Är det dags för Tindra nu?!
Nu så! är det kanske dags för Tindra, att få sina ungar….
Vid 22-tiden, då jag precis var på väg till sängs, så blev hon väldigt orolig. Fick gulaktig slemmig flytning "den berömda slemproppen!"
Jag trodde självklart det var dags direkt. för Tindra var väldigt orolig och försökte hela tiden slicka sig där bak, men det är ju inte så lätt då man är rund som en boll… Hon föll baklänges hela tiden.
Med lite hjälp av en stödjande hand så nådde hon till slut att göra sig ren. Sen har det varit ganska lungt.
Ja tycker att hon andas lite häftigar, inbillning? eller? och så är hon orolig. Frågan är om det beror på en matte som ej beter sig som vanligt eller om det är dags nu…..
Har lite svårt att besluta mig om jag skall gå till sängs nu eller inte…
Det kan ju dröja många timmar/dagar än…. eller?
Varför kommer sådant här alltid på natten?

Vad spännande! Jag hade inte vågat sova i alla fall för det låter som att det kommer hända något under natten. Eller i så fall hade jag sovit typ en kvart i taget och kollat till henne mellan.
Lycka till!
Ja visst låter det som är på G . Jag gissar att du inte fått många timmars sömn 
Jättenyfiken på resultatet !

Fortfarande inga ungar efter en orolig natt (mest för mig tror jag).
Tindra har lite klara flytningar, men ännu inga för mig synliga värkar….
Jag har i min almanacka bokat in födseln till den 22/2 kl14
. Det börjar mer och mer se ut som det blir något sådant…eller…
Men så spännande!!! Jaa, då kan det mycket väl bli idag! :) Jag satte oxå rätt dag när våra skulle komma … ;)
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com
#3 Sitter och ler… t o m bokat in tiden…
Vad spännande! Hoppas väntan inte blir för lång och att allt går bra. Får kika in efter 14-slget igen då 

Vad roligt att det börjar vara på G! Då ska jag kika in direkt då jag kommer hem. Gissar på 5-6 st och tre vita 

Spännande.Hon får se till att pluppa ut dom innan jag far.
Stolt ägare till tre La permer

Åh så spännande!!!
Den här tråden ska jag uppdatera flera ggr idag. MAn vill ju inte missa en online-förlossning!
Lycka till och hoppas att allt går bra!

Ännu ingen förändring.
Tindra ligger nu i solen och dåsar, öronen ser lite missnöjda ut så hon har kanske lite värkar! Men det är ju några timmar kvar till 14.00
Jag har kontrollräknat dagarna, igen! Idag är dett 66 dagar sedan "morgonen efter"!
Skickar med en bild , tagen idag, på den blivande modern.
Men guuud så spännande! Ring när det händer något! Vi sitter som på nålar här ju ;)
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Spännande! Håller tummarna att allt går bra och det blir små fredagsbarn!

Men guuud! Så stor hon är om magen! Det är ju makalöst! Hon är så fin! Pussa henne från oss. Vi håller alla tummar och tassar här!
www.mytwiggs.com

Jag håller tummarna för att det kommer att gå bra för Tindra…
Hundar har ägare.Katter har betjänter...
Änglatassen's Cornish Rex
Hallå! Tindra är dålig på att passa tider! Klockan 14 var det ju ;) Hihi
www.mytwiggs.com
Åh så spännande!

Nu så har tre ungar kommit:
Två tjejer och en kille (tror jag)
En av tjejerna är lite mörkare än de andra två, men de är alla ljusa (vita, maskade, lila?) lite osäket. Vet i allafall att de hitils är tre och att det är kattungar! och lockiga är dom!
Tindra har det jobbigt, det har tagit över 4 timmar att få ut dessa tre, hon har ganska svaga värkar. Inga moderkakor har kommit hitills är det vanligt?
Hon har i alla fall minst två ungar kvar, men nu ligger hon och vilar med de tre hon fått.
Jag känner mig lite orolig för de svaga värkarna och att hon är så trött, och så inga moderkakor?
Kom gärna med råd och kommentarer till vad jag skall göra.
Hon verkar i alla fall nöjd nu, visste jag inte att det finns ungar och moderkakor kvar skulle jag tro att det var klart
Till sist en bild. Har inte hunnit tagit fler.

