Vad väger era gullisar?
Hej,
Lova blir snart 11 månader (27/1) kastrerad i december och väger nu 3,3kg. Äter 60 gram Orijen /dag + lite lite mer de dagar vi är ute på promenad i skogen…Men vad bör de väga i denna ålder? Gissar att det har med arvsanlag att göra och jag vet ju att både Pappa Crille Citodon och Mamma Nippertippans Tosca är stora i sig så att säga .
Men hon är jättehungrig, jag sprider ut det på 4 ggr/dag tidigare fick hon morgon och kväll men det blev mindre tomt i matskålen med 4ggr/dag. Hon hade tills mitten på november fri tillgång på mat men efter kastreringen fick jag veta av Vet att de 4:a första månaderna efter kastreringen är en viktig period att vara noga med mängden för att förhindra viktuppgång.
Peter, vår röda kastratkille, väger 3250 g. Han är en spinkis, och tycks ha en ämnesomsättning utan dess like, för han äter mycket och ofta. Han är 1,5 år. Anthon, vår bruna kastratkille, väger 3840 g. Han är en knubbis! Han är dessutom bara runt 8 månader. De har båda haft fri tillgång till torrfoder (Orijen) förut, men nu börjar vi fundera på om vi ska övergå till blötmat, delvis. Dels för Anthons skull, men också för att Peter har världens sämsta lapteknik, och är väldigt dålig på att få i sig vatten.
Mitt första försök, igår, slog dock inte så väl ut. Blä, tyckte kissarna, och Anthon skrek utanför min sovrumsdörr redan vid fyratiden i morse. Han brukar vara den som sover om nätterna annars…

Kayo vägde 4 kg när vi var hos veterinären sist! Han la väl på sej lite extra när Ida kom, då blev det ju helt plötsligt konkurrens vid matskålen! Han är inte tjock men en en rejäl kille har det blivit! men han brukar springa av sej när det blir mer uteliv när våren kommer!

Jag har en riktig lillfia, Baysen väger bara 1,7 kg och är 1,5 år. Ändå har hon superpli på Jack som nästan väger 4 kg..Henns mamma Buffy väger 3,2 kg. Är det någon annan som har en riktigt liten fullvuxen hona?

Pappa Crille väger 4.4 kilo.Lite lite rund om magen men ingen direkt övervikt.
Ögonaböj fertil hona väger 3 kilo.Stella kastrat hona väger 2.5 kilo.
Q född i augusti väger 1.8 kilo
Todd liten kastrathane 3.4 kilo.
Stolt ägare till tre La permer

Med tanke på hur Lova ser ut så skulle jag gissa på att en vikt på lite drygt tre kilo skulle vara lagom på henne.
Hur gör ni när ni väger era kissar? Är det när ni är hos veterinär? Jag har bara lyckats lite sådär en gång i somras… Då vägde Hugin (1,5 år gammal) 4,9 och Fuffens (ett halvår gammal) 1,6. Men sedan dess är jag rätt säker på att Hugin gått ner något och Fuffens gått upp något.
jag använder digital köksvåg när jag väger Alex (kanin) det funkar utmärkt att väga katt oxå men vågen bör vara en bred modell annars kan man plasera en plastbunke på vågen o lägga katten i bunken o väga man ska förstås dra av bunkens vikt:-)

Jag har en digitalköksvåg som går upp till fem kilo på den ställer jag en kartong som det varit IKEA ljus i.Sen ropar jag på katterna och dom ställer snällt upp sig på rad och kliver i och ur som dom väldresserade katter dom är.

Tack för alla svar!
#4 Monica, så att hon ligger på 3,3 kg är alltså ingen kat(t)astrof ;)? Så fort det är +5 grader ute så går jag ju ut med henne så hon springer i minst 1 timme och nu framåt vår här så kommer hon ju motioneras varje dag i princip…hon är jättefin nu…men jag vill ju inte att hon skall vara fin och olycklig hellre då en Mätt och Lycklig katt om du förstår vad jag menar?
#7 Så här gör jag: jag ställer mig på min digitalvåg och väger först mig själv.Därefter tar jag Lova i famnen och väger oss båda två, mellanskillnaden är då Lovas vikt. Viktigt att du inte äter eller dricker ngt mellan vägningen av dig och din katt.
Tack för era tips om vägningsprocedurerna. Jag är mer än imponerad över dina väluppfostrade kissar Monica.L!

