Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1011 ggr
Eine
0

Vart tar alla *gamlingar* vägen??

Jag har funderat på en sak. Många ställer ut sin bebisar och ungdjur som vinner och visar framtassarna gång på gång.Men vart tar de vägen sedan?Jag ser nästan aldrig de katterna äldre än 3-4 år på listor och utställningar.Så vart tar de vägen egentligen?  Höll de inte samma vinnarkvalitet som vuxna? OBS Det gäller absolut inte alla våra rexar.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Hanna-H
0

För min egen del är det så att jag inte har ekonomisk möjlighet att ställa ut alla katter, utan får prioritera. Ofta blir det ju då nytillskotten som man ställer ut, för att meritiera dessa, och för att jag tycker det är bra "social träning" för dem .

AnnaS
0

Håller med Hanna. Dessutom är det ju så att när katterna blir äldre så är de oftast kastrerade och då är det inte så lätt att hålla dem i utställningskondition. Jag har en sjuårig dam hemma som jag gärna skulle ställa ut men nu som kastrat så blåstes hon upp som en ballong och det lär dröja innan hon är i utställningskondition igen…

kissan78
0

Jag har faktiskt tänkt i samma banor som dig Eine men nu förstår jag lite  tack vare Hannas o Annas svar. Klart att om man måste prioritera så blir det dem unga.

Nu har jag inte så gamla kissar min äldsta är 2 år bara och kastrat, min förhoppning är att han ska få fortsätta fara på utställningar iaf. Men förstår att med snart tre fertila kissar som kommer gå i avel så kommer jag tyvärr inte alltid ha råd att ta med honom.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Natali
0

Jag kommer fortsätta ställa min äldsta hona, Pepsi ett tag till. Hon är strax över 3 år. Men hur länge hon kommer var fertil vet jag inte. Har avlat färdigt på henne, och tänkte att jag ställer henne till GIC innan jag kastrerar henne, så länge hon mår bra.

Däremot så kommer de äldre o få följa med även i syfte som sällskap. Men jag kommer också att prioritera avkommorna.

Håller dock med om att det inte är många gamla katter som ställs ut.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

rexmamma
0

Vi ställde Peleus till EP. Då var han 3 1/2 år, sen finns det inte mycket anledning att fortsätta. Han är fullt upptagen med att vara vaktkatt och att försöka förmå alla kattdamerna här hemma att samsas. Hans syster Theia är rädd på utställningar så hon fick slippa efter IC-titeln. Underbart vackra Phoebe blev plötsligt blyg på utställningar, men hon har inte så många cert kvar till EC, så hon kanske gör come-back när hon har fått mer skinn på näsan. Annars gör hon väldig nytta här hemma med att föda och uppfostra kommande släkten. Småflickorna Maya och Sessie kommer att ställas ut så länge dom tycker att det är någorlunda kul. 

Men visst vore det kul att se lite äldre katter på utställningar…

Leffe
0

Brukar ställa ut Pysen, 12 år och Fia-Lotta 10 år lite då och då

[Silkwaves]
0

Min Tittioo sju år gammal skulle inte ha en chans i dagens konkurrens. Hon har efter fyra kullar fått en viss rondör Generad och det är ju precis samma sak som att jag inte skulle ha en chans att bli Miss Sverige (å andra sidan hade jag aldrig haft det när jag var sjutton heller…Skrattande)

MonicaLagerquist
0

Todd blir ju sju nu i mars så jag ska ställa honom ett par gånger för att se hur det går.Han är ju redan FIFe IP så  det kommer att bli IDP utställningar för honom.Typen på CRX har ju ändrats en del på sju år.

Stolt ägare till tre La permer

Clee
0

En annan tänkbar anledning, som du är inne på lite grann Eine, är ju att cornish rex är en kattras vars särdrag (utom pälsen) kommer bättre till sin rätt hos ungkatter än hos vuxna katter. En kisse är väl t ex aldrig så extrem som när den är runt halvåret, om den dessutom har haft turen att få krull då. Det är, tror jag, anledningen att en del uppfödare framförallt ställer ut ungdjur och juniorer.

Jag skulle så gärna vilja se fullvuxna cornish rex - alltså sådana som är äldre än två år - både på bild och på utställning. Det är ju katterna av det formatet vi lever med längst.

AlexH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag kommer fortsätta att ställa sture, även som veteran och senior.. Sture blir 4 år nu i februari och tycker ( i alla fall jag) att han har hållt kropp och muskulatur bra.. han har dock väldiga kinder - riktiga fertilkinder (okastrerad kille) och det ser man inte så ofta på ungdjuren eftersom de oftast används i avel vi ganska unga år och kastreras tidigt.. Dock kan jag förstå.. jag skulle kastrera omg. om Sture började strila!

