Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 230 ggr
omak
0

Hur ofta tömmer ni lådan?

I dag är jag hemma med sjuk son och har inte så mycket annat att göra än att sitta här och häcka…

Jag undrar hur ofta ni tömmer kattlådan? Jag menar tömmer den fullständigt och häller i helt ny sand? Jag börjar tro att jag gör det lite för ofta i onödan. Just nu använder vi Husses sand och det blir fina klumpar som är lätta att ta bort. Ändå känner jag ibland att jag måste tömma hela lådan "bara för att". Självklart spelar ju antalet katter per låda roll, men på ett ungefär?

emiya
0

Har tre äldre katter och jag tömmer lådorna helt ca var 14:e dag. Beror lite på hur blött det känns, eller om det börjat lukta. Har två lådor eftersom två av katterna har eget sovrum på natten, där de stängs in nattetid eftersom den tredje missan inte kommer överens med de andra.

Har dock inte klumpsand, har prövat det några gånger men varken jag eller missarna gillade det.

Antar att man får "känna sig för", vad som känns bäst och fräschast.

AlexH
0

jag använder everclean, jag tömmer lådan helt 1 gång i månaden och halvt (hälften ny sand hälften gammal rensad sand) var 14 dag.

Sanden är otroligt dryg och den luktar inget kattkiss eller så fast man har den så länge. Jag har dock bara en katt så hade man flera så hade nog sanden gått åt fortare..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

AbigailGabble
0

Ähum. Generad Nu undrar jag om vi borde skämmas? Vi tömmer lådan helt var 6:e vecka, och då har vi två katter. Däremot kör vi med ett väldigt tjockt lager sand, så ingenting når nånsin lådbotten. Vi har också EverClean, och tycker faktiskt att det inte är några problem att ha sanden kvar så länge. Däremot använde vi Pussi Compact igen när vi var hos svärfar över nyår, och den blev snabbt ofräsch!

chikan
0

Jag har ingen aning om hur ofta jag rensar ur lådan helt. Men tror inte det är särskilt ofta… Jag gör det när det börjar lukta eller verkar ofräscht. Tror inte det är oftare än Abigail_Gabble, så du behöver inte skämmas tycker jag! Jag använder också ett tjockt lager Everclean som jag blandar ut med lite Pussi Compact för att det ska bli något billigare.

[Wiveka]
0

Jag håller med #3 och #4. Vet ej hur ofta jag rengör/byter helt, när det känns ofräscht…….Använder Everclean och fyller på när det behövs……

PetrasLova
0

Jag använder också everclean och tömmer helt 1 gång/månad, fyller på lite nytt då och då vartefter eftersom det minskar varje dag när jag plockar bort dagens "leverans" Skrattande

Eine
0

Jag använder Cat Exlusive just nu.Både den som är för kattungar och den vanliga klumpbildande. Tömmer helt alla lådor med klumpbildande 1 gång/ vecka , och de med icke klumbildande säkert 2-3 ggr/veckan.Då är de senare inte proppfulla med sand, jag byter hellre ofta och med gott samvete.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Fritz
0

Jag byter helt efter ca 1 vecka, använder Toa Lätt (papperspellets). Detta klumpar sig inte utan blir små smulor i botten på lådan när pelletsen blir blöt. Är hel nöjd med denna sanden.

Dolleminas
0

Har peewee pellets och då ramlar spånet ner i den undre behållaren som jag rengör var eller varannan dag, på så vis är det alltid fräscha pelletsar ovanpå (har de bajsat plockar jag givetvis bort det på en gång…)

jwen
0

Jag har också EverClean och jag tömmer lådan helt när jag märker att sanden har gjort sitt. Rensar ur den och fyller på vid behov. Märker ingen lukt varken i sanden eller lägenheten.

Har två kattlådor/katthus åt mina två troll så de gör behov 1 i den ena och behov 2 i den andra. Så där de gör behov 1 behöver jag fylla på oftare då det rinner ner fortare till botten och är jag inte tillräckligt snabb så blir det stora kakor att ta bort Generad. Men i den andra så behöver jag inte fylla på särskilt ofta.

ylvan
0

Till våra två katter använder jag "Ever clean-ever fresh". Jag slänger aldrig bort all sand, däremot häller jag över sanden i en påse då och då, kanske var fjortonde dag, och tvättar ur lådan ordentligt. Eftersom våra kissar, trots ett jättetjockt lager sand, gjäver djupa gropar så sitter klumparna ofta sitter fast i botten.  I somras när katterna var ute på landet slängde jag sanden varannan vecka, med tanke på eventuella parasiter men nu när de är 100% innekatter, och bara är två, käns det inte som någon hälsorisk att hela tiden ha samma sand, man tar ju ändå bort bajs och kiss, som är i stenhårrda klumpar, och dem tar jag bort varje dag så klart. (Samma sand" är det ju inte hela tiden så klart eftersom jag flera gånger i veckan fyller upp med ny sand.)

EvaG
0

Jag gör rent helt och hållet en gång i månaden. Använder oftast Golden Grey och det tar långt tid innan det blir lukt.

Medarbetare på Vilda västern iFokus