Dåliga dåliga Matte!
Idag har Matte gjort något oförlåtligt. Hugin har varit instängd i badrummet hela dagen! Men det var verkligen inte med flit, som ni säkert förstår. Han måste ha varit där inne under badkaret när jag stängde igen dörren innan jag gick hemifrån. Jag känner mig som en dålig Matte och en hemsk människa som inte märkte att han blev instängd. HU! Det enda positiva är att han inte verkar ha lidit några men av det, han är som vanligt, och att han varken hade kissat eller bajsat på hela dagen. Så den lilla protestkissningen tidigare i veckan var just en protest och inte något annat. Lille Hugin…
Nämen! Stackars kisse. Men antagligen är det ännu mer synd om Matte, som det låter. Usch, vilken ångest! Skönt att det gick så bra. Pussar till Hugin! (Ja, Fuffens kan också få några.)

Det är sådant som händer med katter som har en förmåga att göra sig osynliga precis när man skall i väg.
Jag kan berätta om när jag var en ännu sämre matte…..
Jag åkte borta i knappt ett dygn från mina två katter. Det var lite rörigt innan jag åkte för som den oroliga matte jag är så var jag ju tvungen att kolla och dubbel kolla att de hade minst 10 skålar med mat och vatten på alla möjliga och omöjliga ställen utifall något skulle hända…..
Det som hände var att jag i sista stund måste ha stängt badrummsdörren. I badrummet fanns de båda, och enda kattlådor. Katterna var inte i badrummet…….
Så vad hade min två välupfostrade och mycket renliga kissar gjort….
Troligen hade de hållit sig vääldigt länge, men när det inte gick längre så hade de använt mattes säng som toalåda. Varsin fin hög i kanterna och en gemensam kisslåda i mitten….
När jag kom hem kom, min första cornish, Misa, som är en riktig "padda" med mycket synpunkter på det mesta, springande till dörren missnöjt muttrande, jag förstod direkt av hennes beteende och kanske lite av den konstiga lukten
att något var fel…
Tack och lov så blev det inga större följder av min försumlighet den gången det var bara täcket som behövdes slängas och katterna tyckte fortfarande bättre om den riktiga toalådan…
Numera har jag alltid dörrstopp i toadörren och om jag lämnar katterna över en natt så ställer jag ut en extralåda i ett annat rum.

Jag lyckades stänga in Virus i min garderob när jag gick hemifrån en gång (eller tom två om jag ska vara ärlig). Alla mina garderober i den lägenheten hade barnspärrar för att katterna annars öppnar dem och river ut mina kläder. Så stackars Virus satt instängd i 4 timmar och hade då inte mycket annat att göra än riva runt bland hyllorna. När jag kom hem sov han och det var först efter en halvtimme eller så som han vaknade och gjorde mig uppmärksam på att han var instängd. Andra gången hade han nog somnat snabbt, för då hade han inte rivit runt så mkt och vaknade inte förrän långt efter jag kommit hem.
Men hjälp vad dåligt samvete man får, även om katten inte verkar ha tagit skada
Tur att det gick bra.Jag råkade själv stänga in en dräktig hona i ett grytskåp och åkte glad i hågen till Stockholms Universitet och Socialhögskolan. När jag kom hem efter plugget satt mina andra katter i köket och såg undrande ut.Alla utom honan,Så hörde jag ett lite jam, öppnade dörren till skåpet och där, på den mittersta hyllan satt min lilla kråka! Jag skämdes så jag ville bara försvinna från jordens yta.Men hon hoppade bara ut och gick till pottlådan…..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Mina föräldrar har lyckats stänga ute Pajas i uterummet över natten. Det går ingen nöd på honom där ute och det här var på sommaren och han älskar att vara där ute. Men att glömmas över en hel natt var oförlåtligt enligt Pajas. Han vandrade in på morgon med nosen i vädret och bevärdigade inte mina föräldrar med en enda blick! Han gick direkt och åt och så gick han ut i uterummet igen och lade beslag på HELA hammocken! 
Haha! Underbart att höra era berättelser. Det dämpar mitt dåliga samvete något. Men nu är det nog dags att gå hem och skämma bort Mattes lilla tiger ordentligt så han förstår att det var en olyckshändelse (och Matte ytterligare får dämpa sitt dåliga samvete…)
jag råkade stänga in Milo i min kläd garderob förra veckan men det var för 1-2 min. han jamade så desperat att jag fattade att han var fast nånstans -han har en väldigt djup, melodisk röst
när jag släppte ut honom var jag rädd för att han skulle tro att jag gjort det med mening men han bara spann och var extra gosig och putasade mig grundligt i håret:-) han såg nog mig som räddaren och inte instängaren som tur är
Sånt händer! Ha inte dåligt samvete för det!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com