Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1534 ggr
smurfan-13
0

Ersättning för att låna ut sin hane i avel?

Efter tips från er så la jag ut min lilla dedvonkille på lite olika kattsidor och erbjöd honom som avelshane. Ska jag vara ärlig så trodde jag nog ingen skulle vara intresserad, men nu har jag fått en liten förfrågan.

Givetvis frågar hon mest om katten, men hon frågar även vad jag tar för en parning.

Jag har verkligen INGEN ANING om vad som är rimligt. Jag vill ju inte ta för lite, men inte heller för mycket!

Han är inte utställd och blir ett först i början av april.

Sen så undrar jag ju givetvis OM det skulle vara så att det blir nån parning. Hur går man bäst till väga? Brukar honkatten komma till hanen eller tvärtom? Jag har en vresig honkatt här som jag inte vet om hon skulle acceptera en annan vuxen honkatt, dessutom har jag tre hundar. Känns smått klurigt att låta de träffas här liksom…

Eine
0

Hör med Devonfolket vad de tar.Annars t ex 700 i språngavgift och 700 per unge är ett alternativ. När du tar emot en hona på parning får du stänga in henne och hannen i ett rumm/kök. Det är ingen bra idé att släppa ihop alla djuren…..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AlexH
0

Jag har alltid haft som krav att honägaren får ta emot Sture då vi bor så trångt och med hundar.. men har du platsen så gör som Eine skriver.

Nu vet jag att Sture aldrig har strilat/markerat hos någon av honorna.. men om man vet om att hanen man har kanske markerar så är det inte säkert att honägaren vill ha hem katthanen till sig, eftersom ny miljö troligen triggar honom till att strila..

Jag tror att det vanligaste är att honan kommer till hanen… men jag ber endå att få skicka över Sture eftersom jag är rädd att mina hundar ska skrämma honan ur sitt löp hos oss, även om hon blir instängd i ett separat rum.. men det är bara jag.

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
0

Du har så rätt Alex! Dock, har hannen dåligt självförtroende/ovan med honor  kan det ta lite längre tid innan han törs..Så sätt i så fall ihop dem i början på löpet.

smurfan-13
0

Lyffter denna tråden i hopp om att nån annan även kanske kan/vill svara.

Tycks inte få nåt bra svar av någon inom rasen nämligen och nu verkar det faktiskt som vi har en riktigt seriöst intresserad och jag skulle gärna vilja ha lite mer "kött på benen" innan jag pratade med henne i telefon.

Så nu vill jag veta ALLT som man kan behöva veta/tänka på ;)

rexmamma
0

Viktigt att tänka på är att testa din hane, blodgrupp, Fiv, FeLV och HCM-scanna. Eventuellt ytterligare tester. Sen måste testikelstatus kollas av veterinär (att båda kulorna är nere och att dom verkar "normala")

Vi har själva både lånat ut hane och lånat själva. Det har fungerat utmärkt alla gångerna. Vi har både lånat hem hanar och låtit honan besöka hanen. Tänk på att skriva avtal. Det finns en bra avtalsmall på SVERAK:s hemsida. Där fyller man i vad som gäller avseende var parningen ska ske, hur många gånger man får para om, när betalning ska ske o.s.v.

Priset på parningar har för vår del varierat från 700 kr i språng inklusive en kattunge + 500 kr per kattunge,  till 1000 kr i språng + 1000 kr per kattunge.

Jag tycker att det är viktigt att även hanägaren tar ansvar och ser till att det är en "vettig" parning som förhoppningsvis kan leda till något bra för rasen.

smurfan-13
0

Hade ingen aning om det där med testikelstatusen… Räcker inte med att kulorna var på plats som de skulle när han besiktades innan köp (14 veckor) alltså?

Oavsett så ska han ju testas (vilket jag tycker är självklart), så då kan väl vetten kolla det samtidigt gissar jag.

Har någon koll på vad testerna kostar på ett ungefär? Blodgruppen vet jag redan, men Fiv,FeLV och hcm. 

