Hjälp - våra katter är matneurotiker!
Så här ligger det till: Peter och Anthon har länge ätit Orijen. Det funkade på många sätt, och de gillade det, men Peter dricker väldigt lite vatten och Anthon är lagd åt det något runda hållet, så jag tänkte gå över till blötmat istället. Två flugor i en smäll, tänkte jag käckt!
Men de gillar inte blötmat! Anthon gick ner för fort, och Peter tappade också nåt hekto - och det är en kisse som solen lyser igenom när den ligger på, så han ska verkligen inte gå ner mer. Jag har försökt med att strö lite Orijen ovanpå blötmaten, men det var visst ännu äckligare. Jag har också försökt med lite tonfisk på, men även det var blä (vilket jag faktiskt kan förstå). Ren tonfisk, däremot - det är grejer det! Men det kan de ju inte få jämt. Och jag har testat varenda Mjausort som finns, både i burk och tetra. Nåt som är okej en gång är oätligt nästa.
Så nu gör inte katterna annat än jamar och skriker, jamar och skriker. De äter, så de svälter inte, men de gillar inte maten. Tyvärr verkar inte Orijen heller gå hem nåt vidare längre. Har jag förstört dem för evigt??? :-o
Vem kan ge mig tips? Jag skulle gärna återgå till Orijen (de skulle nog vänja sig), och kontrollera mängden för Anthon, men vad gör jag åt Peters ovilja att dricka vatten i så fall? Jag har försökt med att ha många skålar i hela lägenheten, fontäner, vatten färgat med hushållsfärg… Allt funkar ett litet tag, men sen ledsnar han.
Hjälp?…
Oj vad jobbigt!
Okej, kanske det knäppaste rådet - prova om Peter gillar frukt och grönsaker. Fuffens älskar det, och det innehåller ju en del vatten. Förmodligen inte tillräckligt förstås…
Annars skulle det väl kunna funka att ge dem olika sorters fisk (bara tonfisk jämt har jag ju nyligen lärt mig här via forumet inte ska vara så bra…), varvat med torrfoder?
Nej, jag har nog inga bra råd att ge egentligen. Jag hoppas att det löser sig ändå. Är du säker på att Peter inte får i sig tillräckligt med vatten? Hugin dricker ju extremt mycket vatten, medan Fuffens inte alls dricker lika mycket men ändå verkar må alldeles förträffligt bra. Kanske är det bara så att Anthon dricker ovanligt mycket och det därför verkar som att Peter inte dricker tillräckligt?

