Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 991 ggr
Spotless
0

Alfa - en liten hjältinna!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frågan är vem som är mest chockad, Alfa eller jag? Modig och tuff är hon i alla fall den lilla tappra damen. Eller ska jag säga mamman?

Jag är ledbruten slut, trött och ledsen, men givetvis också glad och stolt som en tupp.

Alfa blev mamma i tisdags och i onsdags. Under tisdagen födde hon fem ungar för att sedan ta en lång paus, inga värkar och inga flytningar, och hålla mig på halster under hela kvällen och natten, på onsdag förmiddag satte värkarbetet åter igång och under dagen fick hon ytterligare fem ungar. Totalt 10 stycken alltså!!! En av bebisarna, en maskad hona, som föddes i tisdags hade en skadad svans, långt upp på svansen, hon har nu fått somna in. Och en av pojkarna, en chokladmönstard van, som föddes i onsdags var dödfödd. De åtta som är kvar mår bra och ökar oförskämt bra i vikt, över 10 gram per dag. De hade dessutom bra vikter redan vid födseln, mellan 82 och 104 gram. Ni kan tro att hon var tjock, "lilla" Alfa.

Färgerna ser ut så här för grabbarna:

en svart harlekin
en brunmönstrad bicolor
en chokladmönstrad van
en chokladmönstrad bicolor

För tjejerna ser det ut så här:

två brunmönstrade bicolor
en brunmönstrad harlekin
en chokladmönstrad bicolor

Några, inte vidare bra, bilder har jag. Först ut en söt nybliven mamma!

Spotless
0

Ligga på rygg!

Spotless
0

Nerlusad av bebisar!

Spotless
0

Alla nio i går.

Sov sött älskade lilla maskade tjej!

Sashimis
0

OJ! Nog för att hon var tjock, men 10 bäbisar?!! Synd på de två som inte klarade sig, men kanske inte så konstigt i en så stor kull. Stort grattis till hela gänget!!! Lär bli fullt upp hos er om några veckor Skrattande

Leffe
0
Lindaluring
0

OJ!!! 10 st!! Det var det värsta! Grattis till nytillskottet! Skrattande

EvaG
0

Fantastiskt!

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Melle_bus
0

Stort grattis till alla bebisarna, tråkigt att två inte klarade sig. En sån fin mammakatt du har.

smirik
0

Oj oj 10 st!!! Det kräver ett extra stort grattis och massor nospussar til en duktig Alfa

rexmamma
0

Duktiga mamma katt och duktiga matte! Det krävs säkert sin kvinna för att palla en sån förlossning Skrattande.

Grattis!!

trixi3851
0

Grattis!

Englatassens
0

Nämen Oj va många bebisar!! Grattis i massor!!

Va e d största antalet cornishar som fötts, ngn som vet???

MonicaLagerquist
0

Gratis till den stora fina kullen.

Stolt ägare till tre La permer

AlexH
0

Oj det måste vara rekord! jag tycker att kullas med 5-7 kattungar visar super tjocka kattmammor innan förlossning!

GRATTIS till alla söta små krullisar :9

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

[Silkwaves]
0

MEGA - grattis !! Skrattande

Tio och åtta levande ! Wow otroligt .. Med så stora kullar vore det inte så kul att få två kullar samtidigt.. sorry OT… å andra sidan oddsen är väl inte allt för stora .. men många bebisar är det..

AnnaS
0

GRATTIS, vilken kämpe!!

Min Ariel fick ju 9 kattungar för några år sedan och de vikterna var mellan 62 och 95 gram, så de här var ju större! Men Ariel var ju som ett bowlingklot med ben…

LinusCRX
0

Oj, oj, oj det var många bebbar hon har burit!!!! Stort grattis även om det är sorg att förlora ett par. Stor bamsekram från oss till duktiga mamman Alfa.

Avots
0

Grattis!!

Hon måste ha varit supertjock innan förlossningen. Jag tyckte ju att Tindra var väldigttjock och hon fick ju bara hälften så många och i genomsnitt med lägre födelse vikt.

Ännu en gång grattis!

majsan
0

Grattis Grattis.. Megakull Kyss

fulans
0

Grattis!

AnneAlva
0

Grattis grattis! Vad skönt att förlossningen gick bra och att så många av dem ändå klarade sig. Synd på de två, men ibland är naturen inte lika givmild som man önskar. :/ Men stort grattis till de små krullbollarna och vilken duktig mamma hon är, lilla Alfa! Många pussar till henne och barnen!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

A-M.H
0

Mega grattis till både mamma och "barnmorska"…Cool

smurfan-13
0

GRATTIS!

