Provtagning!

Lycka till med provtagningen.Vem har du som HCM scannar?Åker ni till Ultuna eller Strömsholm?
Stolt ägare till tre La permer

Vi ska inte HCM scanna utan bara göra blodprover för leukemi och kattaids samt blodgrupp.
Det går säkert bra

#2 Varför inte?
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
#2, varför inte HCM-testa??

Jag ska inte HCM testa henne nu på tisdag då min veterinär inte har de resurserna. Jag ska prata med en ev intressent ikväll gällande Ida så får vi se sen vad vi kommer fram till!

Meningarna om HCM scanning går isär, men Ida är bara 1 år och jag har hört att även om hon scannas så kan det ändå vara så att det visar sej när hon är bortåt en 4 år.

Men det kan också vara så att hon redan nu har hcm. Det du kan visa om du scannar är ju att hon är frisk nu. Om du inte scannar kan du ju inte säga att din katt är frisk. Visst finns det en risk att hon utveckar det senare. Men vad jag har hört så är det att majoriteten av katterna som utvecklar hcm, kan man se på redan innan 1 års ålder.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

HCM utvecklas oftast mellan 3 månader och 3 år. Självklart stämmer det att din hona kan utveckla det senare i livet om hon är frisk idag. Men känns det inte bättre att ta kull på en hona som man vet är frisk i dagsläget?
Precis som #8 och #9 skriver utvecklas HCM senare och oftast före 3 år. Var och en tar ställning till det här med HCM för egen del, självklart, men då det trots allt finns HCM bland våra rexar - skulle det inte kännas bättre att veta att hon är frisk vid parningstillfället? Och självklart gäller samma sak för den blivande pappan! ;)
Jag som nybörjare vågar inte chansa och har valt att HCM-scanna min Phoebe och likaså gjorde hankattägaren. Det är ju meningen att mina linjer ska gå vidare, då vill iaf jag veta att de är friska nu när jag startar upp. Skulle jag vänta tills hon är 5 år innan jag tar första kullen för att vara "säker" på om hon är frisk så är det ju för sent för att ta en kull ….. Nu kommer jag att scanna henne i höst och sen vid 5 år och kommer senare att scanna hennes avkommor som ska gå i avel.
Självklart gör du ditt eget val!! :) Det är ju du som ska stå för din uppfödning. Jag ville bara berätta hur jag tänker …. :)
Lycka till med provtagningarna på tisdag!!!! :) Det går säkert bra!!!
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com