Hjälp - Bobo är hängig och aptitlös!
Min hankastrat Boris, 4½ år, mår inte bra. Jag märkte av det innan jag gick till jobbet, att han inte kom för att äta med de två andra katterna, och visst reagerade jag men inte så att jag blev väldigt orolig. Men när jag kom hem ifrån jobbet för tre timmar sedan började jag undra. Han har vanligtvis riktigt god aptit och brukar springa före in i köket för att få mat. Nu trugade jag rentav med torrfoder (som jag fick av Anki här på forumet när min Tamsin flyttade in för en vecka sedan) som vanligtvis gör honom tokig men han ville inte ha. Sedan kom han in i köket och spydde vitt skum.
Han är hängig som om han varit i narkos och har spytt flera gånger under dagen tror jag, såg andra små märken på golvet där nog de andra katterna varit och huggit in.
Han har kissat åtminstone en gång i dag, runt lunchtid när jag trodde att han gjorde det för att jag råkat stänga in honom i sovrummet men inte heller då tänkte jag på att han borde ha jamat till och väckt mig så att jag kunde öppna dörren om han varit sitt vanliga jag.
Ringde djursjukhuset och hon befarade att det var urinsten, så jag rengjorde lådan ordentligt och satte honom där för att se om han skulle försöka kissa men nej. Det finns en liten risk att han kan ha fått i sig något i tarmarna, en liten svans till en leksaksmus som jag såg var väck, men eftersom varken han eller Dexy bitit av svansar på leksaker förut var jag övertygad om att det var Tamsin som gjort det och hade koll på henne i stället. Veterinären sa att jag skulle palpera vid midjan för att se om jag kunde känna någon hård (=full) urinblåsa men jag tror inte jag kan känna något. Och om det inte var urinsten trodde hon att jag kunde vänta.
Usch, är orolig och vet inte vad jag ska göra, samtidigt som jag inte riktigt har råd att åka in och bränna 1000 kr för en jourundersökning om jag faktiskt kan avvakta. Har gjort sådana hönsigheter förut, utan någon vettig hjälp, när Dexter trampat i glas. Hämtade ju just Tamsin så det är ett litet hål i kattkontot just nu, även om jag självklart åker in vid behov. Men jag är helt ovan vid sådana här krassligheter, förutom allergi har mina kissar varit väldigt friska. Råd? Vad hade ni gjort? När ska jag börja tvångsmata?
Usch då, era stackare! Hur mår han nu? Jag har tyvärr inga råd att ge, jag är också den som åker in vid minsta lilla. Är det en dålig idé att ge honom lite vätskeersättning, tro?
Ledsen att jag inte kan komma med mer kontruktiv hjälp. Men vi tänker i alla fall på er, och håller alla tummar och tår för Boris.
Hu, jobbigt! Jag hade nog avvaktat under förmiddagen och om han inte skulle pigga på sig skulle jag åka till veterinären.
Peleus visade liknande symptom, låg omkring och verkade mer och mer ointresserad av omvärlden och åt inte. När vi kom till veterinären kved han lite när veterinären klämde på blåsan. Urinprov visade på infektion. Vi hade tur och Nilsfors var där just då, scanning visade att njurarna var påverkade, men inte permanent skadade. Efter en antibiotikakur blev han helt återställd. Det är tydligen inte alltid som katterna visar typiska urinvägsinfektionssymptom såsom täta lådbesök och urinläckage.
Jag menar inte att Bobo skulle ha just den här åkomman, men katter är så usla på att visa vad som är fel, så jag skulle ta det säkra före det osäkra och gå till en (bra) veterinär.