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

RacerDonnans
0

Jag har ju ställt Mobacken Emil och Eldrid som jag tagit under mitt "beskydd" då de behövde omplaceras (jag har ägt dem men de har fått bo hos min syster) både som Seniorer och Veteraner och de var båda i fin kondition. Eldrid är nu tyvärr borta sedan snart ett år men Emil har nyss fyllt 13år. Sist jag ställde den är nog hösten 06 då tog Eldrid sitt cert med konkurrens. Emil tog två stycken domarens favorit under de två sista utställningsåren och då var han över 10 år vid båda tillfällena.
Min Candy är ju nyss fyllda åtta, henne ställde jag ju i höstas i Stockholm, då var hon för tjock fast jag provat banta henne hela hösten (hon är ironiskt nog mycket smalare nu när jag inte bryr mig längre då hon trots allt blev GIC sist och nu skall få vila).

Hon kommer få vara med som kastrat och senior senare i år om hon håller sig i samma kondition som hon är nu. Blir hon rund igen får hon vara hemma.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Eine
0

Tack för alla fina svar.Jag gör ju likadant som de flesta av er. Men en anledning till att ställa något äldre katter är ju att visa att de håller även som vuxna. För visst är vi många som faller som käglor för spindliga ungdjur med bautastora öron,Och blir lätt besvikna när vi ser dem som vuxna.Ett tag tänkte jag att en katt inte ska bli Europa förrän han/hon fyllt 3 år..först då ser man eg. kvaliteten,. Vad tycker ni?

MonicaLagerquist
0

Jo visst vore det kanske bra om det fanns en åldergräns på tre år innan katten får sin EC titel.Mem jag tycker att det är svårt att hålla hankatterna i kondis så att dom hinner få sin EC titel innan kulorna ryker.

[Silkwaves]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att vara lite allvarlig så håller jag helt med dig Eine om detta. En gänlig tonåring är en helt annan sak en en vuxen färdigutvecklad rex. Åldersgränser på titlar kanske vore något, men jag tror det är få som kan hålla sina hankatter fertila så länge ( håller med Monica här)

Skickar en bild på IC S*Silkwave's Tic Tac som snart fyller fem - dålig kvalitet, men nog tror jag att han  håller han fortfarande för ett och annat cert..

A-M.H
0

…oj det kan nog vara besvärligt att hålla hanen fertil i tre år…både för ägaren och för katten i allra högsta grad….det är ett fåtal som inte får det "stressigt"….men man kan ju satsa på EP….Skrattande

….de äldsta hemma har aldrig varit utställningsmässiga….jättebra temperament och underbara individer men inte utställningstyper…

..Ciggekillen har jag valt att ställa i IDP, han blir två år i juni och är FifeCH sedan tidigare….nu IDP PR samt ett cert på väg mot IP…och så länge han "håller" och att han tycker det är hyfsat ok och att han får bra bedömningar kommer jag att fortsätta ställa honom…men visst är det en utmaning att hålla en kastrat i form….de blir ju lite matsugna…Räcka ut tungan

Gunvald har knappt ens börjat sin utställningskarriär och nu är han ju kastrerad redan så "håller" han för bra bedömningar så ställer jag honom så långt han håller…

..oj blev långrandig..det jag skulle skriva var att om det var åldersgräns så skulle det kanske inte finnas många EC..p.ga pink och stress…

Dragonrebell
0

Ja, nu när ni skriver om det, så stämmer det nog att det inte finns så många "äldre" kissar på utställningar. Men Tjorven kommer att ställas ut så länge han tycker att det går an i alla fall. Han är snart 4 år. Fertil och han har inte ens visat ngn. tendes till att markera eller så….peppar, peppar…

Aje-T
0

Ja, min Karin avskydde ju utställningar så hon gick snabbt i pension. Men Mauritz, snart två år och kastrat är fortfarande utställningsbar. Han fick så fint beröm för att ha en så muskulös kropp senast och med tanke på alla hans äventyr är det inte särskilt svårt att hålla honom i utställningskondition heller. ;-)

Spotless
0

Jag kan bara hålla med Hanna. Men visst tycker även jag att det vore trevligt att se fler äldre cornishar på utställning. Har fått för mig att det är rätt vanligt med lite äldre katter inom kat IV, både seniorer och veteraner.

