Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: allmänt-cornish-rexprat
Läst 760 ggr
majsan
0

Kan någon vara så snäll att förklara

för mig om detta fenomen att domaren diskar en katt på utställning..

Jag såg på den maskade att han/hon hade pigmentbortfall men jag är lite förundrad över den söta Jazz-Annas Joanna tror jag hon heter..

Hon är ju ursöt och skulle vara omusklad.. Kan en domare avgöra det utan att en veterinär säger sitt.. Skulle vara kul att veta vad som kan hända på en utställning och villka rättigheter en domare har..Jag har inte hållt i katten ifråga och vill inte heller då jag knappt skulle kunna säga bu eller bä om vad domaren menade men hon såg sund och lycklig ut ..

Om katten är livrädd och förskräckt så kan jag till 100% tycka att den kissen skulle hellre vara hemma. Men då menar jag katter som smäller..

Jag skriver inte detta av ont uppsåt eller att reta upp någon. Det kan ju hända vem som helst,. Dock kan jag inte glömma den otroligt söta matten som satt med sin mage i vädret med sin söta katt, och det blev så fel.. Mitt råd till henne var att ta nya tag för det en domare säger kan en annan säga tvärtemot..

AnnaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste skriva jag också känner jag Glad Rosanna är jättesöt och en nätt liten fröken. Kanske en aningen liten, men också väldigt högbent och elegant. Hon ÄR tunn över ryggen och man känner både hennes ryggrad och höftben väldigt tydligt. Samtidigt så har hon tyngd som passar hennes kropp, hon är inte lätt eller utmärglad på något vis. Hon äter som en häst och är väldigt aktiv hemma.

Hon kommer säkerligen att växa på sig, hon är ju i slyngelåldern, så jag är inte det minsta orolig.

Skickar också med ett foto på lilla fröken som Rexmamma har tagit. TACK för det fina fotot!

Dragonrebell
0

Hihi…gud vilket sött uttryck hon har! Verkligen uppmärksam kisse!

Medea
0

Tack, vad snälla ni är! Har knappt sovit inatt, utan mest funderat på vad som hände och vad folk säger. Hur snacket och rykten går…

Dagen gick ju inte riktigt som vi hoppats på. Visst har jag vetat att hon är smal, och att det inte skulle skada om hon gick upp i vikt, men jag trodde aldrig att det var så allvarligt som det lät på Donatella. Jag tycker att hon uttryckte sig riktigt hårt, kändes ungefär som att jag svalt Mini/Rosanna och borde beläggas med djurförbud…Generad 

Som AnnaS skriver så äter hon som en häst, hon är inte ett dugg kräsen och äter allt! Dessutom så busar hon, och far runt som en skottspole dygnet runt, hon beter sig precis så som en frisk kattunge ska göra. Kommer att göra ett träckprov på henne för att se om hon har mask och sedan blir det massa mat med så mycket energi som möjligt för att få upp henne lite i vikt. Hjälper inte det så får vi självklart utreda det närmare, men jag hoppas och tror att det är så enkelt som att hon helt enkelt gör av med mer energi än hon får i sig.

rexmamma Bilden är jättesöt! Funderar bara på hur lill-tjejen har lyckats med svansföringen… Fundersam

MariaT
0

Jag måste bara inflika med att jag inte tyckte att domaren gjorde en rättvis bedömning av katten.
Jag såg henne igår i buren och utanför och INTE var den katten mager på något sätt, tunn ja men inte på ett osunt sätt utan tunn i propotion med hela sin kropp. Med andra ord en nätt och vacker honaGlad

A-M.H
0

…..nu är det ju ett tag sedan jag träffade Rosanna, en nätt smäcker tjusig liten fröken….fick en jättefinbedömning på den utställningen..jag har ju hennes kullbror här hemma..Jazz-Annas Georgy Porgy….(Gunvald) en nätt långbent herre…det verkar vara finlemmade, pälsade missar i den kullen..kan inte se det som nåt "fel"…

..nu vet jag inget om den domaren som dömde..hon/han kanske inte brukar döma crx…eller föredrar hon den "lite"..harkel… tyngre varianten…som min Cigge…det är ju som natt och dag i så fall..men inget fel….på katterna….

Förstår att du tycker det är jobbigt…stackare…

Urtjusig på rexmammans foto…

Kram till dig !!!

Eine
0

Vissa katter kan ju vara jättesnygga men ändå för tunna eller för kraftiga. Ingendera är ju bra.Man får acceptera domarens åsikt, det är ju det som gäller på utställning.En CRX ska ju vara slank men musklad och tyngre än den ser ut att vara.Det är nog det domaren hakat upp sig på?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Ylva-Li
0

När jag ser bilden på Mini så tycker jag hon ser bara nätt ut. Absolut inte mager. =/ Nätt och slank.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Hanna-H
0

#6 I mina ögon är det stor skillnad på att diskvalificera en katt och att göra poängavdrag pga att man kanske inte tycker den är i utmärkt kondition.

