Fet devon + foder fråga
Tips på enormt bra bantnings foder som inte kostar skjortan?
IAMS Multi cat är det ett bra foder? *kanske ej för banta kisse men har andra katter*
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Iams foder är framtagna med bland annat plågsamma djurförsök, så jag skulle inte rekomendera det. Vi använder Royal canins indoorfoder och har aldrig haft problem med överviktiga djur.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
#1 Jag vet men RC har ej 15 kg säckar. Orijen har i o f 20 kg men det tål inte min ena katt.
Ok… I see… Om det är en ekonomisk fråga så kan man ju välja euroshopper.. Fast de har nog bara 3 kilos..
Nej, men skämt å sido… Jag tycker att man kan kosta på med RC. det är ett väldigt bra foder.
www.mytwiggs.com
Om du ej kan komma med bra bantningsfoder för en fet katt så tycker jag du ska strunta i denna tråd och skriva ner dina sarkastiska åsikter någon annanstans. Jag ger inte mina katter SKIT foder från konsum/ICA.
Som sagt SKÄMT å sido. Det var inte menat som sarkasm utan som ett skämt. Visserligen kunde jag ha skrivit småsten istället för att göra det ännu tydligare, men småsten och euroshoppers är sak samma för mig.
Jag fattar väl att ingen som bryr sig om sina katter och frågar om tips här matar katterna med "småsten". Mitt tips kvarstår Royal canins indoorfoder.
Att utfodra med foder som har en hög vattenhalt är också en bra idé eftersom det mättar katten tidigare. Katten är nöjd innan den ätit för mycket, och då kan man ändå ha fri tillgång till torrisarna. Vi utfodrar med BARF och det är jättebra.
Om du get katten köttiga benbitar kan den också få sina tuggbehov tillfredsställda och sitter då förhoppningsvis inte och småäter torrisar.
Hoppas att du tar emot mina tips trots missuppfattningen.
www.mytwiggs.com
Om jag var du så skulle jag helt och hållet plocka bort torrfodret. Varken RC, Iams, Eukanuba eller något annat är optimalt, speciellt inte om katten behöver gå ner i vikt.
Jag har en CRX-kastrat som har lätt för att lägga på sig, sedan ett år tillbaka så äter han enbart Mjau burkmat (får även smaka kycklingvingar och annat rått kött ibland, dock är det inte så populärt hos honom). Han får drygt en halv burk per dag, fördelat på tre mål.
#6 Då skulle han kunna äta den geggamojja jag gör till mina tamråttor. Bestående av: Rå nötfärs, Rå hjärta, Rå kyckling, Grönsaker, bönor, Rå lax *nyttiga omega 3 i det*, ris *kokt*..
O påpeka ej ang rå kyckling, tamråttor har en helt annan bakteriflora än vad vi har. O kan utesluta i hans del o ha finfördelat kokt.
#7 Kycklingen till katten behöver du absolut inte koka, de kan äta den rå. Nyttigare och enklare. Kycklingben/vingar får aldrig ges tillagade, då benen flisar sig och lätt sätter sig på tvären i halsen.
Delar av röran du ger till dina tamråttor låter bra, men lax, bönor och ris skulle jag utesluta. Vet inte om man kanske behöver tillsätta mer kalk? BARF är nog det allra bästa, men det krävs att man läser på och sätter sig in i kattens näringslära. En bra sida är http://www.devonrex.se/kokbok

Vi har samma problematik med en av våra katter.
#6 När vi frågade på affären rådde kvinnan i kassan oss att INTE köpa blötmat då den ofta innehåller alldeles för mycket fett och därför blir för energität. Hon rekomenderade oss RC light 40. Har inte provat tillräckligt länge för att kunna ge någon kommentar ang. utslaget.

