Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 878 ggr
Avots
0

han går inte upp i vikt!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag orolig igen….

Jag har ju en kull på 5 kattungar som på fredag fyller 3 veckor.

Ungarna har under den här tiden gått upp ca 10/g igenomsnitt per dag.

Den minsta ungen som legat ca 10g efter de andra hela tiden i ligan, har haft en ganska ojämn viktuppgång, 4g ena dagen 15 andra och så vidare, men även hans genomsnitt har legat på ca 10g.

Nu sedan 3 dagar har han i princip stått still, 261g, 263g,262g. Jag har ännu inte försökt stödmata honom, för det rådet jag har fått tidigare då Tindra var sjuk var att inte stödmata förrän det var absolut nödvändigt.

skall jag stödmata honom? Med kattvälling? eller skall jag försöka börja ge ungarna "riktig mat" de är ju snart tre veckor, eller skall jag avvakta ett tag till? 

En liten bild på lillen måste ni ju få se också

Gittan
0

Jag har hört att om de kommer åt vanligt torrfoder så kan de börja #tjuväta" av det.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Leffe
0

Om den står still ett par dagar är inte farligt, det är värre om det går nedåt. Du kan stödmata honom lite med tilläggsmjölk. #1 har en liten poäng där. Jag brukar börja vänja dem vid att slicka välling och köttfärs vid 4-5 veckan

MonicaLagerquist
0

Jag har upplevet att kattungar runt tre veckor stannar av i sin viktupgång pga att dels behöver dom mer mat då dels rör dom sig mer och gör av med mer mat.Jag skulle hålla koll på vikten.Börja med vanlig mat men inte stödmata i övrigt.

Stolt ägare till tre La permer

Avots
0

Efter tre dagars stillastående i viktkurvan så gick lille Cymbal upp hela 12g det senaste dygnet.

Nu kan jag andas ut igen, till nästa gång…

#3 Jag har för mig att det var något liknande med min förra kull också vi just 3-veckorsåldern, men jag tror jag har fått teflonminne, allt är nytt varje dagGlad!