Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettfärger-och-färggenetik
Läst 4016 ggr
acas
0

Spotted kattunge...

Måste fråga, känner mig lite osäker, men jag har fått en rödspotted kattunge med solida föräldrar?? kan det bli så?? Vad jag kan se så finns det inget spotted ens hos morföräldrarna. Märkliga saker händer det vet jag för jag fick även vitfläckar på alla uton en av kattungarna.

Kan någon hjälpa mig att förklara hur det blir så här..

Rödspotten har rejält med prickar på magen och randiga ben och svans… Kan det vara "spöktecken" Han är efter S* Guzmanias Encore Enzo (CRX d)och S* Axioms Duty Free (CRX f)

Tyvärr en något suddig bild men spottarna syns ju iallafall.

Mvh Anna carin

Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödanOskyldig

www.rexicat.com

rexmamma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Röda katter brukar alltid se mönstrade ut (spökmönster) trots att dom genetiskt är solida. Det har fötts flera röda solida hos oss som ser väldigt mönstrade ut.

Som den goa killen på bilden (Weminas Peter Brown).

MonicaLagerquist
0

Har han mjölkmustacher och vita öronkanter?Har du ingen bild på hans ansikte.

Stolt ägare till tre La permer

Sashimis
0

Det är vanligt att just röda katter har rejäla spökmarkeringar och är ingen av föräldarna mönstrade så kan inte kattungen vara mönstrad. Hur ser ungen ut kring ögon, nos och öron?

Mest troligt är den alltså solid röd (om inte någon av föräldrarna är felreggade då förstås).

Dolleminas
0

Kolla undersidan av svansen, är den ljusare utan att ringarna går ihop är det en augoti, om den däremot har ringar som går ihop är den solid… Detta tips fick vi på Ylva Stockelbergs genitikkurs…

Clee
0

Tycker säkraste sättet att se är just på noskuddarna och hakan. Öronkanterna eller runt ögonen räcker ofta inte till. Med andra ord nästan omöjligt att se på vitfläckar från 03 och "nedåt". Fundersam

acas
0

Här kommer bilder på lilla nylletSkrattande

#1 vilken häftig teckning å så söt sen…

Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödanOskyldig

www.rexicat.com

Spotless
0

Söt är han den lille rödingen! Efter att ha kollat på fler bilder på din hemsida vill jag säga att han är röd, ej mönstrad, men han är ju även vitfläck. För visst är han vit på åtminstone tre tår? Och visst hade du vitt på åtminstone två av de andra också? Med de föräldrarna ska du inte kunna få vitt. Kan du inte ta och titta igenom föräldrarna noga, kanske har de en liten vit fläck någonstans?

Lycka till med de små!

kissan78
0

Tycker ju att han ser mönstrad ut, även pappa Enzo tycker ju jag verkar va mönstrad, tycker dem båda har dem tydliga kanterna runt ögonen. Men som Dolleminas skrev, kolla under svansen!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Sashimis
0

Jag tycker han ser solid röd ut. Men det vita var ju lite märkligt. Är det någon av mammans paddfläckar som egentligen är vit? Kolla under magen och på bröstet framför allt.

Clee
0

Det vita är så pass lite att det är vad som kallas "recessiv vitfläck". Hur nedärvningen går till är väl fortfarande inte helt klarlagt men så liten mängd vitt kan ju komma av katter som till synes är helfärgade eller har enstaka vitt pälsstrå.

Clee
0

Håller förresten med om att han är klockrent solid; alltför mörk på noskuddarna för att vara mönstrad. Alla katter i kullen med vitt har EMS-kod 09 och inte 03 (bicolor) för sin vitfläck. Kan vara bra att ha i åtanke inför registreringen eftersom du inte lär få igenom 03 om ingen av föräldrarna är vitfläck. Flört

[Silkwaves]
0

Vilken liten söt kissebebis - han ser absolut ut att vara en d09 dvs röd med lite vitt.

Kikade på hemsidan och såg de härliga syskonen också. Tror att även söta Tindra är vitfläck dvs en f09 för visst är det tre vita tår som sysn på vänster framtass + vit vänster morrhårskudde ? Kan vara bilden som "ljuger" men jag tror jag har rätt. Ibland är det svårt att se vad som är vitt och vad som är rött på små paddfröknar.

Håller med övriga kolla föräldrarna noga .. rätt övertygad att ngn av dem har vita strån någonstans.

chikan
0

Vilken spännande lektion det här blev för mig som kan väldigt lite om genetik. Och jättesöt katt!

