Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 718 ggr
Fritz
0

Fundering om HCM

Har lite funderingar kring detta med HCM…
Krävs det att båda föräldrarna har det elle bär på det för att kattungarna ska få det?
Om en katt får det, ska man då dra ur alla syskon och föräldrar ur avel?
Kan man med säkerhet säga att en katt har HCM när dom bara är ett år gamla?

Sewena
0

Vad jag har förstått så är man inte helt säker på hur det nedärvs. Men om man testar en förälder efter födelsen o det visar sig att den har HCM, så bör inte kattungarna planeras att gå i avel förrän man har testat dem. Får en kattunge det så behöver det inte betyda att alla får det.. Förälder med HCM bör inte heller gå vidare i avel. Ev. köpare bör ochså upplysas om detta eller så säljs ungen endast till sällskap med krav på kastrering(om man inte gör det innan den säljs)vid lämplig ålder.

Så tror jag nog att det är…rätta mig gärna.

Natali
0

#0 Om man scannar katten så kan man se om den har hcm säkert. Alltså även en så ung katt kan visa hcm. Vad jag förstår så är det vanligast att det syns redan vid 1 års ålder. Däremot kan man alltså inte friskriva katten från hcm förrän 5 års ålder. Där går fortfarande meningarna isär och det sägs även upp till 7 år.

En hcm sjuk förälder kan ge hm till alla, eller ingen av avkommorna. Det behövs också bara att 1 av föräldrarna är sjuk för att avkomman skall bli sjuk. Där kommer ju då ockås problemet om man inte skall avla på ev, syskon. Är de friska så ska kan man ju helt klart avla på dem. Men detta vet man ju inte med något så när säkerhet förrän de är 5 år. Och man kan ju inte vänta tills katten är fem år och avla (Om det inte är en ovanligt snäll och trevlig hane).

Mer info kan du läsa här.

Det finns också just nu olika meningar om hcm nedärvs dominant eller recensivt. Bla Lenart Nilsfors säger att hcm inte kan skippa ett led för att sedan bryta ut i nästa. Detta skulle då innebära att om föräldrarna är friska så är avkommorna det. Nu är det ju tyvärr inte så många katter som hcm kollats än, även om det blir mer och mera. Hcm kan också vara så mild att man inte märker det på en vanlig undersökning, och katten är i övrigt frisk.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

majsan
0

Som Lennart Nilfors sa till mig så kan man även få HCM efter två friska föräldrar för det muteras väldigt ofta..

Man kan inte säga att en katt är fri vi ett år..Men har dom det vid ett år och det är scannat med resultat HCM  så har dom det oavsett ålder. Undra egentligen om man nånsin kan fria,,där är jag tveksam då det kan dyka upp närsom helst i livet..

Om ett syskon får det så finns det ingen anledning att ta bort resten ur avel.. Där sa Nilfors till mig att alla nedärver inte samma… Bara scanna avelsdjur och är de vid tillfället fria så para..

Natali
0

#3 Undrar om jag då missförstod honom, för han hävdade fortfarande bestämt (jag träffade honom i oktober) att det bara kan nedärvas dominant. Fast det är klart vi disskuterade aldrig mutation.

majsan
0

Precis,,Fråga om mutation får du se.. Han var bekymrad över det för det muterar sig visst väldigt mycket..så man är aldrig fri från det.. J----kla skit sjukdom är det..

Clee
0

Sa inte Nilsfors något om det med ofullständig penetrans? För katter anses ju kunna ha och därmed kunna nedärva HCM men vara symptomfria själva, åtminstone upp i hög ålder.

Själv tycker jag verkligen inte att vem som helst ska ge sig på att avla med katter från högrisklinjer, för att de blivit fritestade vid ett eller två års ålder. Tvärtom borde linjerna hållas i "karantän" i några generationer tills det kan säkerställas att HCM inte förts vidare, innan linjerna släpps fria till utomstående och fri avel. Tyvärr, som vi fått erfara här på forumet, är väl inte alla uppfödare lika nogräknade med vart de säljer fertila katter…

Vill förtydliga också vad Natali inledde sitt inlägg med, att "Om man scannar katten så kan man se om den har HCM säkert" eftersom det lätt kan missförstås. En scanning är ju inte ett HCM-test med utfall negativ eller positiv. Den visar bara hur hjärtat ser ut just då men har katten konstaterad HCM då stämmer väl diagnosen i 99 fall av 100 (kan ju finnas andra skäl till att muskeln är förtjockad). Däremot, om katten inte uppvisar HCM betyder det inte att den är HCM-fri i fråga om nedärvning.

