Teknik för medicinering, tvångsmatning m m
Japp, det är dags igen. Dvs nu när Bobo kryat på sig har Dexy råkat ut för samma sak. Äter inget, dricker inget, apatisk. Problemet med Dexy är att han är stor, riktigt stor (den största crx jag hört talas om) och pga uppväxt hos stökig barnfamilj hatar han att bli fasthållen. Han har aldrig gjort något aggressivt som att bitas eller klösa men han sprattlar för sitt liv. 
Fördelen den här gången är att jag har mediciner så att jag kan behandla honom själv men jag behöver verkligen få in tekniken för medicinering och matning. Han spottar bara ut allt. Kommer ihåg att Spotless-Angela för några månader sedan pratade om en teknik för att hålla munnen öppen, som jag gärna hör om igen. Vidare undrar jag hur ni gör med medicinering för att de inte ska spotta ut tabletten. Jag sätter in tabletten mellan kindtänderna och håller ihop huvudet så att han inte kan öppna munnen medan jag stryker några gånger över strupen men tro f-n han spottar ut pillret ändå sen. De här muterade jäklarna reagerar ju inte alls som katter ska och snällt svälja! 
Droppa tabletten ner i svalget, håll försiktigt om nosen och blås…Vissa blir så förvånade att de sväljer av bara farten. Om det är en tablett som inte har någon stark smak, kan du gömma den i en klick mjukost eller pastej eller vad han nu tycker om.Tredje alternativet är att lösa upp tab i vatten och med en spruta(utan nål förstås!) ge katten det rätt långt inne i munnen.Det är de metoder jag oftast använder.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Vi hade två skogisar som var helt OMÖJLIGA på tabletter. Det är ju inte som med hundar heller, som bara sväljer vad som hälst insvept i en liten skinkskiva. Icke!
Vi köpte en liten hållare. Som ett långt skaft som man klämmer fast tabletten i. Då är det lättare att få den långt bak i munnen. Försök att lägga tabletten vid tungroten istället för på sidan mellan kindtänderna. Det gäller att försöka stimulera svälgreflexerna och inte spotta-ut-reflexerna.
Lycka till!
Bifogar en bild på en av skogisarna bara för att han var så fin :)
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Jag tror att det var min gamla tråd som hade en del trick för munöppning på motsträviga kissar.
Jag kommer ihåg nåt annat trick jag läste om för tabletter, som jag inte har provat själv men som jag tyckte lät smart: Man står beredd med pastej eller nåt sånt populärt, lägger tabletten i munnen och kletar snabbt lite pastej på nosen. Då slickar sig katten om nosen och ner åker tabletten!
Problemet är att det inte funkar att lura i honom mat med pastej el dyl eftersom han inte äter någonting överhuvudtaget. Han äter allt och gärna för mycket av det också i vanliga fall men nu äter han inget.
Gråter av frustration och förtvivlan nu av flera skäl; visst är jag förberedd ekonomiskt på en katt som blir inlagd ett antal dygn på sjukhus men att en till katt blir det med ytterligare en självrisk är en annan sak och nu måste jag låna pengar, typ sms-lån. Kattkassan var redan tillfälligt minimerad eftersom Tamsin precis flyttat in. För det funkar ju inte, han måste bli inlagd och uppvätskad och jag som precis lyckats spruta i honom några ml vatten; tro fasen han kräks upp det direkt. 

Är det så att han inte biter kan du ju ha kvar fingrarna lite när du fått upp munnen och på så vis sikta och släppa (kanske till och med lägga) pillret ner i svalget.
Jag brukar ta katten i knät med ryggen mot min mage, pillret har jag i höger hand mellan tumme och pekfinger. Med hjälp av tabletten/tummen/pekfingret trycker jag sedan lätt i området precis bakom canintanden, (där det är tandlöst), katten har då huvudet lätt uppåtlutat. Eftersom jag väljer att öppna munnen från vänster sida (alltså trycker på vänster sida) har jag perfekt insyn i gapet. Vänster hand håller jag bara som ett lätt stöd om nacken, bakom öronen, så att katten inte backar.
Vad jag upplevt så funkar det sällan att bara pilla in tabletten och sedan hålla igen munnen, inte ens om man stryker lätt över halsen för att få katten att svälja. Vad man i stället kan göra är att öppna munnen några ggr. på samma sätt som när du ger tabletten. Dels ser du om pillret ligger kvar någonstans i mungipan eller under tungan (var de nu kan tänkas gömma äckliga tabletter) och dels så framkallar du sväljreflexer när du öppnar munnen.
Min mor har en katt som är helt jäkla livsfarlig att ge tabletter, får hon chansen biter hon en sönder och samman. Jag har faktiskt inga som helst problem att ge den katten tabletter om jag gör som jag beskrivit, men jag skulle för allt i världen aldrig få för mig att hålla kvar fingrarna för att kolla var pillret hamnar.
Eines tips om att blåsa försiktigt på nosen kan nog funka. När det gäller att blanda ut i vatten så är det ju också en bra idé, men ibland (med viss medicin) ska ju tabletten absolut ges hel. Plus att jag har en dam här hemma som får en sådan salivavsöndring av t.ex. vetrimoxin och nya gelen ibaflin att jag är tvungen att ge henne ev. medicin i tablettform.
Näsan (min crx) sväljer bara jag lägger den i munnen, jag har tur..

