Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 297 ggr
Spotless
0

Alfa dräktig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså, jag drar säkert all världens olycka på mig nu i och med att jag skriver detta. Men IC Alfa är dräktig! Blivande pappa är slyngeln S*Spotless Qat.

I dag är det 4 veckor in i dräktigheten och jag fick besked av exet (Alafas foderhusse) redan för en vecka sedan, men nu har jag själv sett de fina röda tuttarna och till och med en redan härligt rundad liten mage. Så, visst är hon dräktig den lilla finingen. Kyss

I denna kull kan det bli både svart, blått, choklad och lila, med eller utan mönster och med eller utan "mask" alla med vitfläck.

MonicaLagerquist
0

Grattis till den kommande kullen.

Stolt ägare till tre La permer

Ylva-Li
0

Oj, lilla Qat! Han var ju en lillskit för inte så länge sen. :D Och nu kan han bli pappa! Vad härligt! Grattis!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneAlva
0

Grattis Angela! Fina Alfa, hon har så speciell look, I löw it! Kyss

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

[Wiveka]
0

Åhh, grattis Angela!!!

chikan
0

Grattis!

rexmamma
0

Grattis, jätteroligt!!!Skrattande

A-M.H
0

Grattis …vad roligt….tänk om det blir en lila..ja du vet jag är svag för svart förstås…..och lila….ja lite avis blir jag ju då….nu svamlar jag iväg….grattis så jätte mycket…Glad

Medea
0

Grattis!! Det var ju det jag sa igår! Flört

Spotless
0

Tack allihop för glada tillrop!

Ylva - nu är han en storskit. Glad

#7 - lugn bara lugn! Det kommer ju att bli vitt på dem allihop så du kommer inte att bli ett dugg sugen hur många lila det ens kan tänkas bli. FlörtSkrattande

rexmamma
0

Hur hänger det ihop? Varför blir det vitt på alla? Jag trodde att det mycket väl kunde bli fullfärgade med en förälder vitfläck och den andra solid. Till och med två vitfläcksföräldrar borde kunna få helfärgade kattungar (så som jag har lärt mig).

Medea
0

rexmamma Eftersom Alfa är så höggradigt vitfläck (van?) så är det nästan garanterat så att hon är homozygot (två anlag) för vitfläck vilket gör att alla ungarna blir vitfläck oavsett pappans färg.

rexmamma
0

Ok, förstås…, tack! Glad Man lär sig hela tiden nya saker.

A-M.H
0

Purple Smiles #9…Räcka ut tunganGeneradSkrattande

Lullan1
0

Grattis!

Vad härligt, lycka till!

Mona22
0

vilken fin katt. vill så gärna ha en oddeye men jag verkar inte få tag på någon Gråter.

lycka till med dina kommande bebisar.

Spotless
0

#10 du har helt rätt i dina funderingar, men precis som Medea säger räknar jag med att Alfa är homozygot för vitfläck.

#15 oddeyed är läckert, själv har jag tre stycken. Lycka till med att hitta katten du söker.

Mona22
0

#16 , du kan inte ge en till mig Oskyldig. tycker de är så otroligt fina. vill så gärna ha. hur stor chans är det att någon av dina kissebebisar ärver det ?

Eine
0

Roligt att hon är dräktig!

#11 Om katt inte har två vitfläcksföräldrar kan den ge ungar helt utan vitt oavsett om den är 01 eller 09, det är min egen erfarenhet.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Medea
0

#18 Fast bara för att en katt har två föräldrar med vitfläck så behöver ju inte det betyda att katten är homozygot för vitfläck. Så som jag har förstått det så är 01:or alltid (okej, undantag finns säkert) homozygota för vitfläck, 02:or oftast homozygota, 03:or ibland och 09:or i princip aldrig. Så parar man två 09:or så "ska" det enligt statistiken bli 50% solida ungar, och 50% med vitfläck. Av de med vitfläck så blir hälften homozygota, och hälften heterozygota. Så har jag lärt mig, men jag kanske är helt ute och cyklar? Fundersam

Jösses, vad OT det blev förressten. Förlåt Angela!

[catze]
0

Grattis!! :-)

Sewena
0

Först får man säga grattis i förskott!!! 

# 10 o #11…är ni bra på färger o hur det genetiskt kan bli vitfläck? Maila mig gärna om min nuvarade kull, där ni har en e09 o en b0323 som fått 2 st h/n 01:or…och en helt solid! Vore kul att se vem av föräldrarna som ligger bakom detta.

rexmamma
0

Ingen av föräldrarna är ju höggradigt vit i det fallet, så båda bär antagligen på anlag för fullfärg. Har jag fattat rätt?

Medea
0

#21 Som rexmamma skriver så bär ju båda föräldrarna på varsitt vitfläckanlag, och varsitt fullfärg-anlag. Alla ungarna får ju ett anlag från vardera föräldern, så dina 01:or har fått vitfläck från både sin mor och sin far vilket gör att de får mycket vitt. Den solida ungen har istället fått ett fullfärg-anlag från vardera föräldern, alltså blir det inget vitt på den.

Sewena
0

#23 man tackar för ett snabbt svar…då vet jag det till nästa gång.

LinusCRX
0

Grattis Angela!!!! Vad roligt!

Intressant detta med färganlaget. Tänk vad man lär sig på detta forum!

