Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 875 ggr
svea1
0

Klantig sterilisering!

Min systers lilla cornishtjej steriliserades i Tisdags.

Hon var såklart groggy och trött efteråt. Syrran ringde mig och var orolig för hon såg så blodig och konstig ut på magen. När hon piggat på sig tvättade syrran av magen på henne och det visade sig att två bröstvårtor är helt bortrakade och två är mycket skadade, det är också små sår på huden där de har rakat. Det ser hemskt ut.

Dessutom är hennes ena öga varigt och svullet efter ingreppet.

På telefon gjorde vet bara någon lam bortförklaring med att det var viktigt att få bort all päls. Men vad tusan.. inte ska man raka bort tuttarna och huden också!?

Tiss
0

Nämen det var det värsta jag hört!!! *Helt mållös*

Leffe
0

Det där bör du gå vidare med. Vad jag vet behöver man inte ta bort så mycket päls

RexPect
0

Helt oförsvarligt tycker jag! Stackars lilla misse, och vad kan ha hänt med ögat? Att vårtorna är borta måste ju vara mycket smärtsamt och svårläkt. Ta henne till en annan veterinär som kan skriva ett utlåtande, gör sen en anmälan.

Vi steriliserade lilla Greta i tisdags. Har hittat en veterinär på Djurakuten (endast på tisdagar) på Odenplan som jobbar med en specialteknik (ej flank) där ärret är 2-3 cm, så hon behöver inte ens ha strut.

svea1
0

Nu är katten på väg till samma veterinär igen för att visa upp skadorna. De visste tydligen om detta, de sa det när min syster pressade de lite. De hade "bara" låtit bli att tala om det för henne.

Det var en nyinköpt sax som orsakat det och som de nu lämnat tillbaka till tillverkaren. Jag väntar och ser vad som händer..

chikan
0

Fy vad hemskt! Hoppas hon piggnar till snart lilla skruttan, och att veterinären tar sitt ansvar. Det minsta man kan begära är väl att slippa betala?

Eine
0

Gratis ska operationen vara plus att du ska sårrengöring, smärtstillande,och kanske antibiotika också! KRÄV.Dj-a klantar!!

Ny sax ,my a-s.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

RexPect
0

Ja fy, jag kan inte släppa vad som hänt, vilket övergrepp. Kanske de kan prova saxarna på sej själva innan de sätter dom på en sövd försvarlös katt. Och som sgat, vad hände med ögat?

Leffe
0

Du ska ha allt gratis och ett intyg om att det blir något efteråt av misshandeln även om det är om tio år så ska det vara gratis. Dessutom bör du anmäla veterinären till ansvarsnämnden då de visste om det men inte sa något. Vidare ska du ha betalt för resorna sam t begära skadestånd som går till katten för dess sveda och värk

smirik
0

det ju helt sjukt hur kan man låta bli att "säga något" katten msåte ju har svåra smärtar. Hur kan man bara skicka den hem och låsas som inget …S J U K T

kissan78
0

så fruktansvärt!!!!!!!!! stackars stackars katt!! o vad jag tycker om vetten går inte att uttrycka i ord!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Eine
0

Just som Leffe säger.Anmäl den så kallade veterinären för Djurplågeri.Jag är alldeles shockad!

svea1
0

Nu är de tillbaka efter vet-besöket. De bad så hemskt mycket om ursäkt, gav syrran konpensation, foder och en kommande gratis vacc och gratis besök. Katten fick smärtstillande tab med sig och antibiotika.

Syrran ska också träffa chefvet för ett samtal om hur man går vidare.

Lillkissen är alldeles febrig och skakig, ena tutten har börjat vara sig. Hoppas verkligen hon blir bra snart. Hon är en sån söt liten kattfröken.

RexPect
0

#12 Bra att de iallafall förstod att det gått fel. Kanske kan de hjälpa till med ytterligare kompenation via saxtillverkaren? Hoppas verkligne hon mår bättre.