på malmö djursjukhus har möjlighet att henvisa till något form av lån till täckning av veterinärkostnader, tror det är ett bättre alternativ än sms lån.

Han kanske inte behöver bli inlagd? Det räcker kanske med att du åker in med honom över dagen och får honom uppvätskad? Är han pigg nog så kan han komma hem över natten och ev. komma tillbaka dagen efter. Vet att de gör så här hemma på t.ex. DjurAkuten där de inte har någon personal nattetid. Kommer du iväg med honom tidigt i sjukdomsstadiet till veterinären så behöver behandlingstiden kanske inte bli så lång.
Vissa mediciner kan ges i injektionsform, kan det vara ngt?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Har nu varit i kontakt med kliniken och de sa att uppvätskning under huden på en vuxen katt har försvinnande liten betydelse. Bäst var att inte tvångsmata vätska utan köra på typ Hill's A/D och Nutrical samt medicinerna. Om han blir väldigt slö får han läggas in. :(
Har hursomhelst tagit semester tre dagar nu, har dessutom tentadagar (jobbar 44% och pluggar helfart) nu så det är mycket… Ska skaffa pillermatare.
Vi brukar använda en gummiboll med pip. Sån som följer med revaxör (för att ta bort vaxpropp i örat). Den fyller vi med vatten, sätter en klick smör (som lim) i öppningen och sen sätter vi fast tabletten i smöret, öppnar munnen och sprutar in vatten tillsammans med tabletten. Det känns trevligare med det mjuka gummit än med tablettgrejen som dom säljer på apoteket. Man vill ju inte riskera att göra illa kissen i munnen.
Öppna munnen och "droppa" ner tabletten är något som bara fungerar första gången här. Katten vet vad som är på gång och försöker sprattlande slita sig. En del tabletter är värre än andra. Vi brukar hålla i katten en stund efter att den har fått tabletten, dom är luriga dom små rackarna, rätt som det är spottar dom ut tabletten fast dom låtsades att den var svald.
Hills A/D har jag tvångsmatat en matvägrande katt med
. Inte alls roligt! Men det hjälpte! Jag blandade ut maten med lite vatten så den blev som tjock välling. Det sög jag upp i doseringsspruta (från apoteket), höll katten i ett stadigt grepp och sprutade in i munnen. Jag var nog världens minst populära och olyckligaste matte, men det man måste, det måste man.
Stackars Dexy! Och stackars dig! Fast nu när du vet vad det är och hur det ska behandlas kommer det säkert att vända mycket fortare än med Bobo.

När det gäller att ge piller här hemma så får man vara snabb…men jag lägger tabletten på en vanlig tesked. Öppnar munnen med ena handen o lägger in tabletten så långt jag kan med hjälp av skeden…sen har jag även förberett en apoteksspruta med lite vatten som jag sprutar in i mungipan…detta fungerar så fort o bra att de knappt hinner krångla… Jag håller sedan kvar katten på bordet eller vart jag nu var tills jag ser att den slickat sig om munnen…då vet jag att tabletten är nere…
Låter konstigt..men det fungerar!
Anthea får ju p-piller varje vecka och vill inte. Jag gör på liknande sätt som Spotless….öppnar munnen genom att stoppa in fingret i mungipan och sedan stoppa ner pillret så långt ner i svalget det går. Hon lyckas aldrig spotta pillret…..ännu.
Har dock provat med denna piller-tång(#2) till kaninerna, fungerade utmärkt!!!