RacerDonnans
0

Jag måste säga att jag blev förvånad av att höra detta. Hade missat att den olyckliga dagen var riktigt så här tuff. Jag gillar denna lilla dam skarpt och är övertygad om att hon kommer växa på sig. Jag tror inte många domare hade gjort den bedömningen.

#8 Håller med.

Tillbaka till frågan så är det ja, en domares bedömning gäller oavsett hur knepig den kan verka ibland.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Aje-T
0

Nä så tråkigt Medea! Jag förstår att Du blev ledsen. Jag hade nog börjat storgråta mitt framför domaren…….

majsan
0

Medea: Såg att du själv ska få lite smått..när kan det vara beräknat till..Vet du om det är en pojke eller flicka?

pallemaxwell
0

Jag tyckte också det var lite olustigt att hon diskade lilla Rosanna. Jag tyckte det var väl hårt av domaren Donatella men jag fick uppfattningen att hon gillade när rexarna var lite större. Jag är ju rätt ny i utställningssammanhang men jag tyckte att det var mycket hårda bedömningar av flera Cornish rex katter. Väldigt tråkigt då det annars var en mycket trevlig dag med vackra rexar och väldigt trevliga rex-ägare. Glad

Clee
0

Jag har tittat på resultaten ifrån utställning och - oj! Vilka hårda bedömningar! Dragna cert, diskningar, MB osv! Visserligen "roligt" när domare väl inte delar ut cert till vilken katt som helst men de bilder jag sett av Rosanna ser hon ut som en helt normal, nätt cornish rex. Visst, jag var inte där, men jag har svårt att tro att hon skilde sig så pass ifrån övriga rexar där den dagen. Stor tröstkram till dig Medea!

pallemaxwell
0

Vad betyder det att man drar ett cert? Tar de tillbaka ett cert de givit katten från en annan utställning? Ursäkta frågan men som sagt lördagens tävling öppnade mina ögon för hur hårt det även kan vara. Det dök upp många nya uttryck.

RacerDonnans
0

#14 Inga problem, fråga på du bara. Att få draget cert är att en katt som inte har konkurrens i sin klass och skulle få cert om poängen räckte ända fram inte får det men kan få Ex1 -cert som förtydligande att poängen inte räckte längre än till Exellent. En kattunge kan ju få som högst Ex1 så för att skilja dessa bedömningar åt så får man som vuxen Ex1-cert, draget cert.
De kan dock aldrig ta tillbaka cert från utställningar som redan är avslutade om inte katten går i fel färggrupp och registreras om. Tex en röd katt med en liten vit medaljong blir registrerad som röd. Du ställer ut katten som vuxen två utställningar och n uskall katten ta sitt sista för att bli Champion. Då upptäcker den domaren en liten vit medaljong och begär att katten registreras om. Då får man sen inte räkna de två cert man tagit som röd utan får börja om som rödvit.

Hoppas jag inte varit för otydlig. Då får du fråga igen.

Clee
0

#14 Och jag kan förtydliga att draget cert ofta skrivs ut som "Ex1%" i resultatlistor.

Glömde ju säga också att jag tycker att Rosanna ser superfin ut! KyssGenerad

RacerDonnans
0

#16 Tack ,den detaljen glömde jag ju.

smirik
0

Tråkigt att domarna då och då är helt fel ute, vist skall en cornish har muskelmassa men Rosanna ser ju jätte fin ut, bra hull även om hon är en nät tjej. Tycker hon ser ut som en cornish skall se ut & läcker är hon också.

LinusCRX
0

#15 Tack för svaret om draget cert. Jag har hört talas om det men inte fatta fullt ut vad det gick ut på. Trodde man kunde bli av cert från tidigare utställningar, men det verkade lite konstigt att en annan domare kan påverka någon annan domares bedömning. Men det verkade logiskt detta med fel färg etc.

RacerDonnans
0

Så här står det på SVERAKs hemsida om uteslutning (kan ju vara så att det någon annanstans står fler anledningar men jag hittar inget under bedömning eller standard heller. Om någon annan vet var det står fler anledningar tala gärna om det).

Uteslutning från tävlanFöljande katter utesluts från tävling:

• Aggressiva katter. Om två assistenter ej lyckas ta katten ur dess bur, får den inte tävla. Det är domarens eller utställningsledningens sak att avgöra huruvida en andra assistent skall försöka att ta katten ur sin bur eller ej. Katt som inte kan bedömas på grund av temperament (kallas ofta KIB - Kan Inte Bedömas) skall diskvalificeras och ett gult kort / Yellow card för denna skall utfärdas. Detta oavsett om det sker under bedömning i klassen, BIV-uttagning, Domarens Bästa uttagning eller under Best in Show.
    När en katt fått tre (3) gula kort / Yellow card erhåller den rött kort och stoppas från all utställningsverksamhet på livstid. Undantag görs för katter som kastrerats. Dessa katters tidigare erhållna kort som okastrerade makuleras.

