Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 274 ggr
AnneAlva
0

Jag har funderat...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…på att ta 2 kullar samtidigt i sommar. Lethe blir 2 år i november och Kyra ska paras så snart efter förra kullen eftersom hon löper så starkt och nästan går igenom p-pillrena fastän hon fått var 5:e dag. Ledsen Sedan lär det väl bli kastrering för hennes del. Vill helst inte ha kull i sommar/höst och sedan kull igen direkt efter att de första har flyttat eller till och med så att det överlappar. Jag känner att jag vill ha tid att njuta av varje kull och just deras speciella tid om ni förstår vad jag menar.

Så till min fråga, är det någon som har erfarenhet, bra eller dålig, av att ha flera kullar på samma gång? Dela gärna med er av era erfarenheter, jag går i valet och kvalet om hur jag ska göra…

En bild på Kyra…

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

AnneAlva
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…och en bild på Lethe

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

aggeelin
0

Jag vet inte om det är skillnad på raser, men uppfödaren till vår andra katt har i stort sett alltid två kullar samtidigt. Ibland är det något av katterna som får många kattungar och då blir den andra "fostermor" till någon i den andra kullen, de delar alltså på ungarna. Tyckte först att det verkade konstigt men det verkar fungera bra. Som jag förstår det så planerar hon alltid så att hon ska ha två kullar samtidigt för att kunna utnyttja detta.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

AnnaS
0

Jag har haft två kullar samtidigt och det var tur för det var då Ariel fick 9 kattungar. I och med att jag hade en kull till samtidigt så kunde vi alla hjälpas åt Skrattande Jag hade ju räknat med 8-9 stycken sammanlagt men Ariel fyllde den kvoten själv och jag fick 13 kattungar sammanlagt…

Sewena
0

Jag har just nu 2 kullar och det är ca 4 veckor mellan dem. Hade inte planerat 2 st samtidigt men nu blev det så pga olika omständigheter. I mitt fall blev den första kullen sjuk o MYCKET tid har lagts på dem, vilket har gjort att jag nästan "glömt" den andra kullen som jag har i mitt sovrum. De är ju så tysta o duktiga. 

Jag har väl inte något bra råd…men har du utrymme, tid och kraft/ork till det så varför inte?

cherish
0

Jag har ingen egen erfarenhet men vet att Natali haft två kullar samtidigt och fördelen är ju att mammorna får stöd av varandra och tar hand om varandras barn samtidigt som bebisarna får många kompisar. Kan självklart tänka att det kanske inte passar alla honor att dela bebisar, men som sagt jag har ingen erfarenhet.

Nackdelen kan jag tro är att få alla sålda ifall man får många bebisar i kullarna …

Gör vad som känns bäst för dig, oavsett så får du säkert två underbara kullar! :) Kan ju vara bra för mig med dem samtidigt ;) så jag slipper åka ner så många gånger bara för att titta juh! ;) *retas*

Kraaaam!

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Eine
0

Bara att rekommendera , Anne! Gärna på samma dag om det är möjligt! De hjälps åt, och förutsatt att blodgruppen är densamma för båda, så kan det till och med vara livräddande om något händer en mammakatt!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

pallemaxwell
0

Uppfödaren till 2 av mina katter hade 2 kullar samtidigt med totalt 11 kattungar (det var 1 vecka mellan kullarna) och vad jag förstått gick det bra men hon bodde litet just då vilket var en nackdel. Men som många andra sagt tidigare om du har plats och tid så är det nog en väldigt bra ide då kattmammorna hjälps åt. Så länge man vet till vilken kull kattungarna hör Skrattande gissar på att de tar för sig av mjölken hos båda kattmammorna ;) och blandas hejvilt….

Kmedist
0

Vi hade 11 kattungar med bara 7 veckor mellan (2 år sen). Det skulle vara bättre at ha dom SAMtidigt, just som Eine sagt (mindre job och mera ledigt för oss människor..). Bättre samtidigt än en kull just efter annan… (förlåt min dåligt svenska)

Eine
0

#8 du behöver inte be om ursäkt.Glad Din svenska är inte dålig!

.och jag har haft som du, kullar med några veckor emellan och jag tycker också att det är sämre. Men men, ibland har man inget val så man får bita i det lite omogna äpplet….Det beror ju på hur flickorna behagar löpa, när pojkar ska bli kasrerade, och andra små detaljer.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora