Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 528 ggr
MyTwiggs
2008-02-12 21:34
0

Hankatt hemma

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

MyTwiggs
2008-02-12 21:37
0

Min fråga!

Jag har aldrig förut haft en fertil hane hemma. Ni som har det får gärna dela med er av lite erfarenheter. Vad kan det dyka upp för problem och vad ska man tänka på?

Berätta om hur ni upplever att det fungerar att ha en fertil hane hemma…

Tack!

www.mytwiggs.com

AlexH
2008-02-12 21:56
0

För mig fungerar det jättebra. min hane är 4 år och fertil, har aldrig strilat och skricker inte speciellt mycket.. en riktig gokatt :)

Dock har jag bara en katt.. vet ej om med fler katter det kan triggas så att de börjar strila tidigare.. Jag tror dock att lite har med ärftlighet att göra..

Jag har ju hundar hemma så Sture tror allt som oftast att han är hund :) så det är kanske därför det funkar så bra *ler*

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

smirik
2008-02-13 08:05
0

Abbe är vår första hane och även om han är bra på att använda sin röst (speciellt på nätterna) då har det än så länge varit problemfritt att ha fertil hane. Hans pappa strilade inte för än dem fick annan fertil hane i huset och då var han 3 år så det kommer vi helt klart att undvika.

Vi kommer heller inte ställe honom intensivt för än han förhoppningsvis har gjort dem parningen vi har inplanerad. Ju mindre vi utsätter honom för stress/andra fertila hanar desto bättre.

Sen har vi mamma och son hemma tillsammans och det betyder att dem blir separerad när vi inte är hemma och på nätterna, vi vill inte ha någon olyckor här inte. Dem är inte nöjda med den situationen men så är livet tyvärr.

MyTwiggs
2008-02-13 13:06
0

Tack för svaren! Jag pratade nämligen med en fd. kattuppfödare som hade haft jätteproblem. Jag blev väldigt skeptisk. Hon sa att hon hade stängt in sina hanar i ett litet rum ensamma och att de hade pinkat ner så hon hade fått riva upp golvet till betongen… Hmmm… (jag skulle också ha pinkat ner golvet om nån spärrade in mig på det viset.. )

Hon sa att hon inte trodde att vi skulle få behålla våra gammla trägolv om vi inte kastrerade Fritz, och det har vi inte planerat att göra ännu på ett tag. Han är för bra för det.

www.mytwiggs.com

AlexH
2008-02-13 13:15
0

#4 man skall inte bara gå på andras erfarenheter.. jag tror det beror mycket på ärftlighet.. mina huskatter jag hade (hade två bröder) de kom igång redan vid 7 mån , troligtvis triggade av varandra.. så de blev kastrerade tidigare än jag hade tänkt mig, dock gjorde det inget eftersom de inte skulle gå i avel.. men en trevlig och fin crx hane som kan ge nått för aveln vill man ju inte kastrera alltför tidigt.. så ha mod och vänta och se.. och som sagt, undvik kanske att ta in en annan hane, Skrattande

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

AnnaS
2008-02-13 13:36
0

#4 Jag har själv haft de problemen som din vän. Det är helt otroligt hur mycket urin en hankatt kan producera och hur urinen lyckas söka sig ner djupt. Hankatter lyckas också alltid spraya där det finns en spricka i golvet och utefter lister. Ibland så får man välja, instängd i ett rum med sällskap en kortare period eller en nersprayad lägenhet. De hankatter jag har haft har sprayat DVD-spelaren, min rena disk, element, min thevattenkokare, kissat på spisen, på pappershögar, i soffan och har även sprayat mig.

Men jag har också haft väldigt haniga hanar…. På både gott och ont, de har aldrig misslyckats med någon hona men de har istället haft alla attribut som kännetecknar en fertil hankatt.

rexmamma
2008-02-13 13:39
0

Med tanke på att pappakatt och farfar var riktiga "pissnissar" så får ni nog vara väldigt glada om det inte har gått i arv ….

Hanna-H
2008-02-13 13:53
0

Som sagt var pappa katt en riktig kisse-nisse, och Börje har börjat kisse här hemma nu, dock inte stril utan han sitt-kissar, men det är riktigt hankattskiss. Har inga förhoppningar om att hålla honom fertil längre än några månader.

[Silkwaves]
2008-02-13 14:06
0

Jag var tvungen att kastrera min inköpta avelshane när han just blivit ett år gammal inte därför att han kissade men för hans hankattsbeteende. Han jamade (läs skrek) konstant, sprang av och an i vårt stora hus, försökte para både kastrerade och icke löpande honor när jag hade katterna tillsammans. Då jag separerade dem blev han oerhört olycklig och skrek och klöste på dörrar och väggar. En kattunge blev denne snygge hane far till, fler kullar hanns tyvärr inte med för hans välbefinnande betydde mer för mig än hans avelskarriär.

Tyvärr, så här i efterhand inser jag att han borde ha kastererats ännu tidigare för tyvärr är han fortfarande rätt hanig och har jobbigt med sig själv och honkatterna (han parar fortfarande och blir stressad när tjejerna inte är nöjda med hans prestationer.. ) När han är som mest olycklig och honorna lockar som mest måste vi separera dem och då sjunger han precis som när han var fertil Gråter 

Annars är han världens underbaraste och snällaste rexpojke .

pallemaxwell
2008-02-13 15:07
0

Jag har en fertil hane och två honor varav en fortfarande är fertil. Jag var tyvärr tvungen att kastrera min äldre hona nyligen pga andra orsaker. Men Mäski har inte strilat än och han blir 2 år i juni. Men så är han ju rätt mesig också och jag har inte använt honom i avel än. Det kan ju ändra sig om han får till det Glad Han är en väldigt lugn kille och låter bara när han vill gosa.

MyTwiggs
2008-02-13 17:16
0

Det låter som att efrfarenhetarna är kluvna. Precis som jag anade. Vi får helt enkelt vänta och se. Bäst att vara lite förutsättningslös. Frillans välbefinnande går ju före ALLT annat!

www.mytwiggs.com