• Katter med testiklar som avviker från det normala. Denna regel gäller inte katter som är yngre än 10 månader. Hankatter över 10 månader måste ha intyg om normal testikelstatus.

• Dopade katter, katter som fått lugnande medel som påverkar nervsystemet och/eller medel som utvidgar kattens pupiller.

• Katter som fått kosmetisk behandling (färgning, toning) eller är överdrivet pudrade.

• Katter som visar tecken på bristande renlighet t ex smutsiga öron, närvaro av parasiter.

• Katter med för många eller för få tår.

• Katter som ej har godkänts vid veterinärbesiktningen vid incheckningen. Katter som av veterinär bedöms vara sjuka under utställningen, skall omedelbart placeras i karantän.

• Katter som är dvärgar.

• Blinda katter.
    Skelande katter.
    Katter med vita fläckar som inte är tillåtna enligt standarden.
    Katter som har navelbråck.

Sen får man ju inga poäng för färg på rexar hur kan man då få avdrag pga färg?
    Rätta mig om jag har fel.

Medea
0

Hmm, skulle Mini vara en dvärg då eller? Fundersam

pallemaxwell
0

Tack för ni förklarade det där med Ex1%, trodde det var en felskrivning (någon sluntit på tangentbordet) Generad.

RacerDonnans
0

#21 Fniss, nu var du ju faktiskt rolig. Du får försöka ta det på det sättet faktiskt en sån här gång. Ni har varit med om något väldigt ovanligt.
Jag tycker det är bra att de skärper upp och blir hårdare om cert m,m men det är för mig en helt annan sak.
Jag har tex aldrig hört om en katt som fått BRA (oavsett ras) men kanske det är så att ägarna till dessa katter inte ställer dem pga att de vet att katten inte håller hela vägen utställningsmässigt (som personlighet och familjemedlem kan de ju vara de bästa).

Medea
0

Skönt att ni som sett Mini nyligen inte tycker att hon ser alldeles för mager ut. Jag vet som sagt att hon är omusklad och för smal, men sjukligt smal kan jag faktiskt inte säga att hon är.

Clee Jag håller helt med dig, det var hårda bedömningar. Men som du också skriver, det är bra när domarna "vågar" dra cert, ofta så finns det ju tendenser till att de är alldeles för snälla. Har man en katt som i regel är ensam i klassen så verkar det ju inte vara svårt att få upp den till IC, oavsett hur den ser ut (inte riktigt, men nästan)…

RacerDonnans Precis, nu är det ingen idé att deppa över helgen, det blev som det blev och det går inte att ändra på. Vi tar nya tag i sommar istället! Glad

AnnaS
0

#20 Domare FÅR diskvalificera för dålig kondition, jag har sett det ett flertal gånger. Visserligen står det att certifikat inte kan utdelas, men det här var en kattunge.

Jag vet också att katt med pigmentförändringar ska diskvalificeras - även de katter som inte har poäng på färg. Kom ihåg att domarna muttrade om detta då regeln var ny. Men jag kan inte hitta det nu, så är det i alla fall.

BRA har jag sett delats ut, SK's utställning för två år sedan tror jag.

Jag får leta vidare i reglerna när jag kommer hem…

Medea
0

#25 Misstänkte att det var så, låter egentligen ganska konstigt annars. Ska googla lite och se om jag hittar en komplett lista!

RacerDonnans
0

#25 Som jag skrev så finns det kanske andra anledningar men detta är allt vad jag kan hitta på SVERAKs hemsida just nu om uteslutning. Hade inte tagit med anledningen om man drar sin katt från panel samt såg nu att jag även missat:

-Katter som visar tydliga och akuta tecken på dålig hälsa. Avgörande beslut fattas av utställningsveterinär.

Det är möjligt att det är en ny regel om pigmentförändring men den finns ej med på denna lista från SVERAKs utställningsregler från 2007 i alla fall.

Jag vill inte kritisera domaren som person men vill lyfta frågan om vi har tydliga regler inom SVERAK vad som gäller och var vi hittar grund för bedömningar som känns felaktiga.

Det tycker jag är oerhört viktigt när sånt här händer.

Som du skriver är det en kattunge och den kan inte få certifikat men en katt som får MB eller BRA har inte heller poäng i nivå med certifikat.

Jag tror draget cert innebär att katten kan nå upp till Exellent nivå men ej cert. Om en vuxen får MB så är det ju sämre än draget cert eller hur?

Om du hittar något annat än jag gjorde i SVERAKs utställningsregler från 2007 (där jag anser att alla regler som gäller nu borde finnas för att det skall vara tydligt för alla vad som gäller) så skriv gärna så slipper vi fundera mer.

Clee
0

Men har pigmentförändringar något med det här specifika fallet att göra?

rexmamma
0

Det var två katter som blev diskvalificerade i Örebro. Rosanna och annan. Det var den andra kissen som hade pigmentförändring på nosen.

Clee
0

#29 Ok tack, då hänger jag med! :)