Första måltiden ...
Nästa vecka ska bebisarna börja få provsmaka annan mat än mammas mjölk. Enl Ylva Stockelberg är majsvälling det bästa att börja med men jag har oxå hör att ren köttfärs ska vara det bästa.
Med tanke på att det finns många uppfödare här på forumet tänkte jag höra hur ni introducerar maten. Hur bör jag göra …?
(Börjar introducera den nya miljön för dem denna vecka för att både de och Phoebe ska känna sig trygga.)
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Nu har jag ju bara haft en kull än så länge så har inte så mkt erfarenhet, men svarar ändå :) Jag började med rå köttfärs som jag värmde aningen aningen i mikron så den var lite ljummen. Funkade fint! Några fick jag "tvångsmata" med en liten bit för att de skulle fatta att det gick att äta och några började självmant äta från fatet direkt.

Välling är för tvåbeningar kött är är kattungar.Mina börjar med rå finskuren kycklingfile.Sen byter vi snabbt över till blötmat och mera mat som måste tuggas.Vid sex veckor äter dom kött med ben och det fungerar bra här hemma.
Stolt ägare till tre La permer
Så dags har oftast vår kattungar redan börjat både sno åt sig av mammas torrfoder (hon får alltid extra i hagen) och lapa vatten.. så varför ge välling, det är inte ens anpassat för kattungar? Förut har jag börjat med nötfärs ev blandat med lite äggula eller grädde för bättre konsistens, men i år gick vi direkt på samma barf jag ger de vuxna, bara lite mer finfördelad.
Jag har slutat med välling det blev så kladdigt att börja med. Det kan jag ge senare när de äter allt. Kött brukar de älska direkt, de får små portioner till att börja med. Jag brukar skära mört fint nötkött i pyttesmå bitar till dem, törs inte lita på att färsen är helt färsk.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Tack vänner för alla svar. :) Hur är det med älgkött? Pappa är jägare och frysen har en del älgkött i olika varianter, kan det vara ett alternativ eller måste det vara nötkött? Kycklingfilé har jag i frysen så det kan jag tina och börja med eftersom jag själv tänkte äta kyckling ikväll. ;)
Men Hanna, menar du att dina bebisar brukar börja äta före 4 v ålder …? Hmm, både vänner och där jag läst säger att man börjar först vid 4 v .. men det kanske inte spelar nån roll …?
Åh, det ska iaf bli jättekul att se deras miner. Det värsta blir ju att hindra de övriga katterna och hunden från att vilja tjuva åt sig maten. ;)
www.shaneequas.com
Jag tor inte sortens kött spelar så stor roll utan det är väl att det är rent kött och i lämplig konsistens, minns min skogis jag hade hon fick hjortfärs…
#6: Ok .. då kan jag nog ge älgfärs oxå … det är ju från naturen och riktig slaktare som tagit hand om det så det var garanterat färskt när det frystes ner! :) Då blir det älgfärs nästa smakomgång.
www.shaneequas.com

Jag börjar vid tre veckors ålder med mat.Älg är mumsigt hälsar mina katter.Som tyvärr i förrgår åt det sista av älgen som vi fick i höstas.
Ett tips.Skär i köttet när det är lite fryst fortfarande då är det lättare att få små bitar.

Jag har ju som jag tidigare berättat för dej cherish, faktiskt lyckats rädda livet på i alla fall 2 st kattungar, som inte tog åt sig något annat. När jag sen övergick tillMajsvällning började de äta och gå upp i vikt. Så av egen erfarenhet så ger jag majsvällning.
Det är ju också vad Pheobe fick.
Jag börjar med majsvällning alt. KMR. När de börjar lapa så blandar jag i uppblött Babycat. Sen lite köttfärs. Och Äggula. Jag övergår så småningom till mer fastare föda, så som köttfärs osv. Men de har alltid fått majsvällning en till två gånger per dag. Efter ett par veckor äter de ouppbött torrfoder fritt på dagarna.
Jag är dock väldigt försiktig med ouppblött torrfoder till att börja med. Förlorade en kattunge (huskatt dock) i förstoppning. Så vågar inte chansa på att de börjar äta för mycket torrfoder på en gång.
Kladdigt får det bli när de börjar äta! 
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
#8: Tack för tipset Monica, det ska jag göra. Vi har rätt mycket älgkött kvar så jag kände att en bit kan jag verkligen märka för katterna - fint ska det vara åt småttingarna. Och ber jag snällt får jag säkert mer av mamma och pappa med *ler* för de är så förälskade i bebisarna!
www.shaneequas.com
#9: Jo precis, det du berättade var precis vad som stod i Ylvas bok :) och jag tänkte själv börja så. Faktiskt har jag försökt redan men de spottade och fräste så därför funderade jag över om det inte kunde vara bättre att iaf börja med kött …? Den som gladdes mest över vällingen var Phoebe så den gick iaf inte till spillo. :)
Men jag provar nog att börja med lite kött och så kan jag även prova välling el KMR blandat med äggula och Babycat. Phoebe fick ju välling och äggula den första tiden hon kom till oss enl rek från dig oc det gick jättebra. :)
www.shaneequas.com