AnnaS
0

ALLA röda och cremefärgade katter är mönstrade, oavsett om de är det genetiskt eller inte! Det säkraste sättet att se om en katt är mönstrad är att titta på morrhårskuddarna och hakan, ofta är de vita ner på halsen också då och det har med mönstret att göra. Titta på chikans Avatar så ser ni ett typexempel Skrattande Vit eyeliner och vita öronkanter är ett ganska osäkert sätt att se mönster på.

Jag tycker lilllkillen är en tydlig solid röd katt, morrhårskuddarna är ju färgade och hakan likaså.

cherish
0

Vår husis trodde vi var crememönstrad (med vit medaljong) från början och jag minns att domaren Alva Uddin sa att det kan ta upp till 5 år innan spökmarkeringar försvinner.

Först i höstas insåg vi att Baileys (snart 5 år) faktiskt är solid …. :S Idag ser man mönstret men inte alls lika framträdande som för nåt år sen.

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

MariaT
0

Det är jag som fött upp Enzo och har honom hos fodervärd.
Jag hade en domare här när han var liten som hjälpte mig att färbestämma honom, jag var osäker på då om han hade något vitt.
Han blev solt röd, Enzo är utställd och ingen domare har sagt något om färgen, vare sig att han skulle vara mönstrad eller vit.
Jag svär mig inte fri från det vita utan skulle det vara så, så får vi regga om honom.

Jag hade en kull med två solida katter som fick en vitfläck, hon hade vitt på tårna på ena tassen och en fläck på bröstet, jag skickade in som f09 men då ringde Cecilia på sverak upp och sa att det är omöjligt, jag skickade ner bilder till henne på kattungen som visade att hon var vit. Hon är då f [f09]. Det kan komma vitt efter solida katter som inte räknas som det. Alltså hon är Genotyp f men fenotyp [f09]

Genotyp: Det genetiska färganlaget katten har, vilket bevisas vid parningsutfall eller av föräldradjuren.

Fenotyp: Den färg som katten uppvisar.

MariaT
0

Här kommer en bild på pappan till kattungen när han var ca 11 veckor.

Och en bild på honom nu när han är äldre.

AnnaS
0

Enzo är en solklar röd vacker misse Kyss

[Silkwaves]
0

#16 Absolut kan det vara så att katten har en annan genotyp än den fenotyp som han uppvisar. Det var precis det jag menar att det vita kan vara så litet att det inte ens syns om du förstår vad jag menar.. anlaget finns där - genotypen - men det syns inte  - katten har en annan fenotyp. möjligen kan man om man tittar några hitta ett eller annat vitt hårstrå, kankse ett morrhår eller några vitastrån mellan bakbenen

Enzo är förresten en fantastiskt snygg katt (Sorry out off topic..)

MariaT
0

#18 ja han har en otroligt vacker färg, och så är han supertrevlig med B-blod Flört

MariaT
0

#19 ja vi menade nog samma sak men uttryckte oss olika Skrattande

acas
0

#10 Clee. Jag hade fått det svaret om "recessiv vitfläck" och köpte det för det känns rimligt. Mamma Pyret är noga granskad vad det gäller vitt och det finns inget. men den lilla Tindra har oxå vitt på tassen som nömt ovan, samt den svarta gossen som har två ganska stora vita fläckar på magen.  Tack för tipset om EMS koden, ska snart skicka in papperna så vi får väl se vad de säger!!

Maria T. Enzo är verkligen en riktigt snygg katt och jag håller bara med om att han är otroligt trevlig! Han kommer att lämna många vackra avkommor.

Till sist måste jag bara säga att det här med färger och genetik är så spännande, Tack för hjälpen allihopSkrattande

Anna carin

www.rexicat.com

rexmamma
0

För att det ska bli vitfläck 03 ska katten ha 25-50% vitt. Någon enstaka vit fläck eller några vita tår registreras som vitfläck 09.

Läste det på Sveraks hemsida……

[catze]
0

är inte så bra på färger men  måste säga att katterna är extremt snygga (o söta)   rött är sååå vackert på katter/djurGlad

AnnaOAstrid
0

Herre GUUUUD vilken djungel detta verkar vara :-D

Dolleminas
0

#25 det ÄR en djungel, mycket tror jag beror på att alla färger är godkända… hos t ex Perser så har färgerna "renodlats#under ganska lång tid så det är åtminstone lite lättare… (inbillar jag mig…)