Äggula och lite druvsocker är bra för att hjälpa till med lite extra snabb energi. Sen när modekakorna kommit ut så får hon ju energi av dem. Försök också hjälpa till att se till att kattungarna diar, de brukar kunna stimulera värkar också. Lycka till!
Grattis till de som kommit!
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Grattis till de nya små liven! Supersöt bild på de tre!
Hon har säkert tömt det ena hornet och vilar inför värkarna från kattungarna i det andra hornet. I min sista kull så kom det tre kattungar i ganska rask takt, men så tog det drygt 4 timmar innan den sista kattungen komme. Geisha orkade inte riktigt trycka ut henne så jag fick hjälpa till när jag såg att lilla kattungen började bli lite blå i ansiktet (det var huvudet som kom först). Geiha var väldigt slut efter detta.
Jag har aldrig på mina 6 (+ 2 hos en uppfödarkompis) kullar varit med om att moderkakorna kommit så pass sent efter. Det har kunnat komma två kattungar innan nån moderkaka, men då har det kommit två moderkakor direkt inpå. Jag tror inte du behöver orora dig för moderkakorna.
När föddes den sista av de tre kattungarna?
Jag skulle tro att hon vilar lite innan hon ska igång igen, MEN det är svårt att gissa när man inte ser kissemamman framför sig.
Vad säger din magkänsla?

Bra Natali… jag fick helt hjänsläpp när jag skrev mitt inlägg! 
Klart hon ska ha energi!!!

Bra Natali… jag fick helt hjänsläpp när jag skrev mitt inlägg! 
Klart hon ska ha energi!!!

Sort grattis. Äggula är dunder för trötta mammor
Hejja Tindra!
Ring mig när det är klart, snälla!
www.mytwiggs.com

Jag har varit med om att en modekaka har hoppat ett par kattungar, eller kommit typ två kattungar, sen modekakan från den endra, sen en trejde kattunge, med moderkaka, och sen om sider modekakan till den första kattungen.
Har också varit med om att modekaka och en kattunge "krockat" så jag fick åka in med mamma katt (hon hade 8 ungar i magen, men fått ut 3). Efter värkstumulernade kom moderkakan, och sen kattungen (död då, då den varit under tryck i ett par timmar..). Men alla modekakor kom ut till slut.
Bara var noga med att inte försöka dra i navelstängen om den hänger ut. Om man forcerar så kan den lossna från livmoderväggen innan den "Lossats" och orsaka blöningar. Om hon får värkar utan att något händer, eller börjar vara väldigt medtagen så bör du kanske kolla upp det. Men annars kan du nog vara lugn. Men som KaCee frågar, vad säger din magkänsla?

Hej!
Hon har fått en äggula för ca 2timmar sedan men jag fick inte i något druvsocker då
Sista ungen kom 18:20.
Har försökt ge henne RC kattungemjölk, men det ville hon inte ha, försökte då med äggula+cremefraich+ lite druvsocker, men det var också ganska äckligt tyckte hon, det var ca 40minuter sen. Har själv försökt stoppa i mig lite energi nu när det är lite lungt, det är inte bara Tindra som är trött
Hon ser ut att bara vila och ser nöjd ut, jag tyckte mig se en svag värk nyligen, men vet inte helt säkert.

