annonsering av avelshanar?
Har fattat det som att det ibland kan vara svårt att få tag på en hane som passar om man har en hona som ska gå i avel. Att för få hanar hålls fertila för att gå i avel.
Jag har själv en devon rex hane som blir ett i april och skulle lätt kunna tänka mig att låna ut honom i avel. Men jag är verkligen helt ny inom detta med raskatter och har ingen aning om vart man vänder sig, om det ens kan finnas intresse för en icke utställd katt etc etc.
Jag har fattat det som att man behöver vara medlem i de olika kattklubbarna, rasringarna för att få annonsera ut en avelshane där (?) För mig som bara har katten som sällskap så känns det ju inte så motiverat att lägga flera hundra på olika klubbar/rasringar för att kunna annonsera ut honom.
Han är ju en sällskapskatt och kommer kastreras OM han börjar skvätta eller bli dryg, men samtidigt så vet jag ju att det är en relativt litan ras, så att avelsbasen kan vara lite liten.
Vad kan JAG göra för att min katt ska synas, så att uppfödare som ev är intresserad av att använda honom får en chans att hitta honom?
IDP nordic har ett nytt annonstorg där du kan lägga ut din hane gratis! Det fanns precis en tråd om det här i forumet.. kolla om du hittar den.
Vad beträffar medlemskap i ex. nordiska rexringen så är det trevligt att vara medlem oavsett, men om du inte är så intresserad av det så är det ju onödigt. Betänk att om din hane skulle få napp så tar du ut en språngavgift som betalar det medlemskapet flera gånger om.
Hoppas du hittar en lösning så att din katt får bidra till en bredare avelsbas!
Mvh
Twiggie Dessjack
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
# Jättefin katt föresten!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

RU har gratis annonsering även för icke medlemmar när det gäller avelshanar.
Stolt ägare till tre La permer
Det är gratis att annonsera här vad jag vet
Här kostar det medlemsavgiften och du får tidningar och annan info också

#4 Rexunited välkommnar alla som har hane att annonsera, även icke medlemmar.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Hos rexringen kan man också annonsera sin hane gratis.
#4 och 5 Hittade ingen text om att man inte behövde vara medlem för att annonsera

På Rexringen VET jag att det är så eftersom det är jag som lägger in hanarna 
#8 Synd att sådant inte står någonstans. Då hade det kanske funnits fler hanar med

På RU står det på förstasidan, på höger sidan. Alltså inte på språkval sidan…
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Vad bra. Smurfan_13 du har massor av annonsplatser. Det är bara att sätta igång. Och hoppas du får napp

Lycka till!

Tusen tack! :)
Älskar detta forumet! Man får massa hjälp, även om man nu inte råkar ha en cornish ;)
Nästa fråga då; VAD ska vara med i annonsen?
Han är ju inte testad för något, vilket jag har planer på att göra OM han ska gå i avel och honägaren vill det (kanske även ändå)…

Med i annonsen bör finnas hans stamtavlenamn.Ett tips om han inte finns med i Pawpads att genast lägga in honom där.
Sen skulle jag rekomendera dig att i första hand kola upp hans blodgrupp .Sen ev HCM test.
Stolt ägare till tre La permer

Jag har redan mailat in hans info till pawpeds, men han är fortfarande inte med. Hur lång tid tar det? Ska jag maila igen kanske? (var ett tag sen jag mailade)
Vad kostar det ung att kolla upp blodgruppen och kan vilken veterinär som helst göra det?
HCM testa honom hade jag tänkt göra oavsett, men först när han är lite äldre. Det kan man inte göra hos vilken veterinär som helst va? Någon som vet omd et finns nån i linköping som kan kolla upp HCM?
Hur väljer man bild?! Har massor av underbara bilder på honom när han var yngre, men få färska bilder. Är så tråkigt att fota inne och ut vill han ju inte nu :P
#15 Maila stamtavlan till AnnaS då jag har problem att komma in på Papwpeds för tillfället

#15 Att kolla blodgruppen gör du genom att ta ett blodprov hos veterinären (vilken som helst) som du sedan postar till Genlab Niini i Finland, du måste ta med en remiss till veterinären som h*n ska skriva på och den finns att skriva ut här: http://www.rexunited.com/remiss.htm Det är bra att ta provet och skicka det tidigt i veckan (en måndag/tisdag) så att det inte ligger någonstans i postprocessen under helgen. Det kostar 150kr + vad veterinären tar för blodtagningen.
HCM-scanna kan du göra på en klinik i Linköping dit Lennart Nilsfors kommer med jämna mellanrum. Du bokar tid på Djursjukhuset Jägarvallen. Lennart Nilsfors är ansluten till "The HCM Health Programme" vars resultat läggs ut och visas på Pawpeds.
Välj den bild du tycker representerar honom bäst; hur han är och hur han ser ut. Annars kan du välja den bild där han visar upp sig bäst. Du lockar folk både med en personlig bild och med en uppvisande bild, men jag gissar att du får fler napp om du väljer en uppvisande bild eftersom honkattsägaren gärna vill kunna se hur väl han kompletterar hennes hona.
Lycka till och hoppas att Virus får träffa några läckra damer! 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Ska jag scanna in den och maila, eller bara skriva föräldrarna till henne? Båda föräldrarna finns med i pawpeds (samt den äldre kullen m samma föräldrar).
Du behöver bara skriva kattens namn, föräldrar, kattens färg och kön registreringsnummer.
En annan grej glömde att det var en devon du hade. Devo skickar du hit devonrex@g-t-curls.com

Ännu en gång TACK
Jag har skickat iväg till de sidorna ni tipsade om nu, så får vi se vad som händer.
#13 du bör även kolla upp att han är Fiv/FeLV fri…det gör du enklast samtidigt som du blodtypar honom. De ska till samma ställe.