Jag har tyvärr inte lyckats hålla kastraterna i utställningskondition. Eller jo, Hector skulle nog gå att ställa och jag vill göra det men måste prioritera. Sedan har jag ju faktsikt några lite äldre katter som jag fortfarande ställer när det lämpar sig, Bambi född -03, Gullveig och Iris är födda -04. Alfa och Lotus är båda födda -05 och blir 3 år i höst/vinter.

[Wiveka]
0

Ja, min Wilda är ju 4,5 år och nyss varit på utställning igen.
Men det blev ju ingen hit direkt……..endast Ex1% i Örebro men igår på JKK fick hon ett CAP i alla fall….
När hon var 6 månader var hon en "supertrevlig katt" som skulle "sopa banan" bara hon blev kastrerad(pga svansknick) enligt Anne Gro Edström.
Jag tror att standarden, eller tolkningen av standarden, har blivit mer "extrem" så många äldre katter inte klarar av konkurrensen.

A-M.H
0

…tror också som Wiveka skriver att standarden har nog blivit mer "extrem"…speciellt för vissa domare…..och då klarar de lite äldre katterna inte konkurrensen…

Sewena
0

Vilken standard är det som gäller här i Sverige? Är det "original standarden" eller är det "egen tolkning" från domaren som gäller? Håller med om att katter över en viss ålder har svårt att klara sig mot konkurrensen, vilket är lite tråkigt..

AnnaS
0

Om man har en bra äldre katt så kan den absolut stå sig i konkurrensen som är idag. Standard är skriven för en typ, inte för en ålder.

Dessutom så är det ju meningen att en ras ska förbättras genom avel och att en yngre katt slår en äldre är bara positivt egentligen för då har vi lyckats med vår avel.

MonicaLagerquist
0

Du har så rätt att visst ska katterna bli bättre och bättre.Därför har jag valt att vänta in så att Todd blir senior och nu är han anmäld och kommer att ställas ut ett tag till.

[Silkwaves]
0

Vi har ju fått en delvis ny standard fr.o.m 2007 även om skillnaden gentemot den tidigare kankse inte är enorm så lite har hänt på den fronten.

Sedan så gör alla domare en egen tolkning av den gällande standarden (det är ju ingen exakt vetenskap precis)  och i de allra flesta fall tycker jag faktiskt att domarna gör ett väldigt bra jobb. Det är mycket få gånger jag ansett att domaren haft fel.. några gånger har de varit för snälla och ett par gånger tycker jag att de varit lite dåliga på att motivera varför en katt valts före en annan även om jag inte motsatt mig resultatet som sådant.

Jag tycker inte standarden har blivit "extrem " däremot har konkurrensen hårdnat betydligt. Det finns ju många cornishar på utställningar nuförtiden, inte 4-5 stycken som för några år sedan.  Det är mycket tuffare gallring som gäller och det är inte helt sällan konkurrens om certifikaten.

Sewena
0

Nu kommer jag att låta helt korkad, men det står jag för…Vilken typ är standarden skriven för? Är det den amerikanska som kommer mer o mer eller är det den lite grövre "engelska/europeiska?   Man får nämligen lite olika bud från olika håll, beroende på vad personen själv gillar.

Sewena
0

#24 Hann skicka innan jag såg ditt inlägg…

AnnaS
0

Jag tycker inte det finns två typer, jag tycker det finns en bra typ och en mindre typad typ. Amerikanska katter används för att förbättra de europeiska katterna och det har de lyckats ganska bra med. Cornish Rexen har som ras förbättrats avsevärt med hjälp av de amerikanska importerna de senaste sex-sju åren.

Sewena
0

Jag håller med om att utseendet på dagens rexar har förbättrats. Men samtidigt känns det som om flertalet av de mer "extrema" katterna tar hem mer på utställningarna o då undrar man vilken standard som gäller….

AnnaS
0

#28 för att de uppfyller standarden mer än konkurrenterna? Det finns bara en standard och visst tolkas den olika av olika domare. Men jag tycker att domarna generellt tolkar standarden lika och för det mesta håller jag med dem.

