Coronavirus
Hur många av er här inne har kollat era katter för Coronavirus?
Ni som avlar… kollar ni så att hanar/honor som ska paras är fria från Viruset?

Jag har kollat några av mina katter.Inte för att jag ville veta utan för att hjälpa en forskare på Ultuna.Jag för min del anser inte att ett coronafritt katteri är något jag eftersträvar.Några av mina katter var/är corona fria och några är/var det inte.
Stolt ägare till tre La permer

Tack för ditt svar Monica!
Jag har fösökt sätta mig djupare in i faktan kring Corona och FIP och har ju förstått att det nästintill är omöjligt att ha ett helt Coronafritt katteri.
Fler som testar/inte testar?
Jag anser för min del att risken att det ska muteras till FIP är så pass liten att det inte motsvarar den insats som krävs för att få katteriet coronafritt. Det finns andra problem och sjukdomar som är lättare att testa för och som kanske även är viktigare att testa för iom ärftlighet, t ex HCM.
I en perfekt värld skulle man väl även eftersträva coronafritt, liksom vi skulle testa för ännu fler sjukdomar än vad vi i dagsläget gör, men jag ser det idag knappt som en möjlighet. Det känns inte som att det finns resurser och man måste som uppfödare dessvärre välja vad man ska lägga sitt krut på.
Jag har också testat en av våra katter (för länge sen) som just då inte var coronafri. Det var också i forskningssyfte. Jag anser att det är i det närmaste omöjligt att få ett coronafritt katteri. Då får man nog avstå från att ta in nya katter och låna/låna ut hankatter.
Håller med övriga om att det finns viktigare sjukdomar att kämpa emot än att få ett coronafritt katteri, det är inte så ofta som det muterar till fip, även om en katt(inte min) hos min fd fodervärd fick det (tragiskt!) så oroar jag mig inte varje dag över att mina ska få fip även om jag är alldeles säker på att dem har coronaviruset. Det är ofta dem svaga individerna som ändå lever på 'lånad' tid som det muterar hos. Det är iaf den uppfattningen jag fått. Kan gärna berätta om mina erfarenheter just kring den kissen som jag stod sååå nära om nån känner att dem vill 'prata' av sig o utbyta erfarenheter.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Jag har haft Coronavirus i katteriet sedan min allra första katt. Peppar peppar ingen har fått FIP och dött.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag har inte testat. Men har lite funderingar på o kanske göra det i framtiden, mest för forsking och test.
Om ni vill så finns det en hel artikel om hur jag tänkte när en av min aavkommor troligtvis dog i FIP, på sphynx i fokus.
Jag anser ju inte heller att man kan garantera att inte en katt dör i FIP även om man kan visa att man leverar en coronafri katt. DÅ den kan ju infekteras vid senare tillfälle o ändå dö, om man tänker så.
Fast vet nu atti England är det ett par fall som har gått upp i domstol (Och vunnit om jag inte miss fel) att de fick en coronasmittad katt, som senare dog i FIP. Så så småningom kanske det blir ett krav?
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Törs man verkligen avla på en katt då man vet att den bär på coronaviruset? Det jag tycker är ruggigast är att man aldrig kan vara riktigt säker på om det är FIP förrän obduktion är gjord! Hur många katter har dött en "onödig" död, det finns ju så många sjukdomar med samma symtom!

Med tanke på att 80 % av raskatterna bär på viruset så kan man knappast ta alla ur avel.Ser det inte som något problem faktiskt.Det är som sagt väldigt få katter där det muterar till FIP.
Det finns andra sjukdomar som oroar mig betydligt mer faktiskt.
Jag tänker som Monica också, vi kan testa våra katter i absurdum för olika "lågrisk"-sjukdomar och förutom att det kommer innebära kostader som de flesta uppfödare inte kan bära och onödig stress för katterna så kommer katter trots allt dö, av olika orsaker. Det kan vi inte göra något åt. Som sagt så är det i regel försvagade individer som drabbas av just FIP. Dessa kanske redan lever på övertid tack vare vårat engagemang för katterna.
Kan någon förklara för mig vad Coronavirus är? Hur yttrar det sig, är det farligt? Borde jag testa mina katter och hur gör man det?

#11 Nej jag tycker inte att du ska testa dina katter. Det finns ingen som helst anledning till det.
Bra info finns på SVAs hemsida
Tack Monica, jag ska gå dit och läsa!

Vi har testat ett par utav våra katter, mest importer om möjlighet har funnits. En hade inga titrar och en hade låga, dem andra minns jag inte om jag ska vara ärlig. Poängen har iaf varit att undvika att ta in katter med medelhöge/höga titrar för säkerhetsskull. Sen som andra skrev, så tror jag det är nästintill omöjligt att hålla ett katteri coronafritt utan ofta, regelbundna tester och utan att låna hanar etc.
Jag har testat för coronavirus en gågn nyligen då en kattungeköpare ville ha sin katt testad och hon själv ville stå för kostnaderna. Till min förvåning så var det coronafritt här. Vi lämnade både blodprov och avföringsprover. Testade i början på 90-talet efter att en katt hos mig dött i FIP och den kvarvarande katten hade då höga titrar. Ska man testa så måste man testa minst två gånger för att se om titrarna (om katten har såna) är på väg upp eller ner. Att bara ta ett prov som visar titrar säger inte så mycket.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Testade Sissi för länge sedan, men inte därefter