Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 644 ggr
La_Joz
2008-03-05 23:04
0

Ledbesvär?

Är det någon här som har erfarenhet utav att ge katter Glukosamin mot ledbesvär?

Vi fick ju hem Mistie för drygt ett år sedan, och har reagerat på att hon är lite omständig när hon ska sätta sig. Först sitter hon ner med bakbenen och böjer på frambenen så att hon näst intill sitter med magen mot marken. När hon sedan ska vika in benen under sig så tar hon ett ben i taget, och det ser ut som att hon inte riktigt kan bestämma sig för om hon ska vika in benet eller inte. Det kan ibland ta 20-30min innan hon lagt sig tillrätta. Först tänkte vi att hon kanske bara är lite omständig och har beslutsångest, men nu börjar vi fundera på om det inte kan vara lederna som spökar.

Sedan ett par veckor tillbaka hoppar Mistie inte längre upp i sängen eller soffan. Hon sätter upp framtassarna på kanten och sedan kravlar hon sig upp. Måste hon hoppa upp på något, som soffbordet t.ex, så sitter hon och tar sats en stund. Ungefär som att hon tänker "Nu hoppar jag. Nej, NU hoppar jag. Eller, vänta lite… Nu hoppar jag".

När Mistie busar med Isa, eller snarare när Isa är elak och jagar Mistie så är det inga problem för henne att hoppa, men då går det antagligen av bara farten. Jag har också märkt att Isa har blivit elakare mot Mistie de senaste veckorna. Det började vid samma tillfälle som Mistie inte längre ville hoppa. Kanske är det så att hon märker att Mistie har ont och är svagare, och därför försöker ta över makten här hemma? 

Eftersom Mistie är drygt 6 år så känns det ganska troligt att det skulle vara lederna hon har ont i. Jag fick tipset av en kattklubbskompis att testa Glukosamin under några månader. Hennes katt hade blivit "normal" igen efter 3 månaders användning, och nu ger hon katten Glukosamin varannan dag. 

Vad tror ni? Någon erfarenhet?

smurfan-13
2008-03-05 23:12
0

Jag har ingen erfarenhet av katter och ledproblem, däremot av hundar med det.

Min första tanke var oxå att testa ett bra glucosaminpreparat (de skiljer sig ganska så mkt mellan de olika preppen tyvärr). Jag kan rekomendera seraquin som jag ger till min lilla hund. Finns att köpa hos veterinärer och på apoteket.

En annan sak som kan göra gott är fiskolja med omega-3. Omega 3 har en naturlig antiinflamatorisk effekt som kan hjälpa vid ledbesvär. Ger det till båda mina hundar m ledproblem med ra resultat.

Massage ökar blodcirkulationen och är även det bra för stela leder.

Vet inte hur mkt hjälp man kan få med en katt som man misstänker ha ledproblem av veterinär och sjukgymnast. För mina hundar har dock sjukgymnastik förändrat deras liv totalt! Utan den hade ingen av dem levt idag!

Sashimis
2008-03-05 23:14
0

Jag har ingen erfarenhet av att ge det till katt, men däremot väldigt bra erfarenhet av att ge det till hund. Hon blev som en ny hund efter att ha varit så halt så vi funderade på att ta bort henne. Räkna dock med att det tar några månader innan det har full effekt. Välj en sort som förutom glukosamin även innehåller kondroitin och gurkmeja eftersom det sägs ge bäst resultat.

Fast jag tycker nog att ni borde ta henne till veterinären på en koll först.

La_Joz
2008-03-05 23:24
0

#1 Omega-3 har jag också hört ska vara bra! Funderar bara på hur det skulle gå då Mistie verkar reagera på fisk. Hon kräks så fort hon ätit fisk, speciellt fet fisk. Men det kanske går bra med omega 3…

#2 Jo, man får ju ge det några månader om man ska testa ordentligt. Ska ta med henne till veterinär för vaccination nästa vecka, och tänkte då samtidigt kolla vad de säger om lederna.

smurfan-13
2008-03-05 23:57
0

#3 om hon inte tål fisk, så är nog inte fiskolja så bra nej. Kanske kan man få liknande funktion av linfröolja. Dock så tar ju inte katten upp vegetabiliskolja lika bra, så kanske att dosen behöver vara högre då.

Eine
2008-03-06 00:14
0

Jag tycker du ska prova med Glucosamin.Fiskolja är ingen höjdare om hon inte tål fisk.Och jag har för mig att linfröolja inte är så bra heller, rätta mig gärna om jag har fel. För stora mängder linfrö kan ge en viss giftpåverkan på människor iaf.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

smurfan-13
2008-03-06 12:46
0

När linfröet krossas och kärnan träffar skalet så frigörs vätecyanid, vilket är giftigt.

Dock ska inte detta vara ett problem om man äter oljan, eller om man låter fröna svälla i vatten innan (då dunstar vätecyaniden och det farliga försvinner)

Så JA linfrön är giftiga och ganska så mycket giftiga, MEN INTE om man hanterar dem på rätt sätt eller håller sig till oljan.

La_Joz
2008-03-07 19:24
0

I samband med att Mistie inte längre ville hoppa så märkte vi också att hon efter ett hopp drar upp vänster bakben och hoppar omkring på tre ben en stund. Det har gett med sig, men idag verkar det som att det har kommit tillbaka och dessutom blivit värre. 

Har bokat tid för vaccinering och undersökning på måndag. Hoppas hon inte har alltför ont bara! Ledsen

Bookia
2008-03-07 21:46
0

Linfröolja har för övrigt omega-3 som i alla fall vi människor inte kan tillgodogöra oss. Det ska till animalisk omega-3 för att våra kroppar ska ta upp det.

Då katter är rovdjur skulle jag tro att linfröolja är helt värdelös för dem också.

RacerDonnans
2008-03-08 00:22
0

Hoppas du får bra svar från veterinär. Om det är lederna kan det även lindra att smörja med en MSM kräm jag har med aloevera men det viktiga är att först höra med en veterinär vad denne tycker. Om det kan vara bra för henne så hör av dig så berättar jag mer.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Lullan1
2008-03-08 11:41
0

Ojdå, det låter inte alls bra Ledsen 

Hoppas att det går bra vid veterinären!