Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettatt-tänka-på-innan-katten-kommer
Läst 1408 ggr
sofiavanja
0

Varför inte skaffa katt?

Hej! Jag är 35 år och bor ensam med min hund (som är snart 3 år) i en lägenhet och nu har jag tackat ja till att ta över min väns två 10 månaders Cornish Rex (som hon inte har möjlighet att ha kvar längre)

Mitt problem: alla verkar vara emot mitt beslut. Mamma, pappa, vänner m m…

Hjälp mig, vad är det de ser som inte jag ser? Vad är det som är så svårt och jobbigt med att ha katt? Kattvakt har jag om jag behöver och jag är införstådd i att det kan ta tid innan hunden och katterna funkar bra ihop. Men vad är det jag borde veta innan jag skaffar katterna som jag inte verkar veta? Tar de enormt mycket tid? Kommer de ha sönder hela lägenheten (som ju ändå bara består av 2:nd hand möbler)? Är de jättedyra i drift?

Hjälp!

MonicaLagerquist
0

Inte är det¨så dyrt och jobbigt att ha katt.Grattsi till ett bra rasval.Vi har i dagsläget två hundar och just nu tre hemmakatter och två besökskatter.

Sand till en katt går på under en hundring i månaden mat det beror ju på vad du ger.Blötmat kostar runt 120-150 kronor i månaden en försäkring kostar runt 50-80 kr.

Stolt ägare till tre La permer

Clee
0

Oj, ja du, jag vet vad det vill säga att ha en familj som tycker att det där med katt är väldigt besvärligt. Men om du ser på din hund och katt som lika mycket värda och är villig att ge dem båda vad de behöver för en god tillvaro, då fattar jag verkligen inte vad som är problemet.

Du har tänkt på allt det som Monica nämner, såsom försäkring o dyl?

chikan
0

Personligen så tycker jag att det verkar mycket krångligare och jobbigare att ha hund eftersom de inte kan lämnas ensamma på dagarna när man är på jobbet. Kanske är din familj hundmänniskor? Vissa människor gillar ju helt enkelt inte katter och förstår inte varför man vill ha en liten katt hos sig. Lycka till hur som helst, det kommer säkert gå jättebra.

sofiavanja
0

Hej! Jo, försäkring och mat har jag tänkt på. Sanden hade jag inte kollat vad den kostade, men det känns ju inte oöverstigligt dyrt.

Verkar som jag är omgiven av hundmänniskor eller icke-djurmänniskor :)

Jag hade funderat på att skaffa katt redan innan jag skaffade hund, så egentligen är beslutet inget konstigt eller oöverlagt, men man börjar ju fundera…

PetrasLova
0

Na-na-na-na Go Girl du kommer få det härligt! Underbara djur! Blev med Cornish rex i maj/juni och har inte ångrat en sekund snarare känt att:- varför har jag väntat i så många år? Ovan har du ju fått tips att tänka på så det är bara att köra!

jätteLycka till!

Leffe
0

Varför inte skaffa katt? - Varför inte skaffa katt?

Och just Cornish Rex  är en otrolig kattras. Har haft och hållt på med rasen sedan 1993 och har inte varit med om maken. Den är ju så mänsklig, om man får säga så.

Skaffa du dig din Cornish tror inte du kommer att ångra dig.

sofiavanja
0

Tack! Glad

Ja, cornish rex verkar verkligen vara en fin ras!

AnneAlva
0

När jag skaffade katt var det också många i min närhet som varnade mig. Det främsta skälet var att jag skulle bli så bunden. Jag upplever inte att jag är bunden och sedan jag skaffade fler rexar ännu mindre än tidigare eftersom jag med gott samvete kan vara ute med kompisar en kväll eller till och med sova borta utan att katten behöver vara ensam. Du som ju redan har hund vet ju hur det är att vara "bunden" av ett djur, och katten är mer självständig än hunden och kräver mindre fasta tider. Uppmärksamhet kräver de i lika mått, men jag tror inte man överväger att skaffa husdjur om man inte vill gosa med det både nu och då. Flört

Den ekonomiska biten är som Monica säger inte särskilt betungande, och jag tror att om du räknar med 400kr/månad så räcker det långt.

Hundar och katter brukar komma bra överens, det kan säkert många på forumet intyga. Om man bara ger det lite tid så kommer de snart att vara superpolare.