A-M.H
0

…jag tycker mig se två typer..den gamla och den som är mer typad efter att amerikanska katter kom in i bilden….kan man säga att typen har ändrats…formats till en lite lättare mer "extrem" typ och med extrem menar jag inte nåt negativt…..sen finns det domare som föredrar den mkt extrema varianten, där man inte ser om det är en hane el en hona…jag tror de flesta vet vad jag menar…

..har varit på IDP utställningar där jag sett snygga mer typade el om jag ska säga amerikansk typ av cornish och de går inte hem där…för lätta, för tunna..och det har varit verkligen jättesnygga katter som går bra på sverakutställningar men inte på IDP..och sen är det ju även tvärtom…IDP-cornisharna går inte hem på sverak…

..oj nu blev det nog lite OT..det var ju "gamlingarna" som Eine efterlyste…inte skilnad i typ…Generad

AnnaS
0

Men en Cornish Rex ska vara elegant och jag kan inte tycka att en katt som ser ut som en bondkatt i kroppen är elegant och jag tycker jag ser många sådana katter nu.

En Cornish Rex ska vara elegant OCH tung. Jag vet en fertil hane som är extremamerikansk i typen, superhögbent och jätteelegant som väger fem kilo när han är i bra kondition. Dessutom är det en hane som många bara älskar, även de som föredrar den mer "klassiska" typen. Vilket jag tycker är lite motsägelsefullt…

A-M.H
0

..ha ha ha..Anna jag vet vad du menar….måste skratta lite bara..och visst håller jag med dig till nästan 100 %…försöker bara på nåt sätt framhålla att det verkar finnas två typer…den gamla och den nya….den gamla då såg alla ut så och nu den nya..lite lättare..som man ser som extrem..men som har avlats fram ur den gamla typen…

..det är väl som så att en del fördrar att avla den lite tyngre typen…och sen blir det lite meningsskiljaktigheter…

..kan ju bara prata för mig själv..jag har en lite tyngre hemma och en mer amerikansk..en IDP-kisse och en sverak-kisse…och eftersom jag tycker det är kull att ställa ut….så ställer jag efter "förbundstypen"

…jag tycker min lite grövre svarta kille är en underbart snygg kattGlad..men visst ser jag att han inte är den amerikanska typen …sen ska jag väl erkänna att jag gillar den amerikanska typen..kanske inte den extrem-extrema….

..vi kanske befinner oss i ett s.k generationsskifte…helt enkelt.. Fundersam

AnnaS
0

Ja, din amerikansktypade vägde väl 3 kilo som 6 månader och han är ju superelegant och inte ett uns fett på kroppen. Kan man knappast kalla lätt och tunn Flört Kyss

Ja, generationsskifte kan man nog säga att det är. Vi har ju inte en enhetlig typ och då blir variationen i typ oändlig. Allt från den grövre, rund och, i mitt tycke, mindre typade till den eleganta, högbenta och bättre typen.

[Silkwaves]
0

#30 På IDP utställningar döms enligt IDP standarden som är samma som GCCF standarden (den engelska standarden) . Den påminner om FIFes men är ej identisk. Så har jag förstått det i alla fall - (är ej IDPare så jag ska lägga in en reservation för att jag förstått något fel..)

Leffe
0

Kan säga att IDPs standard på alla raser bygger på standarden frå resp hemlands största förbunds standard. När det gäller Cornish bygger den på GCCF som är störst i England och när det gäller Norsk Skogkatt bygger den på FIFe som är största förbund i Norge osv osv.

Själv är jag nog lite konservativ och gammal. Jag tycker Cornishen ska se ut som den engelska "klassiska". Visst är den amerikanska snygg, men jag tycker det är en annan rex typ American Rex om ni förstår vad jag menar. Den är snygg men ska i mitt tycke inte tävla mot den "klassiska" mer än när det gäller Nominering och panel.

Eine
0

#22. Visst ska aveln gå framåt och avkommor ska slå sina föräldrar, det är ju delvis därför vi avlar. Men! Hur ser avkomman ut som 3-4 åring då?Det är eg. svårt och orättvist att jämföra, för alla växer ur sina *tighta tonårsjeans*, även våra underbara kissar.

AnnaS
0

#36 Men jag menar inte att en 3-4 år gammal katt är gammal. För mig är en gammal katt 7 år och t o m ännu äldre. Jag har inte skrivit något om att det är bara tonåringar som ska vinna,

Natali
0

#4 Jag kom bara på att jag skrev helt fel, katten som jag skall ställa är ju över fyra år, och blir fem till hösten. Hade hoppats på att ställa henne till GIC nu i år, om det går. Sen tror jag hon kommer kastreras…

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Eine
0

#36 I utställningsammanhang ibland , är en katt på 3-4 år gammal.Nej du har ingenstans skrivit att bara tonåringar vinner. Men så ser ofta verkligheten ut om man hårddrar lite.Jag tycker det är så synd eftersom katter utvecklas fram till 3 år.