#24 Har fått lossa alla navelsträngar, eftersom ungen hängde fast i Tindra och inget hände över huvudtaget. Tindra ville inte slicka ungarna så torra och de satt fast.
Tror du det kan ha orsakat blödning? Hon har blött ganska mycket, men jag trodde det var från moderkakorna,
Hur märker jag om det är livmoderväggen som blöder?
F
Massera massera.Lugna fasta strykningar över rygg och sidor, och på magen neråt svansen till.Och vänd på henne, få henne att stiga upp.Syns moderkakan i slidöppningen så tryck lite hårdare Den ligger fritt då och skadar inget om du försiktigt hjälper den ut.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag brukar blanda druvsocker med äggulan, brukar vara populärt.
Blödningar brukar se värre ut än vad de är. Tror inte att du råkat lossa på moderkakorna när du avnavlat ungarna. Kan mycket väl vara från navestängen det blöder. Det blöder ju alltid under en förlossning…
Grattis till de ungar som kommit och jag håller tummarna för att allt ska gå bra!!!!

Nu hardet kommit 4 ungar totalt, jag tror det är två av varje kön, alla är ljusa, men vå är lite mer åt det beiga hållet (maskade?)
Jag tror att det minst är en unge kvar, och en massa moderkakor!
Men nu verkar alla nöjda igen.
Blaui har fått komma ut från badrummet där han på Tindras uppmaning suttit i några timmar. Han är lite blyg för ungarna.

Hur går det för Tindra-Gumman?

Grattis till fyran! 
Har det ff inte kommit nån moderkaka?

#32, Jo, en moderkaka kom en halvtimme före fyran.
Nu ligger alla lungt och vilar igen, inför vad jag antar minist en unge till.

Grattis. Jag håller tummarna. Det ska nog gå vägen ska du se. =)

Nu har det kommit, en moderkaka till, och en mörk mönstrad unge, troligen en kille.
Nu är dom 5 ungar mot två moderkakor
Ungarna leder!, jag hoppas på att det blir oavgjort!
Grattis till småttingarna!! 

#35 hehehe… Ja, det får vi hålla tummarna för!
Grattis till nummer 5 oxå!

Nu gör vi natt Tindra och jag, i alla fall här på forumet.
Fortfarande 5-2 (eventuellt kan någon moderkaka smitit ner i Tindras mage då jag satt här framför datorn), men förhoppnings vis dyker det upp några till under natten. Kanske en unge också?
Återkommer i morgon med den informationen, samt kanske lite mer detaljerat om vilka färger och kön det blev, och en och annan bild.
Natti!
Grattis till alla bebisarna och ser fram emot fler bilder när allt lugnat sig .
Sov Gott
Underbart! Vi hoppas att du ringer. Vi är vakna och morgonpigga.. Jag har faktiskt legat vaken, för jag kunde inte sova när jag tänkte på er. Tindra med eventuella blödningar och kattungar som envist höll i sig i magen. Tillslut sommnade jag.
Hoppas att det är lugnt alltihop nu när du vaknar.
Grattis till er!
www.mytwiggs.com

Grattis igen till alla småkrull! Väntar spänt på rapport om händelseförloppet under natten eller om det varit lugnt och fridfullt. Är också jätteotålig på bilder, men jag får snällt vänta tills det passar.
Pussa duktiga Tindra från oss och lycka till med de små!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

En sista rapport om Tindras och ungarna på denna tråd.
Tindra ser ut att må väldigt bra, hon har varit upp och ätit, druckit och varit på toa.
Alla ungar, 5 stycken, verkar pigga och alerta, de har ätit bra under natten och gått upp 10-15g redan.
Moderkakor saknas det fortfarande 2-3 stycken, jag har känt igenom Tindras mage, den känns mjuk och fin, det finns nog i allafall ingen unge kvar. Jag håller noga koll på henne under dagen.
Det blev 5 ungar, 4 stycken ljusa (vita?/maskade?) 2 av varje kön tror jag, och så kom det en liten mörk hane? sist. Han är nog bruntigré med vitt.
Jag har uppdaterat min hemsida med bilder och filmklip www.avots.net
Till sist, Tack till er alla som har kommit med goda råd och glada tillrop under gårdagskvällen. Det kändes väldigt bra!.