300 gram över är en ganska stor "övervikt" Jag skulle absolut inte låta henne öka ett enda gram till. Vore det min katt skulle jag se till att få ner henne till 3 kilo.

Jag väger mina katter en gång i veckan så dom är vana vid det.

#12 Tänker du ur utställningssynpunkt nu? Eller skall hon alltid väga runt 3 kg menar du?

Nej jag menar hälsomässigt.Hon var ju lite rund på utställningen och har hon nu ökat ännu mer så gissar jag på att hon har övervikt.Med tanke på hennes storlek och grovlek så tycker jag att tre kilo är en lagom hemma vikt.

#10 när jag väger mej så som du gör, dvs drar bort min egen vikt så väger mina katter mellan 10-15 kg var… för det kan väl inte vara jag som lagt på mej… ;-)

Stackars Lova.Kan du inte ge henne någon annan mat.Hon ska ju inte behöva vara hungrig jämt.

#18 Ja det känns inte så bra, tänker du på Blötmat nu Monica?
Kanske skall jag i så fall ge det 1 av målen om hon får sin Orijen de övriga 3? När jag läser på blötmatsförpackningarna så innehåller de ju socker och det vill jag inte ge henne…även på mjaus :(

Ja blötmat är ju den mat jag föredrar.Jag skulle ju helst skippa all torrmat och ge blötmat och ev rått kött med ben för tandmassage.
I färsburkarna är det inte socker.Det lilla sockret som är i maten är sockerkulör för att få en vacker färg på maten.
Här är det stenkoll 
Sessie 7 månader 2700 g
Maya 7 månader 2780 g
Phoebe 3 år (fertil) 2770 g
Theia 4 år (kastrat) 3950
Peleus 4 år (kastrat) 4100
Dom båda kastraterna skulle behöva gå ner några hekto var. Kattungematen satte sina spår. Småflickorna kommer säkert att bli betydligt större än Phoebe när dom blir vuxna.
Vi ställer dom helt enkelt på hushållsdigitalvågen. Dom är vana vid det och står/sitter stilla tills man lyfter bort dom igen.

#20 Har provat att ge Lova kycklingvingar men hon äter dem inte…vad ger du mer för kött med ben? Så kan jag kanske prova det istället…

Lammspjäll grisspjäll Katter som inte är vana att äta rått kött kan vara lite knepiga att övetala.Prova nu när hon är lite hungrigare.
Man kan köra vingen i micron en pytte stund så att den blir lätt mycket lätt kokt.

Ja, min lill Ida är som en kattunge! Vet inte hur mycket hon väger, hon är absolut inte intresserat av våg, inte ens med godis! Men ett mjölpaket är tyngre! När är en katt fullvuxen?

#15 Hon väger inte mer än på utställningen Monica, där var hon uppe i 3,4 kg
Sen gick hon ner till 3,1 och nu har hon ökat 200 gram men dessutom är hon 2½ månad äldre nu…ja ja kanske låter som försvarstal här nu va
men jag tänker att Katten i sin stomme och allt växer och då väger det med lite eller är det inte så med katter ?
Hej Mina katter har jag också koll på .
Gillan 2år 4,9
frodo 2år 4,5
Dio 1 år 4 mån 4,1
Queen 1 år 3,3
Dom älsta har jag lite extra koll på, dom skulle behöva minska lite .
Men det skulle jag behöva också he hehehe
Wilda väger 3,6 - kastrerad
Anthea 3,0 . fertíl
Vägs på "människo"våg, de står stilla till det är över. Mycket väldresserade av"lill"matte Tove.

#17 Jag syftade nog mer på att jag inet vill erkänna min egen vikt utan plussar på 10 kg på katterna…;-), Av samma anledning som jag tror att jag har fukt i garderoben (eftersom kläderna krympt)

Mina kissar håller jag också koll på.
Shmii, fertil hona på 2år väger 2,8kg (2840g) nu efter kullen, 2,5-2,6kg före kullen.
Nefflan, fertil hona på 10 månader väger 2,8kg (2770g)
Sosa 3,5 månader väger 1,4kg (1440g)
Tycker alla är i perfekt hull nu.
hm har nog aldrig vägt Sture… han håller sig slimmad oavsett torrfoder, jkan alltid ha framme han äter bara så mycket som han förbränner.. kanske det är för att han är ensamkatt? han har ju ingen som konkurrerar om hans mat.. den står ju högt upp på en hylla så hundarna inte ska nå den..