Eine
0

lilla lilla missen, vilken behandling…Gråter

Alade
0

Usch, vilken fruktansvärd sak att upptäcka! Jag blir alldeles skakig här!
Tur att de i alla fall insett sina fel…

smurfan-13
0

Stackars katt!!

Tur iaf att vetten verkar förstå att de måste kompensera iaf! Se till att även chefsvetten fattar att det inte är att leka med er!!

[Wiveka]
0

Stackars katt!!

Självklart ska det anmälas!!!! Sådant ska ALDRIG accepteras trots diverse bortförklaringar!! Helt oacceptabelt handlande av veterinären. Jag skulle aldrig gå tillbaka dit igen om jag fick tag på någon annan veterinär.

Säg till din syster att hon ska inte ge med sig!!!

[catze]
0

åh va hemskt! jag som har vett skräck får ångest bara jag tänker på dan Milo måste kastreras.

men va bra att dem försöker kompensera och erkänner det dem gjort hoppas kissen kryar på sig

pallemaxwell
0

Ledsen Jag blir så arg, Skulle polisanmäla dem för djurplågeri och anmäla dem till ansvarsnämnden. Särskilt när de undanhållit information. De har ju förstört henne. Jag vet inte om din syster hade planer på o ställa ut henne men de har ju gett henne skönhetsfel nu (tror dock inte de räknar antalet bröstvårtor på utställningar men ändå) Vad säger försäkringsbolaget?

Och hur ont har inte lilla missen.

ÄR SÅÅÅÅ ARGGGGG

Skulle aldrig mer sätta min fot hos den veterinären. Inte ens hur många gratisbehandlingar de gav. Skulle även gå till tidningen, allt för att varna andra djurägare…

pallemaxwell
0

Dokumentera skadorna också, ta foton.

LinusCRX
0

Mardröm! Hur kan man som veterinär göra så? Jag blir alldeles mörkrädd. Hoppas de får bättre kompensation än de fick nu och att kattstackarn kryar på sig!

A-M.H
0

..det var det värsta jag hört på länge…skadestånd ska du ha..och inte ett öre ska det kosta att med efterbehandling av denna felbehandling….anmälas ska det….men vad i hela friden har de gjort med ögat…där skulle de väl varken operera eller raka..har inte haft koll på det förstås, legat och tryckt mot något och öppet, katter stänger ju inte ögon när de sövs…

..ifrågasätt vem som sövt och opererat…kanske nån som inte är fullt utbildad..nybörjare…fram med papprena på bordet..det finns journaler där det står exakt vem som ansvarat för vad…

…är så upprörd så jag kan nästan inte skriva…lilla skruttan…

..säger som Rexpect..ta till annan veterinär för utlåtande och egentligen behandling..som du inte ska stå för…ja nu läste jag vadpallemaxwell skrev..bra..mycket bra …fy så upprörd så jag inte kan tänka klart…

Buffy-co
0

Ja- A-M.H #22 har ju sagt allt!!och flera andra..

Herregud-visst kan saker gå fel,misstag göras ok - men då berättar man om det direkt!
Och som sagt..ögat!Man gör väl inte flera olika tabbar samtidigt…det är så jag ryser när jag hör detta..
Aldrig att jag skulle gå tillbaka om än för en enkel vaccination, de lyckas väl göra något med nålen då…ta fel läkemedel,dos..
Jag skulle helt tappa förtroendet för dom.
Nej jag tycker att din syster ska kräva ersättning för lidande hos katten,samt självklart gratis op! -de borde fatta att förstroendet är förbrukat!
Hälsa syrran att stå på sig och kräva ersättning-att hon har ett rexforum som stöd…men självklart gör hon som hon vill..