Små snuttisar vad fina de är!
Ska bli jättekul att se vad det blir för maskningar på de två lite mörkare (japp, jag är övertygad om att det är 2 maskade
)!

GRATTIS till femlingarna!!! 
Grattis till de små fem!
Underbara filmsnuttar 

Grattis Tindra och matte Anki!!!!
Tittade just in på forumet och ser nu att det blev fem söta bebisar.
Hundar har ägare.Katter har betjänter...
Änglatassen's Cornish Rex

grattis

Jättegrattis och skönt att allt har gått väl
.. Här vankas smått om en vecka så jag är helspännd..
Men åhhhh, vad söta de var. Jag tror jag behöver en katt till……..
Grattis!!!

Grattis!! Duktiga Tindra!!!

Grattis till femlingarna.
Grattis till dem fem !

Tack för alla gratulationer!
Jag skulle inte sagt att jag avlsutade denna tråd!
För ännu var inte historien slut. Allt såg ju så bra ut, förutom de saknade moderkakorna, ungarna var pigga och åt, tindra verkade nöjd och åt och drack, och rodde iallafall jag gick på toa (fast det var nog Blaui)
Tindras temp steg på eftermiddagen, hon hade också värkar, då tempen var uppe i 39,7 åkte jag till veterinären.
Där fick jag och katterna sitta i ett "valprum" hela kvällen.
Tindra blev röntgan, inga synliga ungar kvar, dock helt fulla tamar och magsäck. Tempad igen 39,9 då. Hon fick dropp Magen kom igång ordentligt, klibb och klet över allt, hon kräktes också upp det som var i magsäcken.
Hon hade ätit bra hela dagen…. Tempad igen 40,1, då började jag tycka det var obehagligt. Tillslut kom veterinären in. Hon trodde inte det var livmoderinflamation , fdet var för tidigtför det, eller de kvarblivna moderkakorna, men för säkerhets skull fick Tindra en antibiotikaspruta, samt recept på antibiotika. Går tempen inte ner till i morgon ska jag börja ge henne tabletterna i morgon, om jag hittar ett öppet apotek.
Det skall inte vara skadligt för ungarna enligt veterinären. Allt detta tog ca 5 timmar och var inte gratis!
. En s.k "kul! lördag kväll. Kattungarna har ätit och varit pigga hela tiden, jag hoppas det fortsätter så och att Tindras temp går ner.
Är det någon av er som varit med om detta. Veterinären sa att tempen kan gå upp efter förlossningen utan att det är någon infektion.
Till råga på eländet gick min internet uppkoppling ner i förmiddags, så jag kunde inte rådfråga er….
Nu sover både Tindra och ungarna nöjt, och jag hoppas att jag får göra detsamma.

usch vilken dramatik det varit det varit med de senaste online förlossningarna! Hoppas allt bli bra nu och mammor och mattar och bebisar får välbehövlig vila och vaknar pigga och glada imorgon! obs, hussar med naturligtvis!!
Krya på dig Tindra!!

Har inte varit med om något sånt tidigare, peppar peppar. Men jag hoppas att det är som veterinären säger och att det kan vara temp utan infektion. Men jag tycker att det låter lite konstigt och jag skulle hålla stenkoll på henne den närmsta tiden, vilket jag är säker på att du gör. Hoppas det inbte blir mer krångel nu och att kattungarna fortsätter må bra och äta på sig.

Jag har inte varit med om en hög temp stegring på kattmammaor men på mig själv efter en förlossning.Hoppas att allt vänder nu och att ni får komma till ro.
Ojojoj! Vilken dramatik det blev då! Hör gärna av dig när du har tid och orkar.
www.mytwiggs.com
Nämen ojdå! Stackars Tindra… Hoppas verkligen att hon kryar på sig!