Kommer bli farligt att följa de där sötnosarnas uppväxt. Är ju så sugen på en liten chokladbicolour…

MyTwiggs
0

Men käna nån då! Det var väl helt underbart! De är fantastiska!  Hoppas att Alfa orkar med allihopa. Det gör hon nog!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Eine
0

Jag är nästan stum.Grattis och ge en stor skål med älsklingsblötmaten till Alfa.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[catze]
0

WOW!! 10 ungar! vilken super mamma att hon orkade bära o föda alla.  grattis och lycka till med dem!

BettanE
0

Jag bara säger GRATTIS GRATTIS från Isis med matte Bettan. En stor Kram.

Aje-T
0

Ohh Angela, massor av GRATTIS!!!! 10 ungar, vilken supermamma. Vila i frid ni två små som inte stannade.

Spotless
0

Vad gulliga ni är allihop! Tack så mycket, det behövs kan jag säga.

Angående den lilla maskade damen som fick somna in så föddes hon  ju med en skadad svans, den var som slak från ungefär en femtedel av svansen. Om någon har sett en hund med vattensvans så såg det ut precis så. En hund som drabbats av det har dock fruktansvärt ont, min lilla tjej hade inte ont nu i vilket fall som helst. Hon kunde manövrera den lilla "stump" som inte var slak och hon kravlade fram bra, eller snarare kutade fram, åt, kissade och bajsade gjorde hon också som hon skulle. Men hon kunde inte leva med svansen på det sättet. Enligt vet. fanns där risk för avstötning om man lät den vara kvar. Jag hoppades väl på att det var något tillfälligt, kanske på grund av att de legat trångt, och att det skulle ordna upp sig på någon dag men det var inget som skulle läka eller bli bra av sig självt. Tyvärr, hon var annars en så livskraftig och stark tjej med massor av vilja. Det gör ont och jag saknar henne där i bolådan. Det känns aldrig rättvist när ett litet liv inte riktigt får chansen.

Det var fakstikt den knepigaste kattungefödsel jag varit med om på många vis. Några av ungarna kom upp och ner, med buken uppåt mot i normala fall buken ner mot mammas mage. Några backade ut och det är ju vanligtvis inga problem bara de kommer med bakbenen och svansen först, men dessa kom med svansen och rumpan först. En kom helt på sidan, även den i fel position alltså. Plus att de var stora. Ni kan förstå att Alfa hade det tufft! Jag blir faktiskt helt rörd bara jag tänker på vilken kämpe hon är.

Anna skrev att hennes tjej sett ut som om hon hade ett bowlingklot mellan benen, det är en bra liknelse. När Alfa fått sina första fem skulle vem som helst ha trott att hon ännu inte fött några ungar, så stor var hon.

Än en gång, tack allihop!

MariaT
0

Grattis och lycka till med alla småbebbar Glad

AnnMarie
0

Jösses vilken grej Förvånad Jättegrattis från oss, klappa om mammakatt och alla småkorvar Glad

Eine
0

Baken och svansen först är bland de svåraste förlossningarna. Kommer bakbenen med, är det betydligt enklare. Heja Alfa! KyssVilka fantastiska moderlinjer för dem som ska ha en hona till avel ur den kullen……..Glad

[Wiveka]
0

Stooort grattis till bebbarna!!!

Vi kanske kan komma och kika lite på kattungarna när vi ska hälsa på Qat?

miano
0

Jätte stort Grattis till er!!!Glad

Hundar har ägare.Katter har betjänter...

Änglatassen's Cornish Rex

chikan
0

Hjälp vad många bäbisar! GRATTIS! Och vilken kämpe hon är Alfa. Uj uj uj.

Elica
0

Wow! Härliga färger på ungarna, lycka till.

MyTwiggs
0

Alfa är en hjältinna! Utan tvekan!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Bookia
0

Imponerande bedrift av Alfa. Gratulerar.  Glad

Dragonrebell
0

WOW!!! GRATTIS!Skrattande
 Synd på de som inte klarade sig, men wow, vilken prestation!

Strawberrygirl
0

Grattis, oj vad många! Ett härligt gäng!

Rexjen
0

Vilket härligt gäng! Stort grattis! Jag är het shockad! Hur kunde alla dessa smågryn få plats i magen!Förvånad Otroligt duktig Alfa!Kyss

Spotless
0

#32 mm, jag är svårt imponerad över min lilla dam!

#33 Alfa och bebisarna bor hos T (foderhusse och ex.), men nära så det ska väl kunna lösa sig.

