Vita blodkroppar
Är det nån där ute som vet lite om kattens vita blodkroppar?? Vet att de får ligga högst på 11. Har en liten kattunge som hade värdet 59 då den kom in på djursjukhuset i lördags, antibiotika sattes in och idag är det nere på 39. De tycker fortfarande att det är högt. Varför jag nu frågar är att en vetrinär undrade ifall cornishen kanske ligger på högre än andra kattraser?!?!
Vad jag vet ska inte rasen ha nån betydelse vad gäller detta…

Rasen har ingen betydelse. Har kattungen fått antibiotika sedan i lördags, alltså 2 dagar? Tycker nog att det låter som att antibiotikan gör sitt och att man kanske får ge det några dagar till. Men visst är 39 fortfarande högt, referensområdet är väl 5,5-19,5 om jag minns rätt.
Det är ju rätt nyligen jag kollade värdet på min Tingeling och hennes värde hade bara gått ner 1,6 på 3 dagar med antibiotika från 32,7 till 31,1
Lycka till med den lille!
Svara han på antibiotika så är det väl bakterier och inget virus, eller hur?Tarminfektion/inflammation låter ju rimligt….
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Idag är han jättepigg, de har tagit bort droppet, han äter och bajsar som vanligt. Det bästa är att han får komma hem idag men ska tillbaka på torsdag och ta mera prover. Är det nån som vet ifall vita blodkropparna blir högre på en tarminflammation eller?!?!
Ett är då säkert…… tur att det finns erfarna uppfödare, de verkar ha mera koll än vetrinärer många gånger!
Tack för att ni finns Eine och KaCee!
Tack själv för att du hörde av dig!Kan jag på något vis hjälpa så gör jag det gärna. Ibland är en del vet. och andra (inte alla!)väldigt ivriga på att avliva efter att ha målat *f-n* på väggen. Man bör väl ge en katt en rejäl chans, innan man tar till storsläggan.Stor kram rexann, jag är så glad för din och lillkisses skull!
Vad skönt att höra att han är piggare idag.

Åh, vad roligt det var att komma in och läsa att det är bättre med kattungen!
Tack Rexann! Jag delar gärna av mig av de erfarenheter jag har. Onödigt att mina nära ska göra om de misstag som jag kanske redan gjort. Hoppas lillkissarna blir bättre snart!

En desperat uppdatering……..kattungen Aragon som jag tidigare berättat om har nu varit tillbaka till vetten för att kolla sina blodkroppar igen. Efter att ha ätit pencillinet i 1 vecka så har det inte hänt något med de "vita" snarare att de ökat lite grann. De tog en blodstatus och lever, njure mm hade perfekta värden. Vetrinären bytte ut pencillinet till ett ännu mer bredspektrat pencillin och så ska han enbart äta royals/id. Första dagarna blev avföringen bra igen efter att ha varit lös i magen till och från i 2 veckor. Han äter som en häst och verkar lite piggare. Nu idag så är han åter igen lös i magen och har dessutom spytt, han går inte upp i vikt nåt trots att han äter.
Tycker att detta är ett mysterium…..vetrinären är inne på att det är coronavirus, men om det är ett virus stiger verkligen de vita blodkropparna då. På människor så är det ju bara bakteriella infektioner som visa höga vita. Är det däremot en bakteriell infektion så borde ju pencillinet börja verka, förstår ingenting!?!?
Sen har jag en fundering till. Royals/id är ju egentligen inte anpassat efter kattungars näringsbehov och en crx har ju en högre förbränning än andra katter. Hur ska då en mager kattunge på 16 veckor kunna få nåt hull på sin sjuka kropp??
Snälla……är det ingen som har någon idé om vad detta kan vara?? Ska man tro det värsta eller?!?

Jag skulle inte ge torrfoder till en sjuk kattunge.
Ta bort all vanlig mat och ge honom skon kost som kokt kyckling evt med lite lite genom kokt ris. Canicur och hälsofil gav vi dem också och hade super bra resultat efter 3-4 dager
Sen långsamt, långsamt kan man börja ge lite blötfoder t.ex Mjau med kalkon är mycket skonsamt och sen lite torrisar men endast lite till en början.
Ovanstående kur har vi get våra 3 kattungar då dem åkte på en smäll av diarre alla 3 vid 12 veckors åldern med mycket bra resultat.
När han sen har blivit helt bra i magen kan jag anbefalla tigermjölk till att få lite hull på honom igen, kattungar brukar älska detta mix av goda saker och dem går upp snabbt på det
recept på tigermjölk är:
3 dl hälsofil
1 dl grädde
1 msk. vatten (kokt)
1 eggula
1 tsk honnung.

Glömde skriva att han har testat ris, potatis och fiskdiet + canicur, morotspuré mm tidigare innan pencillinet utan nåt vidare resultat. Han äter inte torrfodret utan royals/id blötmaten så det känns som det mesta är provat! Det som oroar mest är att de vita inte vill gå ner!
Hoppas verkligen att han blir friskare så vi kan prova tigermjölken, vore ju som Bamses dunderhonung!

royals/id är till efter magen har blivit bra nog till att klara av blötfoder. Prov igen med kokt kyckling - canicur och hälsofil. Minst 3-4 dagar inget annat. Ingen fisk, ingen potatis, eller andra gröntsaker. Evt. ris som är mycket genom kokt. Det tar tid och man måste ha tålemod. Om penecillinet inte har börjat fungera efter en vecka kan det vara fel typ och det kan vara för det är ett virus och inte bakteriellt.