Eine
0

Det räcker att en förälder har genen för att en unge ska få den.Man tror att ca 50% av akomman får genen.Jag vet fall där man endast via obduktion kunnat konstatera HCM, så hur lätt är det att undvika..suck..Jag tror att det bästa är att scanna det egna djuret oavsett normalt resultat på föräldrarna, om man vill försäkra sig mot HCM så långt det går.Men jag är absolut ingen expert i frågan, och jag scannar inte alla mina katter heller, det ska jag erkänna.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rexjen
0

Enligt ny forskning nedärvs HCM autosomalt dominat med fullständig prenetrans, vilket innebär att minst 50% av avkomman kommer att insjukna i HCM någon gång i livet. Ny forskning har också visat att katter utvecklar HCM mellan 3 månader och uppåt, så scanning innan varje parning är att rekommendera. För tillfället har man "hittat" tre dominanta gensekvenser (SNIPPAR) som ger HCM, varav minst en finns på CRX. I studien fanns också katter som var scanningspositiva för HCM men ej genpositiva för HCM vilket betyder att det finns fler av dessa gener som både kan vara recessiva eller dominanta. HCM ärvs också "aggressivare" till hanar men det betyder inte att fler hanar än honor får HCM.

Jag skulle inte våga använda kattungar som fötts i en kull med ett HCM-syskon. Även om man scannar innan varje parning så vet man aldrig om HCM kommer att utvecklas senare.

En katt som har scannats med resultatet HCM blir aldrig "frisk"!

Eine
0

Åh vad jag önskar att någon mer började forska på Rex och HCM!

[Wiveka]
0

Ju fler katter som scannas ju bättre blir ju uppföljningen,
hoppas man ju i alla fallFlört

Rexjen
0

#9 Det pågår forskning för fullt, på alla raser.Glad Det vi som uppfödare kan göra är att scanna alla våra kissar så det tillkommer mer forskningsmaterial.

Rexjen
0

#10 Självklart!Skrattande

Fritz
0

Tack så jättemycket för alla era svar, tror att jag har bättre kolla nu.

Eine
0

Jag önskar inte på alla raser men på CRX specifikt.Även om det är bra att det forskas på alla raser!Bara väntar på att någon forskare hör av sig och vill ha frivilliga till scanning.Det har man ju gjort på Chlamydia bl a, och jag inbillar mig att det blev en ordentlig skjuts framåt för vetenskapen.

Rexjen
0

#14 Jag tror tyvärr inte vi kommer att hitta någon specifik rasbunden HCM på CRX. Då HCM är den vanligaste hjärtsjukdomen på katt. Dessutom har det "lånats" in andra raser för att bygga upp CRX. Jag tror att det bara är olika prevalens innom olika raser, sen tror jag vi kommer att hitta fler HCM-fall ju fler katter vi scannar. Mörkertalet är troligtvis stort.

Eine
0

#15 På MC finns det rastypiska HCMgener, stämmer inte det? Det borde även finnas på andra raser, är min tanke.Klart att vi hittar fler fall, det är ofrånkomligt.

Rexjen
0

#16 Jo, det finns två, men som sagt bara för att man är genpositiv behöver man inte vara scanningspositiv och vice versa. Det finns en stor MCO-studie nyligen gjord. 60% av HCM- falen hade någon av dessa två gener och övriga HCM-fallen 40% hade andra gener.

Natali
0

#6 ja, det jag menade, väldigt dåligt formulerat är ju att om man scannar och får ett resultat som är HCM, är det enda gången man i princip kan vara säker på att resultatet. Är katten fri, så kan den ju endå få en hcm diagnos nästa gång man scannar. Så det är därför man bör scanna regelbundet, och alltid innan man tar kull.

Det kommer mycket ny forskning, bara på sista halvåret, vilket jag tycke rär super bra. Ju mer vi testar desto mer fakta kommer det ju.