Gratulerar till valet av ras, de är verkligen härliga och jag tror inte du kommer att ångra dig. Lycka till!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

AlexH
0

Det enda jag kan säga är att jag ångrar aldrig min Cornish :) jag har även två hundar.. jag tycker dock att det är liite lättare med hund än katt på en enda sak… När man ska bort.. Allt som oftast får man ju ta med sig hunden men ytterst sällan ( i alla fall i min umgängeskrets) får man ta med sig katten.. så det blir jobbigt om man skall vara borta en natt eller två och inte får tag på en kattvakt.. då har jag ångest de helger (som det oftast är) som han måste vara själv från fredag till söndag.. Dock ska du ju ha två crx och då har de ju sällskap av varandra så då blir inte en natt här och där lika ensamt för dem.

Sedan får du snällt säga till dina föräldrar och vänner att du faktiskt är vuxen nog för egna beslut och om du vill ha deras tyckande så säger du till Skrattande

jag betalar ca 1100 sek per år i försäkring vaccinering 200-300 per år (inkl blodgrupp m.m) torrfoder ca 2 kg per månad går åt på en katt hos mig och fodret kostar 500 nått per 3 kg paket.

så nej man blir inte ruinerad på katterna :)

Känns det rätt för dig och du har tiden och viljan så tacka ja till katterna och strunta i de andra det är DITT liv. katter lever länge så du får räkna med många års härligt sällskap.

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
0

Lycka till, ditt liv kommer att få Guldkant! och hunden och kissarna blir snabbt kompisar.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Aje-T
0

En liten undran bara. Du skriver att det är två 10-månaderskatter. Varför kan inte vännen ha dem kvar? OM hon har haft problem med dem kanske Du skall tänka över det.

Annars kan jag bara instämma med alla andra, att leva tillsammans med ett par cornishar är verkligen helt underbart! Vi kan inte förstå hur vi hade det innan….

sofiavanja
0

Tack för alla svar! Nu har katterna kommit på prov och är hur goa som helst…

Vet bara inte riktigt hur jag ska hantera hunden riktigt nu. Hon reagerar vid minsta rörelse hos katterna och vill jaga dem. Vågar inte släppa dem lösa ihop. Någon som har nåt tips?

MonicaLagerquist
0

Kan hunden vad Nej betyder?
Enklast är att sätta en kompostgrind i dörrhålet då kan katterna om dom vill hoppa över och hunden kan det inte.

sofiavanja
0

Ja, hon kan Nej, men hon är så himla snabb.

Jag hade en grind för vardagsrummet igår, men då låg hunden och vaktade precis utanför den hela tiden…

Hanna-H
0

Det blir säkert bättre när hunden vänjer sig vid att katterna är där, deras doft osv. Det är nog lite nyhetens behag kanske?

Meow
0

Sätt ett koppel på hunden så att hon kan ligga och titta på katterna tillsammans med dig och du har även större chans att korrigera henne när hon springer efter dom. Och katterna kan komma närmare och se att hunden inte är farlig.

Det kan ta lite tid men det brukar sluta på bästa sätt, bara man tar det lugnt och inte ger upp för tidigt.

Hoppas att det går bra!

MonicaLagerquist
0

Vad säger katterna när hon ligger där och spanar?Så länge hon inte skäller och står upp och flåsar tror jag faktiskt att det bara är bra för alla parter.

Dolleminas
0

När vi tog hand om Göta (då 3år) så var våran hund (finsk spets inte särskilt glad åt henne, han var då 5 år… och aldrig mött en katt inomhus) Göta var dock hundvan och brydde sig inte… det var flera gånger han försökte "nypa" henne men vi sa bara till på skarpen, när sen vi hade hämtat Alma som aldrig sett en hund så bestämde hon på en gång vart gränsen gick och när det ibland gick för hetsigt till så gick sonika Göta emellan och strök sig spinnande mot hundens ben (paff var nog det första ordet, för han kom av sig…) sen har det varit lugnt förutom nåt race mellan dem ibland, i husvagnen har det aldrig varit nåt problem men det är för att de är klok nog att först att alla har begränsat uttrymme… (fast nu har hunden fått för sig att vakta vissa kattleksaker…) som sagt lite tillvänjning måste man förstå att det behövs.

sofiavanja
0

Jag tar nog och testar att ha hunden i koppel ett tag och ser vad som händer. Kanske katterna närmar sig av sig själva då!

MonicaLagerquist
0

Fördelen med grind är att både hunden och katten kan välja att backa.Koppel kan trigga hunden till att bli tuffare.

Vi hade grind ett bra tag säkert någon eller några veckor innan vi tog bort den.Hundarna brydde sig inte speciellt om katten kunda ta sig fram och tillbaka över grinden och välja om den ville vara med hunden eller ej.