. Han har aldrig träffat någon nakenfis. Vi kanske kan få komma och provnosa?

mumsikoff
0

Det tycker jag låter som en underbar idé. Har ju 5 sphynxar hemma just nu och en cornish, så det blir nog jättebra. Ring mig så kan vi bestämma nån dag :)

omak
0

Jag hör av mig.Skrattande