#11 jag har faktiskt inte läst ylvas bok….Bara det hon gick igenom på kursen…..
Måste läsa lite….*fniss*
Vissa kattungar tar ju längre tid på sig att börja. Ibland måste man ju uppmuntra dem lite. Jag har matat bäbisar med tesked också, och så småningom fått dem att börja sig ner till skålen….
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
#12: Jo jag stoppade t o m in fingret med lite välling på men näää, de spottade och FRÄSTE åt mig! *skrattar* Tror att köttet får bättre betyg så kan jag prova det andra sen. :)
www.shaneequas.com

#13 Fniss, vad är det för djur du har
.
Själv börjar jag alltid med majsvälling, oavsett om det är den lämpligaste maten så älskar de det och det är lätt att få i sig.
Den har också gjort att de gått upp fint i vikt. Kan berätta en rolig händelse från sista kullen. När de fått majsvälling ett tag och även uppblött foder så ger jag dem torrfoder, men varje kväll (ibland två ggr/dag) får de en tallrik med majsvälling. Då brukar det bli livat hos oss. Denna gång var det bara Harmony som var i närheten. Då hon pep och talade om vad som var på gång kom de alla farande. Jag var på väg att ställa ner tallriken men han ej innan Heman flög upp och landade i tallriken, hela han. Gissa var all välling var sen
.
Du har ju fått en hel del bra tips i alla fall.
Vi ses snart!
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Jag börjar alltid med små små bollar med nötfärs till mina småkrullar. Höll på med välling och ersättning till första kullen, men det har visat sig gå lika bra (eller tom bättre) med nötfärs.
I sista kullen hade jag en jättekonstig kattunge som vägrade äta nånting alls. Han åt ff bara från mamma när de andra tre hade lärt sig äta torrfoder! Så han fick specialkost - Hills I/D uppe på köksbänken så att ingen annan skulle komma åt det! ;-)
Efter två dagar så sprang han och skrek runt benen på mig när han var hungrig och då började jag blanda i uppblött babycat, och sen så småningom lät jag det vara torrt och när han var 12 veckor så åt han precis som de andra i kullen!
Lycka till med älgfärsen… och du, akta fingrarna! ;-)
När de väl fått smak på det så hugger de hejvilt för att inte missa minsta bit av det goda köttet!
Vid förra kullen (då Zorro föddes) så var det inte så stora problem då jag hade fått handmata dem hela tiden med kmr så övergick jag med det på fat bara, blandat med kattungefoder.
Under alla år(från det jag föddes) då vi har haft huskatter (o kullar lite nu o då) så var det aldrig tal om nåt annat än att dem skulle äta nåt konstigt, det blev fisk kött osv + torrfoder serverat o dem åt när dem blev tillräckligt stora.
Nu när Safaris kull föds så kommer dem kunna äta från mamma katts skål när dem börjar bli nyfikna, sen kommer det sevreras köttfärs o annat kött till dem. Även blötmat.
En fundering jag fått är om raskatter är 'svårare' att få att äta eller? Jör lite nu o då om dem som har problem med att få kattungarna att äta men på alla huskattskullar vi haft som säkert har varit uppemot 20-25st (ja jag vet bättre nu o mina föräldrar med) så har det aldrig varit problem med nån som inte velat äta, utan från det att dem börjat inspektera omgivningen så har matskålarna varit väldigt populära- ;)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
#5 I naturen finns ju varken majsvälling eller någon viss ålder där någon börjar stoppa till kattungarna mat. Det är många som brukar provsmaka babycat från mammas skål redan innan 4 veckor. De flesta har även lärt sig lapa vatten. Förstår därför inte varför man ska använda majsvälling som någon sorts mellansteg.
#17 Så sunt du skriver, lite min åsikt oxå. I naturen så äter dem ju när dem äter… lite det jag försökte få fram av mitt lite halvlånga konstiga inlägg!
Välling är ju som för tvåbenningar som Monica.L skrev
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Kanske en korkad fråga - vad betyder kmr? Hänger inte med 

Dret är en av de olika kattunge mjölkersättningar som finns
KMR mjölkersättning
Beaphars mjölkersättning
Royal canin mjölkersättning
Kan rapportera att nu ligger Phoebe med bebisarna i en … jaa, provisorisk bolåda får vi väl säga då, för att se om hon vill stanna med dem nere. Senare bär vi ner den andra isåfall. :)
Bebisarna fick smaka rå kycklingfilé .. var nog inte så hågade så jag fick öppna munnen och stoppa in en liten bit … den som faktiskt åt och tog lite själv var Wenonah - lillsnuppan. Sen vågade även Kossan (nytt smeknamn på Fyran) smaka .. killarna var fegast. De ligger och trynar nu men när de vaknar nästa gång ska vi försöka oss på matning igen. Behöver jag säga att de andra katterna ylade och att Phoebe försökte tjuva ur bebisarnas munnar ….? *blinkar* Jodå, hon fick egna bitar oxå … ;)
Ska man köra på samma smak några dagar el kan man byta rätt av? Med människobebisar ska de ju ha samma sak en tid som jag minns det….
www.shaneequas.com
kan se framför mig hur dem smaskar på kycklingen
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

