"Låne"katt??
Jag hade några kattungespekulanter i höstas där den ena av dem var kattallergisk. Första gången de var här och tittade på kattungarna gick det jättebra, ingen reaktion alls. Andra gången blev han rejält snuvig och tårögd……
Nu undrar jag om någon av er har en äldre katt att "låna" ut ett par tre veckor på prov??
Tyvärr går ingen av mina tjejer med på att bo hos någon annan……..
Tyvärr inte (om du inte vill låna en tjurig 9-årig 2-bent tjej…
)
Var i Sverige skulle det vara aktuellt?
Har kanske en som kan lånas ut

Det låter länge med ett par, tre veckor tycker jag. Vi lånade hem en katt innan vi köpte Bosse och vi hade henne över en helg. Det kanske är olika beroende på vilken slags allergi, men min sambo reagerar ganska så snabbt. Han reagerade inte alls på den vuxna katten vi lånade hem men när Bosse kom så kände han av allergin i början. Kattungar sägs ju vara mer allergena än vuxna katter.
När Bosse blir äldre och om han fortsätter att vara en cooling så kan jag mycket väl tänka mig att låta någon jag får förtroende för att låna honom. Det var ju en förutsättning för att vi skulle kunna köpa katt så jag tycker att det är behjärtansvärt. Hoppas att ni hittar någon och att det går bra.
Jag håller med #4# tycker oxå att det låter mycket med ett par veckor. När jag har lånat ut katter har det som mest handlat om en vecka, men det brukar märkas ganska omgående när man lånar hem katt. Dessutom så blir det jobbigt för katten om den lever i en flock att vara borta mer än en vecka. Ring runt och fråga hos dem som finns med på listan #för ev allergiker# hör med dem om de vill låna ut en kisse ett par dagar. Å givetvis för Er som lånar ut… tänk på att det är magkänslan som styr om man vill låna ut en katt till just den personen som hör av sig.
Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödan

#6 Jag har en som varit iväg på några turer. En cool "gammal" dam, Candy. Nu bor ju vi i Jämtland och jag skickar henne inte långt från hemmet så jag antar att det inte är till hjälp för er.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Familjen finns i Stockholms innerstad.
Och det kan ju vara så att "husse" reagerar direkt så det kan ju bli bara ett par dagar, men vi tänkte OM han inte reagerar direkt så kanske en något längre lånetid än en vecka……
Jag vet att man reagerar starkare på kattungar än på vuxna katter. Här hemma ökar både jag och dottern vår medicinering när vi hade kattungar och den infon har jag vidarebefodrat till detta par.
Självklart måste den som lånar ut katt träffa detta unga par och bilda sig en egen uppfattning.

Vi fick låna en underbar lite fröken i tio dagar och maken kände inte mycket av henne. Men det tog över ett år för honom att vänja sig vid Karin och när Mauritz kom så var det kört igen. Så nu medicinerar han. Så, kolla med dem att mannen kan tänka sig att börja ta mediciner eftersom det ju är för sent när man väl fått hem sin lilla bebis. Lämna tillbaka var aldrig ett alternativ för oss……
Han är beredd att medicinera OM det skulle uppdagas senare….