De där symptomen hade en av mina katter i januari. Hon kräktes och kräktes, till slut bara lite vätska, ville inte äta… kissade men gjorde inte nr 2. Apatisk, fick till och med ta tempen utan att hon reagerade nämnvärt, hon hade ingen feber dock.
Så ilfärd till Blå Stjärnan vilket resulterade i 3 dagars övernattning för den lilla damen. Tarmarna röntgades med kontrast gång på gång, de hittade inte några rester men de kunde se att tarmarna var påverkade. (Hon hade tuggat i sig liten del av en vippa som hon hade spytt upp hemma.)
Kände mig som världens sämsta matte som inte hade sett till att gömma undan vippan (de brukar vanligtvis ligga i städskåpet men hade haft vänner med barn på besök och barnen hade lekt med katterna och vippisar och sen hamnade vippan längst in under soffan.) =(
Jag skulle inte vänta utan söka veterinär så snabbt som möjligt. Hoppas att det inte är så allvarligt dock utan att han kryar på sig snabbt lille killen!
Försök få i vätska. Viktigt vid njur- och urinstensbesvär

Hur går det med Bobo?
åh stackarn! hoppas han repar sig snart
Hej igen - och tack för alla engagerade svar!
#3 Din beskrivning låter väldigt lik Boris. Han är nu inlagd på Malmö Djursjukhus och kunde både få tempen tagen och bli röntgad utan något egentligt motstånd. Han var väldigt slö och satt still på undersökningsbordet hela tiden. Min älskade lille gubbe… 
Det är just det att han aldrig visat tecken på allmänpåverkan förut som fick mig att ta in honom nu och röntgen visade ingenting mer än lite gasansamling i tjocktarmen som veterinären trodde kunde ta sig ut på egen hand. Vid palpering kunde hon inte känna något onormalt på njurarna och blåsan tömde han i buren på väg in till sjukhuset så… Nåväl, vi får se vad de säger i morgon när blodproverna kommit in. Hoppas att de tar väl hand om min skatt nu - jag sa att han var van vid massor av gos. 

Men stackars Bobo - det låter inget bra alls. Hoppas verkligen dem hitter ut av vad som är fel och kan hjälpe honom.
Vi håller alla tassar och tummar för honom

Jag håller tummarna för att det inte är något allvarligt och att han snart blir frisk igen!

#7 Vad skönt att höra att han får vård och kan bli frisk nu! Jag håller tummarna!

Håller tummar och tassar och hoppas att han kryar på sig snart!
Kram till dig och Bobo. Hoppas han tillfrisknar fort och att du får veta vad som orsakar hängigheten.

Håller alla tassar och tummar för att de snart hittar vad felas. Hoppas det bara är en förkylning eller nå't som går över fort!

Usch, vad tråkigt, hoppades att det skulle gå över av sig självt sådär lite magiskt.
Jag håller alla tummar och tår för att allt ska gå bra och att lille Bobo blir frisk igen. Många kramar från oss i Uppsala!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Hur är det med Bobo? Har tänkt på honom massor!
Tack för alla varma tankar! De hjälper åtminstone mig!
Veterinären ringde i dag och sa att han hade fått en ordentlig diarré så tyvärr är inte faran över än. Hon sa att om det fortsatte skulle de göra en kontraströntgen i morgon. Turen i oturen är ju att det inte verkar spärrat i tarmarna. Han hade tydligen ätit genom spruta och så får han dropp med lite socker också. Hon tyckte inte att det verkade livshotande och han var dessutom ganska pigg, "pratade" med alla som gick förbi buren.
Min älskade lille ponke som aldrig varit ensam en endaste natt.
Saknar honom jättemycket. Fortsätt gärna hålla tummar att han får komma hem i morgon!
Så skönt att bli uppdaterad. Usch vad jag har tänkt på dig och missarna i dag. Hoppas Bobo snart är på benen igen och får komma hem ! Håller också tummarna jättehårt för att det inte är något som de andra missarna också åker på . Snälla, snälla låt dem förbli friska …
Många kramar från oss alla
Tänker på er, måtte han piggna på sig och bli frisk och kry igen!
Stackars dig och Bobo!! Här håller vi tummar och tassar för att han ska bli bra!

Tänker på dig och Bobo hoppas du snart får hem honom

Usch, så läskigt! Jag får tårar i ögonen bara jag tänker tanken att lämna ifrån mig en utav katterna alldeles ensam på en okänd plats i en liten bur. Förstår att du saknar honom!
Hoppas veterinären ringer imorn med glada besked! Här hålls tummar och tassar för er båda!

