Någon som vet?
Min Tingeling kastade ju (som några av er vet) sina ungar natten till i går. Damen i fråga mår bra, hon har ingen feber och hon äter med god aptit, inga flytningar längre.
Vore det inte för att vi fått svar på blodprovet som togs i går skulle man tro att hon var "tiptop" men värdet på de vita blodkropparna är "skyhögt". Nu har hon fått antibiotika (Synolux) och jag har bokat ny tid för nytt blodprov på måndag.
Första tanken var att låta kastrera henne, jag vill ju inte riskera hennes liv! Men så spökar tanken om möjligheten för kvarvarnde ungar, tänk om… Hon kanske "bara" tömde ena hornet?
Hon är röntgad, men där syntes ingenting. Inget ultraljud är gjort, hon är som sagt var bara 2½ vecka in i dräktigheten. Men vet (och jag) har känt 1, kanske 2, hasselnötsstora "knölar" som inte kunnat identifieras. Det kan vara avföring, men ligger eg. för högt upp för att vara det. Tänk om…
Vad jag undrar över nu är om det är någon av er här på forumet som vet (har hört eller har erfarenhet av) hur vanligt det är med levande ungar efter att honan kastat sina ungar? Alltså hur ofta det händer att det föds friska välmående ungar efter att något sådant här har hänt? Händer det över huvud taget? Min vet. anser att det är mycket liten chans. Hon räknar ev. kvarvarande foster som döda.

Jag har hört om att det har hänt, men känner ingen som varit med om det. Däremot så vet jag en hona som fick kastade sina ungar 2 gånger under samma dräktighet, alltså, inte alla på en och samma gång. Så det borde ju borga för att det finns en chans att det är bebisar kvar i magen även om hon fått ett missfall. Om de kan överleva eller ej vill jag inte uttala mig om, för det vet jag inte. Hoppas antibiotikan sänker värdet på de vita blodkropparna och att Tingeling fortsätter att må bra trots omständigheterna. Kram
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Fråga Eine.Kullen som är född 2004 12 18.Där kom ju kattungarna i tre olika omgångar och de sista gänget levde och mådde hur bra som helst.
Stolt ägare till tre La permer

Tack ska ni ha för svar! Känner mig så rådvill nu! Men Tingeling mår bra!
Monica - visst var det hos "Corny"? Ska kolla med Eine, mitt bästa "bollplank" i hela världen!

Japp .Corny och kissarna heter Java och Jason.Att jag minns när dom är födda beror på att dom kom på min sons födelsedag.Och samma dag som Ögonaböjs mamma kom hit på parning.
Stolt ägare till tre La permer

Min en katt aborterade ett dött foster. Dock bara en vecka innan förlossning. De resterade tre föddes utan problem 7 dagar senare och mådde prima. Men de var ju som sagt nära in på förlossningen. Det döda fostret hade dock varit dött ett tag, var inte alls färdigutvecklad. Var i alla fall inte lika stor som de andra.
Ville berötta, även om det inte var abort i samma tidperiod som hos dej. Önskar dig lycka till i alla fall.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

#4 ja, men då är det klart att du kommer ihåg datumet!
#5 tack, för att du delar med dig.
Någon mer som har erfarenheter? Är det kanske vanligare att det föds friska ungar om honkatten förlorar en/flera ungar sent i dräktigheten?
Åh vad tråkigt att höra
Hoppas lilla Tingeling snart är helt OK .
Jag har ingen erfarenhet av aborter utan allt har gått bra för mig. Har egentligen inget råd att ge.. vi handlar alla olika utifrån vår egen erfarenhet och tro. Jag hade nog valt i ditt fall att kastrera för att inte riskera Tingeling. Hade det däremot varit en hona som inte tidigare fått kull, och/eller som jag ansett arit speciellt viktig för mitt avelsarbeta (t.ex en importhona , speciella linjer /egenskaper) hade jag nog istället avvaktat.
Men rätt och fel finns inte i ett sånt här fall. Följ hjärtat och tänk främst på Tingeling - det är mitt råd.
jag har varit med om det en gång till förutom den som Monica nämner.Pei Pei var högdräktig och blev sjuk mitt i allt.Hon fick tre ungar på dygn 53.De dog förstås,men hon hade ändå 4 kvar som kom när de skulle! Det blev tyvärr snitt eftersom hon själv mådde dåligt.Så allt kan ske!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#7 tack för att du delar med dig av dina tankar! Tingeling mår bra, hon är precis som vanligt. Hade hon mått dåligt hade jag inte tvekat att kastrera henne. Tanken är inte att hon absolut måste ha en kull till, jag hade sett fram emot kombinationen, utan jag tänker mer på om det finns ungar kvar som faktsikt mår bra och skulle kunna födas friska.
#8 jättetack Eine! Det är mycket intressant att få ta del av dina (och andras) erfarenheter. Man vill ju alltid lära sig och veta mer.