Rexjen
0

#18 helt solklart, bra skivet! Skrattande 

Snygg bild förresten.

cherish
0

Jag har väl inget att tillföra för allt bra är redan sagt :) men jag vill bara än en gång säga att ju fler vi är som scannar, desto mer fakta får vi och på samma gång kan vi försäkra oss om att vi iaf gör så gott vi kan för att försöka välja friska linjer. :) Tänker på vad #6 skrev.

Det bästa vi kan göra är att iaf scanna innan varje parning och fortsätta fram till 5-7 års ålder för att då utesluta HCM. Säker blir man väl inte förrän man obducerar men det är väl sällan man obducerar en katt som scannats ua och som dör av ålderdom till synes frisk antar jag ….? :)

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Eine
0

#20 Inför varje parning kan jag tycka är tätt OM man tar 3 kullar på 2 år på en hona,det skulle bli var 8:e månad.Bättre då att scanna t ex vartannat år, tycker jag.Har jag fel?Eller har jag missförstått? Menar du när man tar en helt ny hona/hane?

Clee
0

#8 Hm, men det du skriver nu är ju den statistiska sanningen; i realiteten kan det ju bli så att alla eller ingen av ungarna insjuknar i HCM (eller ja, har HCM). Precis som att två mönstrade föräldrar kan lämna bara solida ungar.

Intressant det med att de kommit fram till att HCM är både dominant OCH har fullständig penetrans, har du läst någon förklaring till där HCM tycks ha hoppat över en generation i fråga om symptom? Annars blir ju förklaringen där, tycker man, att det handlat om recessiv HCM. Fundersam

cherish
0

#21: De rekommendationer som ges är att INGEN katt ska användas i avel innan den HCM-scannats. Eftersom man inte kan frikänna katter förrän 5-7 års ålder är rekommendationen att man scannar före varje parning eller vid 1,2,3 och 5 års ålder. Är katten frisk vid alla scanningar är det inte säkert att man behöver scanna vid 7 års ålder (där verkar meningarna gå isär). Men ALLTID före parning el varje år de tre första åren och sen vartannat år.

Jag kommer nog inte ta kull mer än en gång per år så för mig blir det rätt naturligt med scanning före varje parning. Eftersom man inte kan frikänna förrän vid 5-7 års ålder måste man åtminstone försäkra sig om att katten är frisk vid parningstillfället, mer än så kan man inte göra. 

Hur ni/de som tar tre kullar på två år ska göra kan jag inte svara på :) men JAG skulle scanna före varje parning. Oavsett så är ju det viktigaste att försäkra sig om att katten är frisk och att den kan klara en dräktighet och förlossning. Det blir ju en påfrestning på hjärtat med allt blod under dräktigheten och stress vid förlossningen …. :)

Dessutom ska man självklart para med en hane som är HCM-scannad oxå!! Inte att förglömma!!! :)

Ni får gärna rätta mig om jag har fel! :)

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Rexjen
0

#22 HCM ärv troligtvis inte så enkelt som tex augoti. Det finns troligtvis flera gener som samverkar med varandra. Man tror att det finns en gen som "trycker ner" att HCM utvecklas, trots att katten har "HCM-genen". Tex katten får HCM-genen tillsammans med en gen som gör att hypertrofin (förstoringen) utvecklas snabbare och aggresivare ger en tidig HCM. Om katten istället får HCM-genen tillsammans med en gen som gör att hypertrofin utvecklas långsammare ger en senare och en mildare HCM, men katten har fortafarande sjukdomen. Det kan vara förklaringen till varför man tror att det finns både dominant och recessiv HCM.

Lite flummigt beskrivet, men jag hoppas ni förstår :-)

Clee
0

#24 Jätteintressant! Har du länkar till mer läsning om de här teorierna? Det känns ju annars som att det där med hur aggressivt HCM går fram kan ha att göra med om det är homo- eller heterozygot. Samtidigt känns det så osannolikt att vi skulle ha homozygota fall av HCM där det kunnat diagnosticerats tidigt men utan kända spår bakåt i linjerna. Så teorin du lägger fram är onekligen spännande!

Rexjen
0

#25 Här är en länk till en ny studie gjord på SLU, väldigt intressant.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00002109/01/Sofie_%C3%96dling_HCM.pdf

Eine
0

Bra länk!!Jag har läst allt där, och jag är lika osäker som förut

Rexjen
0

#27 Osäker på vadå?