Det värsta är ju denna stackars lilla katt-så hemskt!!!
Jag skulle gråta blod om min katt kom hem i det skicket-helt sanslöst är det-raka av tuttarna!!
Tänkte dom inte på att katten led eller??när de "glömde" informera ägaren..nej fy fy fy fyyyyyy….Skrikandes

Lullan1
0

Blir bara så lessen, stackars stackars lilla försvarslösa missen Gråter

Jag hoppas å det innersta att hon blir helt återställd och att ansvarig veterinär mister sitt jobb, eller åtminstone får sig en riktig näsbränna!

AnneAlva
0

Usch vad ledsen jag blir av att läsa hur stackars lilla kattfröken har blivit behandlad av en så usel veterinär som inte ens sa något vid hämtningen! Det är verkligen något som borde anmälas och jag håller med samtliga här om anmälan, skadestånd/
uppsägning, annan klinik, fotodokumentation osv. Det är ju inte de som behöver lida, det är ju din systers katt som inte verkar må särskilt bra nu och har säkerligen väldigt ont av det också. J-la klåpare! Sådana ska inte ha med djur att göra, blir så arg så jag skakar.

Sänd din syster och lilla kisseskruttan många värmande kramar och vet att hon kan vända sig hit för stöd och råd.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

svea1
0

Tack alla för ert stöd, jag ska hälsa syrran.

Vi håller med er, det spelar ingen roll om man får gratis vacc och besök, man vill ju inte sätta sig fot på det stället igen.

mumsikoff
0

Det är helt galet att detta kan hända nu på 2000-talet i en offficiell djurklinik! Ni borde verkligen ta detta vidare! Får man vara nyfiken och fråga vad för klinik det är, så man inte går dit själv? (Du kan alltid pm:a om du vill!)

Tänker på lilla tjejan och hoppas att hon snart mår bättre!

La_Joz
0

FY F*N!!!

Jag skulle kunna skriva många riktigt fula ord för att beskriva vad jag tycker och tänker om den veterinären just nu, men den tiden och energin det skulle ta är personen inte värd! Skrikandes

Jag håller med alla ovanstående kommentarer! Hjälp till att stötta din syrra nu med att gå vidare med det hela. När man får alla bortförklaringar och ursäkter från någon som gjort fel är det så lätt att man nästan ger med sig och godtar en ursäkt och lite kompensation. Hjälp henne att inte falla för det!!!

Stackars katt!!! Lider med henne…

[Silkwaves]
0

Det är en riktigt fruktansvärd historia och tyvärr har en hnikattunge från en tidigare kull råkat ut för något liknande. Det har tagit henne 6 månader att få tillbaka pälsen och vid närmare granskning blir hon aldrig sig själv. Hon såg hemsk ut. Tyvärr bet den nya ägaren ihop (eller trodde snarare att det skulle vara så…) Jag fick se sviterna några månader för sent . ARg som ett bi är jag … Denna mindre klinik finns i Stocholms centralare delar… och är inte någon av dem jag har anlitat .. förstås.. Vore intressant att  veta om det kan vara samma… pmA gärna………

svea1
0

Denna klinik ligger i Gbg.

Elica
0

Usch, så hemskt. Började bara fundera, att vem är den som rakar katten? Oftast antagligen en djurskötare - inte veterinären? Men helt idiotiskt och oförlåtligt av kliniken att inte säga något när katten hämtades…..som om man skulle kunna "sopa saken under mattan". Hoppas hon blir snart frisk igen.

Aje-T
0

Fruktansvärt!

Anki, vilken klinik i Sthlm var det? Dit vill jag verkligen inte ta mina älsklingar så varna oss!

RexPect
0

#29 PM gärna mej oxå om vilken klinik det var. Jag avgudar personalen på Djur Akuten på Kungstensgatan, de skulle kunna få operera mej oxå. Har tänkt på Svea!s syster och hennes katt fler gånger i helgen. :-(

[Silkwaves]
0

Djurakuten är toppen och har absolut inget med detta att göra - återkommer i PM