#31 nu är mamma Alfa och de små omklappade från er. Tack!

Alla ni andra, tack ska ni ha för all pep Alfa och jag får här. Välbehövligt! Fast nu känner jag mig hyfsat utvilad, jag hade den äran att få sova hela tre timmar i sträck i natt. Har jag sagt att jag ligger i en BIA-bädd (hundbädd för er som inte vet) bredvid bolådan? GeneradCoolSkrattande Fast ärligt talat blir det inte mycket ligga av, men jag klagar inte!Glad

Lullan1
0

Stort grattis! Vilken underbar liten kattfröken du har där hemma, Alfa är fantastisk!

Alade
0

Wow!

Grattis till alla bäbisar! Alfa var verkligen superduktig som bar och födde så många!

RacerDonnans
0

Ojojoj vilka händelserika dygn. Jättegrattis till så fina kattungar. Trist med de två som inte klarade sig, men bara att ha åtta friska, stora ungar är en oerhörd bedrift.
Lycka till med raringarna!

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Clee
0

Vilken fantastisk liten mirakelmamma! Tyvärr, som nämnts, räknar ju naturen med lite svinn och det krossar ju våra hjärtan. Men jag hoppas att framtiden ligger för dessa åtta underverk! Grattis till dem!

Eine
0

Hur mår mirakel-supermamman Alfa nu, och alla bebisar?

acas
0

STORT Grattis Angela och Alfa!! Och lycka till med alla de små, det är du värd!

Kram Anna carin & rexarna

Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödanOskyldig

www.rexicat.com

Spotless
0

Tack Anna Carin!

Eine - mirakel-supermamman Alfa mår som den lilla hjältinna hon är, alltså toppen! Bebisarna äter mest i skift, det blir trångt och lite jobbigt om alla ska försöka äta samtidigt. Alfa ligger gärna precis utanför bolådan, lite upphöjt, och kikar på ungarna när de sover.

Hon gjorde faktiskt en jätterolig  grej i morse. Jag sover som bekant precis bredvid bolådan så jag hörde att det gäng som för stunden inte låg och tuttade började vakna till, de andra fyra låg hos Alfa och åt. Alfa måste ha tyckt att jag var en dålig mamma som inte tog hand om "mina" ungar direkt för hon klev ur lådan och petade på mig med sin söta lilla näsa sedan kikade hon på gänget som började vakna, så kikade hon uppfordrande på mig och så fick jag ännu en nospuss. När hon märkte att jag var med i matchen hoppade hon nöjt ner till "sitt" gäng igen. Helt klart är att hon litar på att jag finns där och hjälper till och det känns bättre än bra!

I natt sov jag hela 4½ timme i sträck, lyxigt värre.

Lullan1
0

#49 Vad gullig hon är!

chikan
0

#49 Jösses så sött! Tur att hon har dig som hjälp-mamma.

A-M.H
0

..helt underbart….ursäkta att jag skrattar…men det är både roligt och såååååå gulligt…Kyss

Rexjen
0

#49 Åhh, vad gullig hon är vackra Alfa! Vilken supermamma hon är som tar hand om så många bäsar. Kyss

La_Joz
0

#49 Tänk så kloka dom är, våra söta katter! Kan se framför mig hur hon kommer och säger till dig att hjälpa till. Sötnosen! Så duktiga ni är, både Alfa och du!

Spotless
0

Visst är de kloka våra små vänner. Gullig var hon och det var så tydligt vad hon tyckte om mig och mitt bristande ansvar för tillfället. Hmpf, ligga och sova liksom?

Lite bilder på supermamman finns i nya tråden - Trångt om härligheten.

Buffy-co
0

#49 åhh sånt där gör mig helt gråtfärdig av glädje - när man får den där riktiga kontakten-djur/människa..kan se både Alfa och dig sovandes bredvid framför mig…
Hon verkar vara en helt underbar katt Alfa…..vilka bra gener hon för vidare!
GRATTIS till denna otroliga kull!!

(var helt säker på att jag skrivit det…konstigt..jag har ju kollat på de första ljuvliga fotona flera gånger!)

MagicPaws
0

Jag tror jag svimmar…. 10st!!!!

Det var då verkligen en bedrift och att föda alla själv, naturligt är mer än många hade klarat!!!

Grattis till de små överlevande kämparna!!

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Spotless
0

#56 ja, det är verkligen härligt! Alfa och jag har verkligen knutit an nu.

#57 ja, strongt minst sagt. Min lilla hjältinna!