Aje-T
0

Massor av grattis, Angela! Jag måste få komma och hälsa på när de kommit ut! Alfa är ju såååå himla fin……

Spotless
0

Vad skoj att det blev så mycket vitfläcksfunderingar i tråden också. Som sagt, jag räknar med att Alfa är homozygot för vitfläck. Men jag borde kanske ha skrivit att alla troligtvis blir vitfläckar?

Tack än en gång för lyckönskningar och glada tillrop. Glad

#17 nej, nej, nej, inte kan jag släppa iväg någon av dem! FörvånadSkrattande

Casanova100
0

Stort grattis Alfa, Qat, Spotless och T-foderhusse! Det kommer att gå hur bra som helst.

majsan
0

Grattis till kommande bebisar..Visst är det spännande att gå och vänta på vad som komma skall..Skrattande

Spotless
0

#28 Tack och kram!

#29 Det är spännande och pirrigt att vänta och längta! Väntan är helt okej ända fram till dag 63, då blir den olidlig! Skrattande Tiden sniglar sig fram och man vill bara att det ska vara dags snaaart samtidigt som man vet att mor och ungar mår bäst av att det får ta den tid det ska.

Äsch nu svamlar jag, har suttit uppe hela natten och uppdaterat klubbens hemsida, har ju inte kunnat göra det på ett tag på grund av datorkrångel.

Spotless
0

I dag har jag och Elsa (dalmatinern) varit hemma hos T (foderhusse) och Alfa och ätit tårta. T fyller år i dag! Självklart passade jag på att fota Alfas mage som nu är stooor. Tyvärr misslyckades jag totalt med att få det att synas på bild, men här kommer en bild i alla fall. Hon har ca 4 veckor kvar av dräktigheten.

Aje-T
0

Ohh marsipanmagen då!

Spotless
0

#32 hihi, ja fast med päls och utan häng!

Eine
0

Goooo mage….pussa fint på den från mig..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Spotless
0

Eine, nu är de snälla pussarna utdelade. Alfa tackar och bockar!

Spotless
0

Är för tillfället på besök hemma hos Alfa och hennes stora mage. Jag tror ärligt talat att jag aldrig sett en så här stor mage på en katt innan. Den är jäääätestooor!!! Förvånad Alfa mår bra och det är bara att hoppas på att ungarna gör det också där inne i trängseln. Allt tyder på att de gör det i alla fall.

3-3½ vecka kvar nu, räknar med att dag 65 är om 23 dagar.

Spotless
0

I brist på nya magbilder kommer här en bild på "då det skulle till" Skrattande.

Spotless
0

en till, mörk och inte så bra, men ganska typisk för hur det kan se ut

Spotless
0

T passade på att fota lite i lördags och Alfa fastnade på ett par bilder. Fortfarande gör inte bilderna hennes mage rättvisa för den är stor, jättestor! Drygt en vecka kvar till nedsläpp nu!:trance:

Här kommer en bild där magen syns som bäst, dock ingen bra bild på skönheten själv. (hur många gånger ska man behöva tala om att katter inte ska fotas uppifrån, det ser ju ut som att hon inte har några ben)

Spotless
0

Lite päronformad. :wub:

Spotless
0

Och så en bild bara för att visa frökens underbara ögon! :luv: :luv: :luv:

chikan
0

Vilken skönhet hon är. Och vilken mage! Man ser visst att den är enorm! Glad

Lullan1
0

Wow vad magen har växt!

Det ska bli spännande att få se vad som tittar ut där sen!

Rexjen
0

Guuud vad vacker hon är! Och underbar gosmage!Kyss

Buffy-co
0

Men…jag blev helt betagen av henne!!(snygging bredvid också iofs..Oskyldig)
Jag visste inte att en katt som inte är helvit kan vara oddeyed Generad
Hon är ju urläcker med det svarta!!
Vad heter hennes färg/teckning?
Jag är ju inte så bra på det där med färger…men hon är hursomhelst jättefin Alfa!!Kyss

Spotless
0

#42 fast bilderna gör den verkligen inte rättvisa, den är enorm! Det är inte en katt med en stor mage som möter en utan en mage med en katt.

#43 spännande, nervöst och en heeel vecka (minst) kvar!

#44 tack! Kyss

#45 visst har hon något visst!? Och jo, fler katter än de helvita kan vara oddeyed. Alfa är en bruntabby van (höggradigt vit - alltså van) oddeyed sötfröken. EMS-koden ser ut så här CRX n 01 21 63.

Aje-T
0

Underbart vacker är hon den lilla fotbollen Alfa! Och det är väl inte så konstigt att benen ser lite korta ut under den tyngden!! Skrattande

AnnMarie
0

Oj, undrar hur många korvar det bir? Kyss

Spotless
0

Aje - det har du rätt i! Hon går också lite hukande och hjulbent, undrar om hon ens kan sträcka ut benen helt och hållet sedan magen vuxit sig så stor. Fundersam

AnnMarie - ett par stycken och alla ska må bra. Glad

Medea
0

Söt-Alfa! Vilket datum är det beräknat till på ett ungefär?

Spotless
0

#50 dag 65 är på onsdag, om en vecka alltså.

LinusCRX
0

Åh vilken gosemage hon har fått. tänka tt det är dags snart… Kyss