Håller tummarna för Bobo. Hoppas att de hittar vad som felar honom. Stor kram från mig och yrhättorna här hemma.
Det ordnar sig säkert.
Ny dagsrapport: Bobo är fortfarande kvar på djursjukhuset och veterinären för dagen trodde nog att han sakta men säkert blev lite bättre. Diarrén igår hade haft mycket slem och tydligen även var men nu börjar den se mer "normal" ut. Han är dock fortfarande ovillig att äta - men hon menade att det även kan bero på att han inte är glad åt att vara där och att han kanske skulle kunna få bättre fortsatt vård på hemmaplan, så förhoppningsvis kan han hämtas hem i morgon. Sedan lär det följa ett tag med skonkost och antibiotikakur. Råddes dessutom att försöka hålla Tamsin borta ifrån honom då hennes små kattungehyss kan tillföra onödig stress på pojken.
Hittar inte ord för hur saknad min lille guldklimp är. Snart inne på sin tredje natt utan sin familj. Åh, jag hoppas att han är tapper och förstår att det är för hans eget bästa och att vi inte övergivit honom. 
Ibland tror jag djur förstår när man försöker hjäpa dem när de mår dåligt. Jag är helt säkert pa att han inte tror att han är övergiven av familjen. Jag hoppas så att han blir bra snart och får komma hem. Här hålls fyra tummar och åtta tassar!
Stackars lille Bobo. Hoppas att han får komma hem i morgon och att han snabbt får tillbaka matlusten. Hoppas så innerligt att lilla tjejen kan förstå att han är sjuk och behöver vara ifred. Tamsin kan ju vara rätt busig rexbebis som hon är så lite skillda sovrum så där i början är nog inte helt fel.
Håller alla tummar och tassar för att han är på bättringsvägen! Tröstkramar och nospussar!
Lilla skrutten då, hoppas att han får komma hem imorgon!
åhh hoppas han blir pigg snabbt, tänker på er! Hoppas han kan komma hem till er imorgon.

Såg detta först nu, hoppas han snart blir bra. Inte kul alls med tussiga fyrbenta vänner.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Hur mår Bobo nu?
Hoppas bra/bättre!
Hej alla igen! Enormt tack för all vänlig tröst! 
Äntligen är Bobo hemma igen. Jag började faktiskt gråta när jag såg hur han och Dexy (som alltså aldrig varit ifrån varandra sedan Bobo flyttade in som kattunge i slutet av 2003) sade hej och tvättade varandra. Min lille skatt har fortfarande diarré men han är pigg och i beteendet som vanligt. Han har ätit lite. På framtassarna har han tejp efter dropp, gullgubben. Nåja, jag hoppas att han det bara blir bättre nu. Han och Tamsin har fräst lite mot varandra men det är väntat, då deras "lära känna"-process blev avbruten mitt i när Bobo blev inlagd.
Uppdaterar vid förändring men återigen - tack för all underbar peppning och allt stöd! Ni är guld!
Åh, det här har jag missat helt!
Stackars Boris!
Jag hoppas att han får behålla maten nu och att han piggar på sig snabbast möjligt.
Så skönt att han är hemma och familjen återförenad. Klart att han luktar konstigt också när han kommer från veterinären. Tamsin och Bobo kommer nog att finna varandra igen de med
Åh vad skönt att läsa att han har fått komma hem. Hoppas det går bra med den fortsatta introduktionen och att Bobo blir helt bra!
Vad skönt att höra att han fått komma hem igen och verkar må bättre!

Härligt att killen fått komma hem nu. Här kommer massor av krya på dig kramar till Bobo!

Vad skönt att han äntligen är hemma! Nu dröjer det nog inte länge förrän han är fullt återställd! =)
Hoppas att alla våra "krya-på-dig-tankar" har hjälpt.
Det finns inget värre än när ens älsklingar inte mår bra.
Kram till er alla!
hoppas han repar sig snabbt :-)
och lycka till med tamsin, Milo hälsar o skickar nos pussar till sin syster :-)
Vad skönt att han är hemma igen!
Skönt att han är hemma igen. Allt ska nog bli bra!!!