#21 Min erfarenhet är att tjejerna är snabbare på att börja äta och grabbarna inte alls lika tuffa, brukar vara små morsgrisar 
Kan ju tyvärr inte ge några råd anpassade just för kattungarna men var noga med att ha fryst ned älgköttet ordentligt så att inälvsparasiter dör. Annars kan du behöva avmaska sedan, för att inte tala om risken att ungarna blir dåliga i magen.
Den risken finns också vid uppblött torrfoder, som är rena bakteriebomberna. Hellre då blötmat, som är avsedd att vara just blöt. Lycka till och pussa på de små! 

#25 Upplött torrfoder är avsett att ätas upp allt på en gång så fort det blivit mjukt. När jag ger kattungarna det har det stått max en halvtimme- en timme. Det går ju inte spara.

Liksom hos Hanna börjar mina små prova lite av torrfodret (RC babycat alt. Eukanuba) som står framme i hagen tidigt. Jag själv börjar ge dem rå nötfärs vid 4 veckors ålder ch då gäller det att akta fingrarna. Färsen fryser jag alltid först. Välling har jag aldrig gett mina kattungar, dock var det det första mina valpar fick när de började äta.
Uttrycket vällingmatte gillar jag massor och det har jag stulit från en "gammal" dalmatineruppfödare, jag tycker det låter så varmt och mysigt.

. Men gullegossarna då. Vilke nhärlig bild och de ser verkligen inte ut att förstå vad som sker alls, trots att de är jättesöta.

#27 o 28 Fick mig ett gott skratt av den härliga bilden på Skrållan! Vilken matstil! Och såna söta killar!
En undran: När jag hade kattungar gav jag dem lite barnmat också, alltså glasburkarna med olika rätter. Då fick de smaka både fisk ock kött och lite grönsaker t o m. Är det OK? Vad tycker ni?

#27……………………Helt underbart underbar bild!!Hahaha..
- "Jag har den-jag HAR DEN …och INGEN!! ska komma och ta den ifrån mig…!!!!"
#28…."var e´ brudarna?????" (..bruden) / "har ni fest eller"??

Jag tycker inte att tvåbensbarnmat är bra till kattungar.Det inehåller på tok för lite kött.
#27-28: Vilka underbara bilder!!! Har försökt ta lite foton oxå men har dem hemma (är på jobbet nu) så jag ska visa en köttfärsbild samt hur man ser ut efter att ha smakat ägg. ;)
De har fått prova kyckling, älgfärs och ägg blandat med grädde … Kan ju säga tt av provsmakningen så var just äggblandningen det som verkade godast … Fyran gillade det jättemycket, likas¨Wapi som båda faktiskt slickade och slickade. Blir äggblandning ikväll oxå och sen ska jag köpa lite nötkött. Provade att värma köttet för att få det rumstempererat men det blev ingen skillnad .. :( Känns hemskt att tvinga i dem maten men det är väl bara att fortsätta tills de fattar antar jag. ;)
www.shaneequas.com
#20 Tack så mycket. Då hänger jag med ;-)

Jag har alltid torrisar i bolådan till kattungarna från dom är två-tre veckor. Dom känner lukten och blir nyfikna. När jag börjar ge dom mat så ger jag dom köttfärs med kattungevälling och äggula en gång per dag, blötmat (Mjau) med välling en gång och köttfärs med välling på kvällen. Dom äter av mammam resten och oj vad fort dom lär sig äta torrisar, dom ser för härliga ut..dom tuggar inte i början när dom är riktigt små utan suger och spootar ut, suger och spottar ut till dom kan knapra. I början är det en rolig lek, men ack vad den leken är god.
Ska också tillågga att jag alltid ger mina kattungar kattungefoder i form av Hills, Royal, Anf, James Wellbeloved och Purina blandat i lika mäng i skålen…har inte haft dåliga magar, katterna äter sen allt och den nya köparen kan ge den vilket foder dom föredrar och är lättast att få tag i. Dom får även skinka, leverpastej, korv, råa vingar etc etc när dom kommer upp lite i ålder.

#27 och 28…..hihihihi vilka underbara bilder!
Så här såg Ciqala (Fyran) ut när hon ätit ägg … ;)
www.shaneequas.com

En påskmaskad CRX.
#38 Tötingen! Så du har hittat en namn till henne också nu? Vad betyder Ciqala. Om du redan har berättat så har jag lyckats missa det.