Det är andra pencillinkuren som han är inne på och det ska vara det mesta att köra med enl. vetten dessutom så är de ju de som rekommenderat maten. Det känns nästan som om de inte vet vad de pratar om ibland.

Tyvärr är det många vet som inte är super bra på katter. Vi fick följande råd av vet vid diarre: i/d hills blöttmat och det blev dem endast mer sjuka av.
Sen ringde vi vår underbara erfarna uppfödar kompisar och båda kom med super bra tips, som dem har lärt sig av egna erfarenheter. Självklart måste man till vet om det är långvarig diarre eller katten blir uttorkad eller slö. Vilken veterinär använder du, finns det möjlighet att ta honom till någon med större expertis? Det känns inte som dem förmår att utreda honom.

Då Aragon kom in första gången på djursjukhuset så antog vetten att det var FIP och den enda utvägen var avlivning utan att ens ta några prover. Aragons matte vägrade tro detta och de la in honom för uppvätskning. Efter diskussion med vetrinären så fick vi de att sätta in pencillin på honom. Där gav de honom endast id/blötmat och det har han fortsatt äta hemma på inrådan av vetrinären. Nu känns det som vi är tillbaka på ruta 1 och vetrinärerna är inte speciellt intresserade av att tänka ut något annat. Tyvärr känns det som om katter inte är prio 1 och vi har inte så många experter här upp i norr.

Är det FIP är det självklart inte mycket att ställa upp och ända sättet att ställa diagnos är är att påvisa de typiska mikroskopiska förändringarna i olika vävnader. Om kattens allmäntillstånd tillåter att man tar ett vävnadsprov så kan det ge en säker diagnos. Ofta ställs dock den slutliga diagnosen vid obduktion mer information om FIP kan du hitta här:
http://www.katter.nu/katter/fip.htm
Fast det kan vara så mycket annat också, så bara att anbeffala avlivning tycker jag är drastisk.
Förlåt att jag stjäl tråden lite: Tack smirik, för dina matråd.Bra råd kan man aldrig få för många av när man är villrådig.Uppfödare vet ofta mer om dieter, än vad de flesta veterinärer gör.
Lycka till rexann.

*krama om*
Kan tyvärr inte hjälpa mer än att ge dig en kram.
Jag hoppas verkligen att ni (vetten!!!) får bukt med lillkissen.

Är det någon som vet ifall man kan ge canikur i samband med att man ger lillkisse pencillinet?

Jag har givit både canicur och PC samtidigt.Det stabiliserer ju magen.
Stolt ägare till tre La permer

Ok, tack #19# för ditt snabba svar. Tycker vetrinärer är dåliga på tipsa om vad man kan göra för att återställa tarmfloran. Vi människor brukar ju få råd vid pc-behandling!

Hoppas ni kommer till rätt med den lille herrn.
En annan sak som man ofta glömmer är att ge många små portioner utspridda över dygnet. Har man haft en magsjuk katt som inte vill äta kan det kanske vara lätt att bli så glad och lycklig när den vill äta att man blir lite för ivrig. Många små portioner alltså och håll er till en typ av mat.
I/D är ett foder för krånglande magar, men någon katt kanske inte tål det (dock inte min egen erfarenhet). Nu mera har ju både Eukanuba och RC dietfoder för katter med magproblem. Dock vet jag inte om de rekomenderas till kattungar. Jag tror absolut på veterinärfodren när det gäller magsjuka hos katt. Har han tappat mycket i vikt kan det vara idé att ge Hills A/D när han väl är bra i magen. Men det är ett kraftigt foder (konvalecentfoder) och magen måste ha stabiliserat sig innan. Vad ni kan göra nu är att köpa en tub Nutrical, en pasta som innehåller alla näringingsämnen katten behöver och som ger extra energi. En liten klick räcker för att katten ska få i sig den näring den behöver. Finns hos veterinär och i en del djuraffärer. Katten kommer troligen inte att älska denna pasta, ser ut som och luktar lite som sirap, men den är lätt att ge ändå.
Min mor köpte två kattungar (BAL och OLH) som var riktigt sjuka när de kom hem så jag vet av erfarenhet att det går att komma tillrätta med ynkliga små. De här två var också avlivningshotade av en vet. som bestämt sig för att de hade FIP. Med antibiotika vände det dock rätt snart och de piggade på sig ganska snabbt, men dessa två fick vi tvångsmata i början. Ytterligare prover visade att de dessutom hade chlamydia, vilket säkert påverkade deras allmänkondition också.
Högt värde på de vita blodkropparna talar ju för en bakteriell infektion. Har de röntgat hans mage? Med hjälp av kontrastvätska kan man se om tarmluddet är irriterat, och om där finns mycket gaser och då kan katten behöva magkatarrsmedicin under en tid. Mammas gammelkatt fick akut mag- och tarminfektion för några år sedan därför vet jag det. Hon låg inlagd över en helg, med hjälp av vätska, antibiotika och med. mot magkatarr (receptfria som människor använder) var hon sig själv inom en vecka. En kattunge behöver säkert lite längre tid på sig för att repa sig, de har ju inte lika mycket att ta av från början och om han dessutom varit dålig en tid.
Lycka till!

Tack för alla svar, känns så bra att få ventilera allt detta med någon med erfarenhet. Det känns ibland som om man vet mer än vetrinärerna och just nu känns det som om man bor på fel ställe i landet, det finns varken kunskap eller erfarenhet! Det värsta är att alla vetrinärer som vi pratat med i princip sagt olika saker och haft olika åsikter så man blir lite lätt kluven!