Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 466 ggr
Hyacint1
2008-01-26 11:03
0

TÄNDER

I Torsdags var jag hos Vetten med Mimmi, min lilla rex fröken, hon skulle ta bort tandsten, så jag åkte dit och lämnade in henne där på morgonen…. och när jag kom dit på eftermiddagen för att hämta henne så frågade jag om allt hade gått bra, och då sa veterinären att det hade det , och hon hade inte mycket tandsten alls……och inte så mycket tänder kvar heller, har du inte märkt det… neeej sa jag det har jag inte, det var konstigt hon äter som hon ska , kanske inte så väldigt mycket men det har hon ju aldrig gjort, så jag har inte tänkt på det , förutom att jag har har märkt att hon har luktat illa ur munnen och det har jag trott berott på tandsten. Men det sa hon att det inte berodde på… utan hon sa att Mimmi lider av något som heter F.O.R.B rätta mig om jag har fel , jag tror att hon sa så….nu är det så att jag har varit borta i från kattvärlden i några år beroende på att jag har fått barn och inte  tycket att jag har haft tid… veterinären sa att det inte smittar men att det är vanligt att det följer vissa linjer. Vet någon här hur vanlilgt det är med denna sjukdomen på Rexarna, är det mycket vanligt på just Rexar?? och sedan har det poppat upp en tanke till i huvudet på mej och det är, stannar det i munnen eller sprider det sig kanske till andra delar av kattens t.ex skelettet så att det också vittrat sönder. Mimmi tycks inte lida av det nu, men hon måste ju ha haft en väldig tandvärk och det är  ju inte så kul precis…

Snälla om någon vet lite mer om denna sjukdomen dela med dej ,jag vill veta mera……Förvånad

Hyacint1
2008-01-26 11:30
0

Tack LeffeD, det var mycket intressant läsning, nu känns det bättre, det brukar det ju göra när man kan och vet lite mer…..Mimmi får penicillin morgon och kväll, och ska förhoppnings vis snart bli av med ev. tandvärk…..Glad

Leffe
2008-01-26 11:47
0
cherish
2008-01-26 12:13
0

Åh vad trist att hon har FORL. Men efter det jag hört (har ingen egen erfarenhet) kan de få ett bra liv ändå. Gav de nån rekommendation på specialmat …? Hoppas att inflammation och smärta snart ger med sig.

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Lullan1
2008-01-26 13:04
0

Stackars liten… Hoppas att hon blir av med sin tandvärk snart!

Hyacint1
2008-01-26 19:01
0

#4 Ja det är ju aldrig kul när ens barn och djur blir sjuka. Jag frågade veterinären om hon skulle ha någon speciell mat , men hon sa att hon får äta vad hon vill både torrfoder och mjukmat.Så nu skäms hon bort lite extra mycket hon har fått nötfärs och jordgubbsglass idag, och det tyckte hon om …. vi har också vägt henne ,hon väger 3 kg kan kanske tyckas vara lite, lite men med tankte på att hon är en liten kattfröken och aldrig har varit särskilt stor i maten , så undernärd är hon inte , hon har tydligen fått i sig vad hon skulle i allafall …. så hon har nog haft detta i många år…. hon får penicillin mot infektionen i tandköttet , men mot själva FORL. bakterien finns inget att ge …..  jag får väl åka och kolla hennes tänder ett par ggr. om året….. så att hon får mer penicillin om det behövs, så att hon inte lider och har ont….Glad