Tycker att det är svårt att som nybörjare avgöra om det är en bra parning. Har mailat min uppfödare, men har inte fått nåt svar. Så nu har jag även mailat min kisses mammas uppfödare i hopp om svar.

Ska jag kräva att även hon (som är intrsserad av att använda min katt i avel) testar sin honkatt mot HCM (den är testad mot Fiv/Felv). På honans mors sida så är inga katter testade mot HCM vad jag kan se på pawpeds. I min katts stamtavla så är det relativt många som är testade, alla normala, men jag vet att det har varit diskussioner angående nån hane som finns i stamtavlan… Tycker är det är så svårt att veta vad som är bäst…

rexmamma
0

Nej, det räcker inte med besiktningsprotokollet när han var 14 veckor, kollen måste göras när han har passerat 6 månader. Veterinären kollar det på 10 sekunder Skrattande Se till att ha stamtavlan med dig så kan veterinären sätta en "kråka" i rutan för "normal testikelstatus".

Jag har betalat 700:- för FIV och FeLV senast, men det är säkert betydligt billigare om blodet skickas till Finland (Genlab Niini). HCM-scanning brukar kosta 700-1100 beroende på var du gör det.

Du kan iaf kolla i pawpeds så att det inte blir för mycket inavel. Om honkattägaren är ny som uppfödare kan du kanske föreslå att hon HCM-scannar sin hona och hänvisa till hälsoprogrammet på Rex Uniteds hemsida. Ju fler som scannar desto säkrare och friskare framtid går kommande generationerna tillmötes.

Eller vad tycker ni andra?

[Wiveka]
0

Ja, jag håller med. Ju fler som scannar desto mer info får vi.

smurfan-13
0

#7 angående att skicka testerna till lab i finland. Är det något man ber vetten göra eller hur funkar det?

Jag mailade och frågade vetten här i stan vad de tog för Fiv/Felv och de tar 880:- + klinikavgift på 450:-. Skulle ju gärna få det billigare om man säger så!

Rexjen
0

Jag håller med angående testerna, men jag tycker honan också ska testas för HCM. Om du skickar till Genlab Niini kommer du undan mycket billigare. Skriv ut testpappren från internet och ta med till veterinären som skriver på pappren. Be h*n fylla provrör med blod ca 1 ml det står på forumäret vilken sorts provrör som ska användas. Sen skickar du in provröret tillsammans med ifyllt formulär i en jiffypåse. Du har svaren på någon dag. 200 kr för blodgrupp och 300 kr för FelV/FIV.

rexmamma
0

Man kan skriva ut en remiss http://www.rexringen.nu/medlem/artiklar/remiss.pdf som man tar med sig till veterinären, ber att dom "drar blod" och sen kan du själv skicka provet till Finland i en vadderad påse. Helst ska man göra det i början på veckan så att man inte riskerar att provet blir liggande på posten över helgen.

Dom brukar vara supersnabba med att svara!

Jag vet inte om det är aktuella priser som framgår av remissen, det kan ju vara en gammal version som ligger kvar på rexringens hemsida.

(Låter förresten jättedyrt med 450:- kr i klinikavgift)

rexmamma
0

Fler som svarar samtidigt Skrattande

Eine
0

Remissen är gammal, det finns en med nya priser.Det är enbart priserna som skiljer…

Rexjen
0

#12 hehe, du hittade länken också, så blev det lite utförligare Flört De priserna som jag skrev betalade vi i december, jag tror att det är de nya priserna.

smurfan-13
0

Tack så jättemycket! :)

Får vi bara lånat en bil får vi det billigt då ju :) Har en underbar vet  som ligger lite knasigt till, men som är billig och bra. Hon ta nog ingen stor summa för att bara ta lite blod från min grabb. :) Min hhund har fått akupunktur hos henne i ett år nu, så vi är där ganska så ofta som det är.

Annars så pratade jag med en annan vet här i stan och de tog bara 450:- för FIV/FeLV, men de kan inte HCM-kolla (vilket inte den andra vetten kan heller iof). Men men…

Jättetack för hjälpen med allt! Man vill ju att det ska bli rätt! ;)