Köp inte BestFriends Fresh and Easy!
Igår hade jag fått nog av att ha kattsand i hela lägenheten och gick och köpte kattsand enligt rubriken. Det är sådan där med kiselkristaller. Allting gick jättebra och båda katterna gick på lådan både igårkväll, inatt och under dagen idag, och jag var nöjd för att kristallerna är mycket lättare att plocka upp och inte sprider sig på samma sätt som vanlig sand. Men för tio minuter sedan såg jag hur Hugin stod och krattade över något i hallen och gick för att kolla om han hade spytt. Men nej. Han hade kissat en rejäl pöl på en av mina tygväskor! 
Så nu är det väl bara att klä på sig (har mjukiskläder på mig hemma på kvällarna) och knata iväg till ICA och köpa gammal hederlig Pussisand så att det inte händer fler små incidenter inatt. ARG!
Hoppsan! Stackars Hugin, hoppas att han blir glad igen nu när han får tillbaka "sin" sand!
Lider med dig! Kristallsanden är inte bra…
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Jag och mina katter har aldrig tyckt om den sanden
Nu upptäckte vi att en av mina skor också fått sig en rejäl indränkning…
Ett par fina mockastövlar som jag köpt second hand. Buhu! Tror inte det kommer att gå att få bort kisslukten. Så går det när Matte tror att hon ska få ha det som hon vill!
Vilken misär! Sambon cyklade iväg och skulle köpa Pussicompact som katterna är vana vid eftersom jag brukar blanda ut everclean med det. Men han kom hem med en annan sort (som jag redan märkt är sämre!), och nu är Fuffens som besatt av lådan. Jag orkar bara inte med en natt av ångest över att Hugin ska gå och kissa överallt för att han inte gillar sanden och Fuffens som gräver och gräver och gräver för att få bort bajslukten.
Sorry att jag gnäller så hemskt, det var bara hemskt länge sedan jag var med om att en katt gjorde något utanför lådan.
Nämen åh… så jobbigt chikan! Självklart får du gnälla allt vad du orkar, det måste vara jättejobbigt just nu!
Är Hugin känslig för olika kattsandssorter, eller har det hänt "olyckor" tidigare?
Tja, alla katter är olika och somliga funkar utmärkt med Fresh & Easy. Inte mina men somliga. Trodde jag skulle få läsa att den konstaterats vara astmaframkallande eller nåt. Tänk vad katter kan vara känsliga för förändringar ändå! De märker allt.

Det är ett toppenströ tycker vi. Jag har dock två toaletter en med vanlig compact och ett med Fresh and easy. Båda används mycket men i Fresh and Easy kissas det mest vilket är toppen tycker jag.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Ja, ingen skulle vara gladare än jag om det hade fungerat. Jag vet att Fresh and easy funkar bra för massvis av katter, och det funkade jättebra för mig också med mina huskatter jag hade för ett antal år sedan.
Anledningen till att jag blir så nojig är ju också för att Hugin i ett tidigare hem har protestkissat, och jag såg framför mig att jag nu sabbat allt och triggat igång hans beteende igen.

#9 Förstår dig. Det är inte kul då de får såna fix ideér och börjar protestera. Jag hade som du köpt det gamla igen. Har man bara en toa så är det svårt att byta till nytt. Har man två så kan det nya stå orört rätt länge tills någon får för sig att prova och inser att de gillar det. Här tror jag de gillar att det alltid är torrt i den toan.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Tråkigt att det inte funkade. Jag tycker att kristallerna är toppen! Fast just nu har jag klumpbildande sand hemma för kattungen är van det. Du kan inte prova att blanda den sand du vanligen använder med kristallerna, så gjorde jag med min gamla kisse, för han var lite misstänksam till kristallerna i början, men efter att jag blandat ett tag så funkade det superbra!
Mvh/Johanna