Visst är det svårt med maten? Kayo är ju kastrat och väldigt matglad och kastar oftast i sej maten(som han senare kan sätta sej och spy upp bredvid sängen och gladeligen slafsa i sej igen…snacka om att tillfredställa tuggandet
) Han skulle behöva ngt mättande och inte alltför kaloririkt.
Ida är ju en liten tjej som förvisso äter som en häst men är liten och nätt och nog behöver sina kalorier. Ska man ha olika foder måste man ju utfodra på två platser. Är det så att hon sparar lite mat i skålen så kommer ju matvraket och slukar det oxå!
Nu kommer förvisso våren och Kayo springer och klättrar ute i trädgården så då bränner han nog mer än annars!

Just RC Indoor och RC Light är foder som innehåller alldeles för lite näringsämnen! Indoor innehåller precis över gränsvärdena som krävs för att kallas ett helfoder och gränsvärdena är oftast väldigt lågt satta och eftersom torrfoder ofta innehåller näringskällor som katter inte kan tillgodogöra sig så når inte fodret ens upp till gränsvärdena för vad katten behöver.
Katter är strikta köttätare och behöver både fett och proteiner mer än de behöver kolhydrater, fett är inte alls fel till katter då det mättar och katten äter mindre! Samma sak med vatten, det mättar och katten äter mindre av burkmaten eftersom den blir mätt tidigare.
PETAs video om IAMS är många många år gammal och de använder inte plågsamma djurförsök för att testa sin mat. IAMS och Eukanuba är faktiskt de bättre varianterna av torrfoder.
#9 Enligt innehållsförteckningen på RC Light så innehåller det 10% fett, medans Mjau endast innehåller 5% fett.
Som #11 är inne på så är det inte fettet katten blir tjock av (såvida man inte sticker till den en smörklick eller en skvätt grädde lite för ofta), utan kolhydraterna. De flesta torrfoderstillverkare slänger i massa majs/vete och annat spannmål för att dryga ut sin mat då spannmål är betydligt billigare än kött. Katter får dock inte ut någon näring av kolhydrater, så det rinner i princip igenom systemet, alternativt sätter sig på magen.
Jag tror att det mest effektiva sättet att få en katt att gå ner i vikt och hålla en bra form är att plocka bort allt som är onödigt, och alltså i princip ge katten protein, fett och vatten, vilket är exakt det som burkmat (och BARF) innehåller.
#12 Min devon har ej fått nå extra utan bara fått James Wellbeloved. Har dock haft fri tillgång alltid framme vilket tydligen ej var så bra för Nero.
#12 Nej, det skrev jag inte heller. ;-)

#12 RC light är ett torrfoder m max 10% vatten, medans mjau är ett blötfoder med 80% (?) vatten. Räknar man om Mjau till torrsubstans så blir genast fetthalten betydligt högre än RCs light. Glöm inte bort sånt när ni jämför blötfoder med torrfoder!

#15 men vatten och fett är fortfarande bättre än spannmål som finns i överflöd i torrfoder.

#16 jo visst :) men jag ville bara poängtera att man INTE kan jämföra blöt och torrfoder rätt över, utan att man måste räkna om det ena av dem så att det blir samma vattenmängd för att få en korrekt jämförelse. :)
#6 Enligt mina erfarenheter kan tyvärr kattens tandstatus försämras något om man helt utesluter tuggvänlig mat med substans. Om man ska plocka bort torrisarna ut menyn så bör det tilläggas att man går se efter tänderna och vara vaksam på tandsten! Annars håller jag med dig!
www.mytwiggs.com
Jag såg att din ena katt inte tål Orijen, och det var ju synd. För det har annars fungerat alldeles utmärkt för att få min tidigare päronformade kastrat i bättre kondition. En bonus är även att pälsen blivit mycket mjukare och finare.

#18 kött och köttben är minst lika bra för tänderna! De flesta katter som käkar torrfoder har tandsten, så vaksam på tänderna ska man vara ändå.
Mina katter brukar få en bit rå hjärta de älskar det.