Snorig kisse
Hej.
Behöver lite råd. Igår kväll märkte jag att det var blött på datorn där Gucci legat. Nu märker jag att det droppar om nosen på henne, särskillt när hon vilar, då hon inte själv slickar sig om nosen direkt när det kommer en droppe. Det blir som en pöl under nosen på henne. Det är lika blött och vattnigt som saliv, är kattsnor så? Först trodde jag att hon draglade men det kommer som sagt ur nosen. Hon ser även ut att svälja oftare än hon brukar. Hon verkar vara som vanligt, kanske lite lugnare. Har inte kolllat febern, vet inte riktigt vad hon har som normaltemp eftersom jag faktiskt aldrig tempat henne.
Är detta vanlig förkylning eller något annat tror ni. Ska ta och ringa till veterinären också. Provade Södra djursjukhuset men de hade inte telefonen öppen idag. Provar någon annanstans. Någon som känner igen symptomen?
Edit: Har nu pratat med en veterinär och de tyckte inte att det lät akut, fick en tid på onsdag om det ite slutat tills dess, åker in akut om hon blir sämre.
Oj då, hoppas att det inte är något allvarligt!
Lycka till på onsdag!
Vi har haft en snuvig katt, Theia. Men det rann inte ur nosen utan hon nös och då kom det snor + att hon småsnorade lite. Vi var till veterinären som inte tyckte det var farligt alls eftersom hon inte hade feber. Snuvan gick över av sig själv efter flera veckor. Vaccinet tar visst bara "värstingarna", det finns många olika virus som ger snuva på katter.
Eftersom vi hade en dräktig kisse hemma just då separerade vi katterna från varandra för säkerhets skull.
Hoppas hon snart blir frisk igen!

Tack för svaren!
Nu är hon inte så snorig längre, men hon har fått ett par små hostattacker då hon kräks lite, lite, men sedan är hon pigg igen. Lite mer kramig än vanligt bara. Hon äter och dricker som vanligt. Skönt, för det känns lite oroligt när ens små gosnosar inte är som vanligt.

Det är inte helt ovanligt att en katt kan åka på snuva trots att den är vaccinerad. Och nog tycker jag att det låter som att er tjej åkt på en släng av den. Kräks och hostar gör hon förmodligen på grund av att hon har slem i halsen. Att hon äter och dricker är jättebra, då mår hon ju rätt bra trots allt och är inte för allmänpåverkad. Vad man är rädd för när det gäller snuva hos katt (och det är mest unga och äldre individer man får se upp med) är att det ska gå över i en sekundär bakteriell infektion och att de då får lunginflammation. Själva snuvan är en virus och inte så mycket att göra åt, se till att de dricker, äter och inte spela upp dem bara. Hålla rent runt nos och ögon ska man förstås också hjälpa dem med när de är snoriga. Det får ta sin tid och som Rexmamma säger så tar det flera veckor. Undrar om inte den milda vintern kan vara en bidragande orsak till att flera (än normalt?) katter verkar ha åkt på snuva nu?
Om jag vore ni skulle jag tempa henne nu trots att ni inte vet hennes normaltemp. De har i regel 1 grad högre temp än oss men runt 39 grader är helt normalt det också.
Lycka till!

Nej, jag blir inte klok på detta, nu när hon ligger och vilar ser det faktiskt ut som om hon dreglar, för nu är hon torr runt nosen men alldeles blöt runt munnen och läpparna, och små droppar på pälsen. Kanske var det saliv som kom ut genom nosen förut? Då undrar jag ju om hostattackerna hon hade förut var kräkningar, och att hon mår illa? Suck, detta är ju värre än när barnen är sjuka, för då känner man ju alltid igen symptomen. Tänk om det är något som smittar Nellie också, och nu har de ju redan varit hop hela tiden så det är ju ingen idé att sära på dem nu.
#5 Eller kan det vara nåt med tänderna? Om det verkar komma från munnen alltså…?

Jag har tittat i munnen på henne så gott det nu går med en motsträvig katt, och kan inte se något avvikande, men man vet ju inte. Det verkar som om det blöta, vad det nu kommer sig av, kommer i korta perioder sen är det torrt och fint igen ett tag. Jag får ta det lite lungt och se hur det är i morgon, hon verkar ju trots allt inte påverkad av det. #4 Ska ta tempen på henne för säkerhets skull.

Kan det vara att hon är så täpt i näsan att hon måste andas genom munnen? Då kan det nog komma saliv som rinner över.
Annars kan dreggel tyda på att hon mår illa och kan vara ett tecken på förgiftning. Men då brukar det rinna saliv i mängder och jag vill inte skrämmas.
Har du näsdroppar för små barn hemma, de för de allra yngsta som är i engångspipetter? Den sorten kan man behandla täpta kattnäsor med, en pipett till båda näsborrarna. Annars prova att torka/tvätta näsan och se om hon andas genom den då, det är ju inte normalt för katt att andas genom munnen.

# 8. Hon andas genom näsan, för hon ligger och sover nu med munnen stängd, så täppt verkar hon inte vara. Jag trodde som sagt alldeles från början, tidigt i morse, att hon dreglade och att hon mådde illa, men sedan studerade jag henne närmre och såg att det kom ut droppar ur näsborrarna när hon andades och hon fnyste ut det genom näsan. Men som sagt nu var det ur munnen helt klart, men inga mängder. Det var mycket mer i morse för då droppade det om hennes nos och mun. Vi har inget hemma som kan förgiftat henne, inga nya växter, inga konstiga kemikalier som hon kan ha fått i sig. Det enda nya var att jag igår em gav henne några bitar ur en provpåse Nutro, men det var max tio småbitar och hon har aldrig reagerat negativt på olika foder tidigare, men det var min första tanke. Kanske var det något i den maten som hon reagerade på? Fast det verkar lite långsökt på något sätt. Tempen låg på 37.8 så det var ju inte någon fara. skönt!

Är det vanligt att katterna kan bli förkylda fastän de är vaccinerade enligt rekommendation från vet. och vaccintillverkare?
Hur mår hon nu då?
Det finns olika kattsnuvor. Jag vet att någon typ orsakar dregel och sår i munnen.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Guccan är mycket bättre det vände redan igår nu är hon som vanligt igen! Vet inte vad som kan ha varit orsaken, men det är väl så bara helt enkelt, kommer det tillbaka åker jag till vetten.
Tack för alla svar, det är skönt att få lite uppbackning när man blir fundersam och orolig!