Odd-eye
I samband med Spotless tråd om dräktiga Alfa så kom jag att tänka på odd-eye. Det förekommer ju lite då och då, främst hos vita/van-tecknade katter, även om det inte är alltför vanligt. Hur nedärvs det? Är det bara slumpen som spelar in? Skulle vara intressant ifall någon vet! 

#1 Men oj, vad är detta?

eoh vad var det där…. #1
Inte så bra pälsad ;)

Så vitt jag vet vet man ännu ej exakt hur nedärvning av ögonfärg sker. Men att oddeyed är kopplat till vitt, både helvitt och vitfläck, det vet jag. Alfa har två föräldrar med vitfläck 09 och 03 och hon själv är ju en 01. Mina två andra oddeyed katter är båda helvita, Cruella är genetiskt solid lila och Juno är genetiskt chokladvit. Oddeyed är vanligast på helvita och/eller höggradigt vita katter (individer ska jag kanske säga, jag har vid tillfälle fått oddeyed dalmatiner i två kullar) men kan även dyka upp hos individer med mindre mängd vitt.
Hm, inte blev det något vidare svar av det här inte.
Fast bättre än i #1, 2 och 3 i alla fall. 

Finns det en koppling mellan oddeyed och dövhet på vita katter? Finns det någon artikel om detta som ni kan tipsa om?
Man brukar säga att blåögda katter är oftare döva än gulögda. Och att odd-eyed har större chans att vara döva på den blå sidan än den gula.
OT:Jag gjorde en liten undersökning om helvita katter kontra dövhet, för Nordiska Rexringen.Kolla med dem om det numret av tidningen finns kvar.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora