Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1486 ggr
omak
2008-01-15 21:59
0

Hungrig katt = bitas?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla kloka, Vi har ett litet problem med Bosse. När han är hungrig blir han aggresiv. Han gör aldrig som andra katter jag haft, dvs står i köket och skriker eller springer runt benen för att få uppmärksamhet i sin hungersnöd. Han börjar istället bitas och ibland anfalla. Det tog ett tag innan jag fattade sambandet mellan tom matskål och folkilsken Bosse. Nu när han är kastrerad är han ju mycket mer matglad och får inte längre fri tillgång till mat. I dag när jag kom hem från jobbet hoppade han upp i famnen på mig. Jag gosade med honom som jag brukar göra när jag kommer hem och helt plötsligt hugger han mig i ryggen så att det börjar blöda Ledsen. Jag han inte ens in i köket för att fylla på matskålen. Jag vet att han inte är så gammal (8 månader) och att det troligtvis lugnar ner sig. Jag undrar bara om ni har några uppfostringstips? Jag tycker inte att det är ok att han hugger, hur hungrig han än är. Hur ska jag göra för att visa honom att det inte är ok? Nu säger jag nej i bestämd ton och puttar bort honom när han blir för bitig, men det hjälper föga. Har någon något gott råd?

AlexH
2008-01-15 22:04
0

varje gång han biter dig så ta honom helt sonika och stäng in honom i ex. badrummet och låt han sitta där ett tag.. när du har låtit honom vara där så släpper du ut honom och pratar vänligt med honom som vanligt.. biter han igen.. säg bara NEJ bestämt och stäng in honom igen.. han kommer snart koppla ihop FY-saker med att bli instängd.

annars kanske spruta vatten på honom? fast det är ju svårt när han biter i ryggen…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

A-M.H
2008-01-15 22:12
0

..jag skulle säga säga nej med bestämd röst och ta ett fast bestämt grepp och helt sonika lägga honom på rygg så han förstår vem som bestämmer..

…det där"matbitandet" är kanske fasoner och dominansbeteende och egentligen inte bara "kastrathunger"..Fundersam

omak
2008-01-15 22:54
0

#1Tack för tipset. Jag ska nog testa att separera honom från oss när han är för bråkig.  

#2 Ja, du har rätt i att det är dominansbeteende. Det verkar mest som om han triggas till det av hunger. Han är en kaxig typ och jag har mer än en gång lagt ner honom på rygg och lekt "arga leken" med honom. När han var ändå yngre var han ganska så svår på att hoppa på barnen och bitas när han var på det humöret. Det har han slutat med nu, skönt nog. Det är svårt ibland att tro att MysBosse och MördarBosse är samma kisse Oskyldig

JohannaK
2008-01-15 22:58
0

Vi har också en MysAlice och en MördarAlice (på min Avatar är hon mördaren….) Vi håller också henne på diet efter kastreringen och hon är INTE glad. På mornarna är det värst, hon hoppar upp i sängen vid 4-5 tiden och biter på allt skinn som syns utanför täcket tills jag går upp och ger henne mat. Och hon BITER ska ni veta HÅRT. Men jag får nog skylla mig sjäv, vill jag ha en slank Alice får det bli så här…stackarn…

omak
2008-01-15 23:14
0

# 4 Skönt att höra att vi inte är ensamma med en mys/mördar katt. Jag känner inte igen bitandet vid hunger från någon av de andra katter jag känt så det var skönt att höra att det finns fler. Vad gör du när Alice bits?

Sashimis
2008-01-15 23:22
0

En kompis till mig har också en katt som bits när han vill ha mat, eller ja, han biter tjejen i familjen inte killen. Där är det då tydligt dominansbeteende för det är en väldigt tuff och dominant katt i övrigt också. De brukar göra ungefär som föreslagits tidigare i tråden, men vet inte hur mycket framgång de haft för han bits då fortfarande ibland.

Det skulle inte gå att lösa det genom att ge exvis blötmat så han får mer mat och slipper vara hungig och på så sätt triggas inte det här beteendet? bara en tanke..

MonicaLagerquist
2008-01-15 23:42
0

Alla mina katter gör saker när dom tycker att det är matdags.

Crille biter på mig eller på någon sladd.Ögonaböj går ut i köket och biter på telefonsladden.Todd sätter sig och jamar och hoppar på sonens tangentbord.

När Inez bodde här petade hon ner saker från bokhyllan när hon ansåg att detv ar matdags.

Stolt ägare till tre La permer

JohannaK
2008-01-16 09:03
0

#5 Det värsta är att när hon kommer smygandes på morgonen och börjar bita oss så spinner hon samtidigt och ska tok gosa så jag har väldigt svårt för att daska till henne när hon samtidigt är så gosig! Men tillslut blir det olidligt och då daskar jag till henne så hon trillar ur sängen.

trixi3851
2008-01-16 09:51
0

Haha, ja man kan inte låta bli att små le och hungertokiga katter! Bitande katter är väl i och för sej mindre kul men alla möjliga ideer förekommer visst! Jag som trodde Kayo var jobbig på morgonen! Han terroriserar. Han bits inte och är inte aggresiv, men han river på sängen, petar ner allt han kommer åt på byrå och nattduksbord. Ni vet när man tittar strängt på dem och säger nej och de lite smånonchalant fortsätter peta på saken! Han står på bakbenen och sätter tavlorna i gungning och hans senaste projekt är att bita på visarna på väggklockan som nu aldrig visar rätt tid på morgonen! Allt detta ackompanjerat av ett högljutt spinnande!

[catze]
2008-01-16 11:46
0

har egentligen inget att komma med  men det låter jobbigt med bitande katter. hoppas ni kan avvänja dem . 

men egentligen är det inte ett så konstigt l beteende.liknande mönster o beteende kan man ju se på människo barn oxå ( om  man nu kan jämföra med barn). min ena lillebror blir väldigt sur och gnällig när han börjar bli hungrig han kan även bli kaxig och tex säga emot en o mopsa upp sig:-P  den andra blir mest lite slö o lite gnällig så det är väl en karaktärs sak

själv så blev jag dubbelt så prat glad ju mer jag blev hungrig jag pratade så mycket om ditt o datt att mamma blev galen eller så sög jag intensivt på tummen. samma beteende kan man ju se på vissa katter att dem pratar mer är gnälliga eller att dem börjar gnaga på saker så jag tycker absolut att dem beteer sig som små människo barn ibland:-)

Aje-T
2008-01-16 12:39
0

Aj då, det låter inte så kul. Det är verkligen skillnad på katternas personlighet och jag tror att man måste anpassa uppfostringsmetod beroende på hur tuffa de är. De måste lära sig att förstå att det gör ont när de biter för hårt och att det aaaaldrig lönar sig. Hos oss bits det numer bara försiktigt på morgonen när det är dags att gå upp, Karin i min kind, Mauritz i det skinn som verkar lämpligast ;-)

Karin var den som var tuffast att uppfostra, som ung kunde hon attackera mig om hon hade invändningar mot någonting, dock aldrig sin älskade "pappa".

Jag tror att det viktigaste är att vara konsekvent så katten lär sig förstå ett nej.

Eine
2008-01-16 14:27
0

Oj vilket dilemma! Mina går den fina vägen, spinner buffar och mjölktrampar…pratar högt ibland,men aldrig att någon av dem bits!!De vet förmodligen att jag skulle bli sk--för-----d och det är inte kul.För då ryter jag och visar tydligt min ilska.Ingen vill ge sig på flockledaren!Så sätt tydliga gränser för vad ni tolererar och var konsekvent, det är mitt enda råd.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

aggeelin
2008-01-16 21:36
0

Här finns också en kille som bits, eller jag kanske ska säga nafsar… Jag tror inte alls att Charlie är hungrig när han gör så. Han gör det när han "tokgosar" han trampar, han stryker sig och är så jättetrevlig tycker han. Och det är någon gång på natten som han är så här trevlig… min sovplats är intill väggen och det är därför svårt att kasta honom ur sängen. Dessutom känns det lite fel i första taget att göra det, för han är ju gosig. Nafsar för det mesta löst någon gång lite taggigare.

Men… det är i hakan, i näsan, i näsborren osv som han nafsar och det kan bli lite oskönt. Jag har läst någonstans i en kattbok att det här är kärleksbett och då blir det ju också svårt att kasta ner honom (speciellt som det tar en stund för mig att sätta mig upp och få bort honom när jag ligger intill väggen). Jag började med NEJ, lite tyst, finns ju fler som ska sova. Nu säger jag nej och markerar med två fingrar på nosen, puttar bort, ger inget gos. Inatt provaded jag med att lyfta på huvudet och se strängt på honom. Jag tror att han börjar veta att han inte ska för han kan komma med munnen och hålla den vid hakan med öppen mun… Men - det är svårt för honom att låta bli tror jag. (min förra katt nafsade runt näsryggen, förvånande första gången det hände… )

Vad tror ni? Varför gör han detta och vad göra åt det?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Eine
2008-01-17 00:49
0

Snuttbeteende…Jag känner igen det där, att med halvöppen mun spinna och försiktigt vara jättenära matte..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

omak
2008-01-17 10:31
0

#13 Så gör Bosse också. Kärleksbett som iofs kan vara lite obekväma men som inte går att jämföra med riktiga bett. Han blir så gosig att han inte riktigt kan låta bli att ta en liten tugga ibland Skrattande