Hur är det med vattenspadet från tonfisk på burk? Jag ger det ibland och det brukar gå hem (även tonfisken förstås ;) )
#2 Håller med om att det kan vara något. Här går inte att öppna en tonfiskburk… Detta utnyttjar jag när det är varmt på sommaren och gör lite "tonfisksoppa" för att lura i lite extra vatten. Linus gillar bara torrfoder med ett undantag (två om räknar tonfisken
) och det är Sheba Gourmet - de små runda burkarna. Det är riktigt köttbitar i gelé. Provat det mesta i blötmatsväg, men blötmat som är söndermalt och ihoppressat till bitar går inte även om de ligger i gelé.
Det här kan vara hårt sagt men jag vet att det funkar, så…
ha is i magen. Jag har själv två katter som inte åt något som helst utom torrfoder och så kom på att jag skulle BARFa dem och under tre års tid försökte jag om och om igen få dem att äta blötmat som en övergångsgrej. Icke - och BARF var då inte att tala om. Till sist hittade jag några svindyra alternativ som de faktiskt åt: Sheba Kyckling och Sheba Kalv (båda utan socker, som flera andra av deras alternativ innehåller) samt MJAU Tetra. I ungefär en månads tid gav jag dem enbart det (det är fullgott foder) och började sedan experimentera med att blanda ut det med MJAU på burk. Särskilt gelén i MJAU Tetra funkar för att smaksätta annars "äcklig" mat. Så småningom använde jag samma knep för att få dem att äta BARF-röror, såsom Jipotimas "kattkorv" med kyckling och det är så jag har fått mina katter att äta det mesta numera. Men det tog alltså tre-fyra år innan jag blev tillräckligt envis för att helt lämna torrfodret.
Fisk ger jag inte mina katter alls eftersom jag inte vill trigga någon allergi och överhuvudtaget anser fisk och skaldjur opassande föda för katter pga det höga mineralinnehållet. Men tonfiskspad för att väcka intresse är ju ingen dum idé utan har tvärtom funkat för att övertyga mången kräsen kisse. :)
Lycka till!
Tack för alla tips! 
#1: Det var faktiskt en kul idé. Peter är inte så särskilt intresserad av frukt, men han gillar avokado och häromdagen skulle han helt plötsligt ha rå potatis!
Fast det blir nog svårt att få upp nåt större vätskeintag. Peter har alltid varit dålig på att dricka, även innan vi fick Anthon, och har haft många idéer kring drickandet. Ett tag var det bara kranen som gällde, sen skulle det vara en specifik kran, sen inte alls. Risken är kanske att vi har låtit honom hållas med sina idéer för mycket, så att han använder det som en uppmärksamhetsgrej. Det är inte omöjligt, Peter är mycket för uppmärksamhet! 
#2 & 3: Jo, det är ju en variant. Hmm, undrar hur länge man kan spara spadet? Så att jag inte utarmar haven på tonfisk, menar jag!
Att däremot smaksätta maten med tonfisk funkar alltså inte, det är redan prövat. Och här går faktiskt inte burkarna med hela bitar kött hem, ska det vara nåt alls ska det vara geggigt. Ett undantag är Sheba Gourmet kyckling. Ni vet, de där ännu mindre, kupiga burkarna. Men det är inget helfoder, så det kan de inte få jämt.
#4: Intressant att höra. Det där med is i magen stämmer säkert - jag är nog lite dålig på det
. Däremot så funkar Mjau tetra nästan ännu sämre än Mjau burk - katter har kanske olika smak och tycke?
Hmm, jag antar att jag borde sluta experimentera så mycket, kanske?
De äter ju, så de är inte nära nån självsvält. Jag tror att jag ska välja ut en sorts blötmat som Peter ändå kan äta av, och som han förhoppningsvis accepterar, och sen ge dem Orijen som tillskott, så att de inte går ner för mycket i vikt. Och prova med tonfiskspad i vattnet!
Jag lovar att rapportera, om nån är intresserad.
Tusen tack igen!
Önskar att jag hade några tips……! Det verkade ju så bra med blötmat för att både få i sig vätska och för att Anthon inte skulle lägga på sig ännu mer. Jag skulle nog ha is i magen och envisas lite med blötmaten så länge dom äter (om än under protest). Jag tror du har rätt i att Peter kan ha gjort vattendrickandet till en uppmärksamhetsgrej. Han drack ju bra när han kom tillbaka från kattpensionatet där ingen hade trugat honom…?

Mina katters absoluta favvo-blötmat är shebas "chef´s menu" i olika smaker. (Detta innehåller kanske en massa dåligheter, men eftersom mina får det så sällan så får de det ändå.)
#5 Jag ger inte Sheba Gourmet som helfoder … tänkte bara om det kunde ge vätska som komplement. Tänkte på ökandet på vattendrinkandet… har du provat en vattenfontän om det skulle hjälpa?

Rätt eller fel, men på sommaren när katterna behöver extra vätska så blötläggar jag mitt torrfoder över natten i kylskåpet (vi äter James Wellbeloved härhemma) så får de i sej vätskan genom bitarna och de äter glatt eftesom det smakar likadant. Så får de vanligt torrfoder på kvällen. Kanske nåt för Peter?

Jag gör det ännu enklare: Häller lite vatten på torrisen - katterna slickar först vattnet att komma åt maten.
Å, ännu fler bra tips! Tack!
#8: Nej, det förstod jag! Jag bara menade att jag inte enbart kan ge dem det, trots att de gärna skulle vilja… 
Jag tror att jag ska följa rexmammas råd, och inte ge upp riktigt ännu med blötmaten. Jag ska nog vara lite mer konsekvent med vad de får för sorter, tror jag. De fattar kanske att jamandet fungerar? Deras blödiga curlingmatte springer ju runt här hemma och ojar sig och försöker göra maten lite godare på olika sätt. Vem vet, en vacker dag kanske hon ger oss enbart tonfisk och rökt skinka, som vi vill?
Jag ska resa bort i några dagar, och en kattvakt ska komma hit och ge dem mat två gånger om dagen. Det ska bli intressant att se om de äter bättre då. Jag misstänker det… Hon får hålla koll och rapportera sen.
Vatten på torrfodret funkar nån gång här, men inte för mycket, för då ledsnar Peter. Jag har också använt mig av det just på sommaren. Och fontän, som LinusCRX föreslog, fungerar också ett tag, men sen är det inte heller bra. Så vi brukar ta fram fontänen när vi är bortresta, och inte kan sätta på kranen i tid och otid, för att den ska vara lite spännande. Sen tar vi bort den när vi kommer hem igen.
Så nu kör jag en vecka till med blötmaten, håller koll på vikten och ser hur det går! Det är intressant att ha katt! 
#11 Håller tummarna för att det går vägen