#9 Jag förstår dig verkligen att du funderar. Finns det friska krya överlevare så vill man ju inte vara den som "sänker dem" om de har en chans att klara sig. Det är inte en lätt situation alls och jag tror säkert du kastrerar henne om det blir den enda utväg som är säker och bäst för Tingeling.
Mitt i allt elände måste jag säga att det blivit en intressant tråd med nya erfarenheter som jag själv aldrig stött på under mina år och som jag hoppas slippa. Skulle det trots allt hända framöver så har jag fått med mig mycket via denna tråd vilket jag är tacksam för.
#9 Hoppas fortfarande på ett "lyckligt slut" på denna historia för er.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

#10 tack så mycket för ditt stöd! Att ta del av andras erfarenheter är ju ett sätt att lära sig saker på, bra om fler än jag har nytta av den här tråden.
Vad tråkigt att läsa om söta Tingeling, hoppas att allt går bra med henne och ev kvarvarande ungar! *kram*
Oj vad tråkigt. Har inga råd att ge, men tänker på dig och Tingeling och hoppas att allt går bra!

#12 och #13 - vill bara säga att jag uppskattar omtanken enormt! Tack ska ni ha!
Tingeling mår som den prinsessa hon är, dvs. mycket, mycket bra. Hon (eller hennes kropp) tror i alla fall att hon är dräktig och ska behandlas därefter. Mitt lilla hjärtegull!
Men det är klart, det tar väl ett tag innan hormoner "och allt" har lagt sig.
Så sorgligt att du och Tingeling förlorade bebisarna ….. *kramar om* Är så glad att höra att hon mår bra trots allt och hoppas det går bra med ev kvarvarande bebisar.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet att komma med, vet bara att Natalis hona aborterade ett foster (som hon skrivit i inlägg ovan) och att de kvarvarande kom ut fullt friska. Läser dock med stort intresse om era erfarenheter och fascineras av att det trots förlorade bebisar kan finnas fler kvar som föds friska!!! Det visste jag inte om innan!! :)
Jag önskar dig lycka till Angela och hoppas att allt går bra!!!!
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

#15 tack för vänliga ord och uppmuntran! Kul att höra att vi är fler som lär oss något av den här tråden.
Tingeling mår prima och det är det viktiga!

Mauritz skickar massor av tröstpussar till mormor.

#17 och hon skickar minst tusen tillbaka! 

Tingeling fick under natten till fredag fula flytningar. Mitt svåra beslut blev helt plötsligt mycket enkelt och hon kastrerades i fredags förmiddag. Jag vet ännu inte om där fanns någon unge kvar (spelar ju ingen roll nu) för veterinären som opererade var ej kvar när jag fick hämta henne i fredags kväll.
Lilla Tingan har varit rätt ynklig sedan vi kom hem, men äter och dricker om jag trugar. Jag vet att hon snart mår bra och är inte orolig (jo, lite men det måste jag ju vara). Tror att hon uppskattar att bli lite ompysslad och duttad med. Och visst är det bra att hon vilar och hämtar krafter. Som sagt, jag vet att hon snart mår bra igen men det är jobbigt att se henne så här ynklig!
Så hade Naturen sin gång.Har du fått smärtstillande till henne, hon kan få bättre aptit om hon inte har smärtor.Det är ju ändå ett stort ingrepp. Pussa Lillvännen Tingan från Faffes vällingmatte..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Åh vad tråkigt att det blev sämre. Hoppas Tingan repar sig fort. Tröstekram från oss!

Ohh stackar lilla Tingeling! Hoppas hon mår bättre nu, det är ju som sagt ett stort ingrepp i den lilla magen…..men nu får hon vara extramamma på heltid vilket hon ju är så duktig på.
Många kramar från oss till dig och Tingeling. Hon kommer att bli en underbar extramamma ! Precis som min Tittioo är.

Trist att hon blev dålig igen, hoppas hon repar sig kvickt efter kastreringen, lillstumpan. Många kramar till er!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Eine - Tingeling tackar för pussarna! Och pussglada Fafner skickar några tillbaka till vällingmatte.
Nej, inget smärtstillande, borde kanske be om det? Det är ju 3 dagar sedan op. nu och jag tycker nog att hon borde må bättre än vad hon gör. Antibiotika ska hon äta i 7 dagar till. Såret ser torrt och fint ut, men det är ju som sagt ett stort ingrepp plus att hon hade livmoderinflammation också. Klart jag fattar att hon behöver tid på sig, men det är tufft att se henne så här ynklig!
Monika - tack för kramen!
Aje och Anki - jo, jag hoppas och tror också att hon ska trivas i rollen som extramamma.
Anne - tack! Vi kramas en hel massa tillbaka!
Kryapådig-kramar till Tingeling! Hoppas hon mår lite bättre idag.

Men lilla strumpan då…det är klart att det måste vara jätte jobbigt både för henne och för dig…skickar "läke-karma".
Kan det också vara så att aptiten inte är den bästa då hon får antibiotika? Mår kanske illa av den som vi kan göra…?
Hoppas ni kryar på er snart!
Tass & Kurr från Lova och Lovas matte

#26 tack! Lite bättre mår hon, har varit uppe å gått en runda och äter något villigare.
#27 tyvärr tror jag inte att antibiotikan har den inverkan på henne. Hon har fått Synolux i drygt en vecka och inte visat några som helst tecken på illamående eller dålig mage. Men jag förstår hur du menar för själv tål jag ingen antibiotika alls, blir hur sjuk som helst.