Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavelshane-finnes-sökes
Läst 617 ggr
trixi3851
0

Snygging sökes!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finnes: Otroligt snygg, charmig, hm ganska egensinnig ung brud söker till sensommaren/hösten en dejt!

Sökes: Lockigt charmtroll med glimten i ögat! Helst cremefärgad, med eller utan andra färginslag.

trixi3851
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hm hårboll?

smirik
0

vad heter hon i stamnamn? är hon A eller b blod?

Utöver färg vad är då viktigt för dig, haka? ben?  päls?

trixi3851
0

Hon heter numera Ida men hette innan Moccas sanini. Hjälp blodgrupp, var hittar man sånt i pappren? Ni får ursäkta en nybörjare! Ja vad är viktigt? påls är klart och ngn kortbent cornish är väl inte så snyggt så skapliuga spiror är väl bra:)

MonicaLagerquist
0

Har du blodgrupperat?Det är sånt man vanligtvis får fixa själv om inte mor och far är blodgrupp B för då är hon B.

Vad heter hon i stamnamn?Finns hon med i databasen`om inte vad heter hennes föräldrar

Stolt ägare till tre La permer

smirik
0

Du måste ta blodprov hos vet för att kolla blodgrupp, det mycket viktigt du vet vilken blodgrupp hon är. Är hon t.ex B blod är det ingen bra ide att para med en A hane, då måste du sära på mamma och kattungar i ca. 24 timmar efter födseln. Dessutom är det en bra ide att FIV/FeLV testa honan innan parning och det kan du göra i samband med du blodgruppera.

Om du inte har en erfaren uppfödare till hands och du inte vet mycket om uppfödning tror jag det en bra ide att du hittar en mentor/erfaren uppfödare som kan hjälpe dig med alla frågor & saker du behöver veta innan du parar din hona kanske någon här inne?

trixi3851
0

Jo, jag har tänkt att lära av er för det är ingen brådska. Ida blir ett år nu i januari.

Mamma heter S*Spotless Mocka

Far heter S*Swedcoons Bruce

Ska höra lite med hennes uppfödare Sara, hon är oxå lite bollplank emellanåt!

AlexH
0

Du får gå till Vet och be dem ta blodprov. antingen så skickas det till ett lab i sverige och är ganska dyrt, eller så ber du dem printa ut provsblankett för ett finskt lab. (email till labbet är tirri.niini@kolumbus.fi ) de kan säkert maila dig blanketten så kan du ta med den till Vet.

Be dem fylla i på blanketten att du vill göra blodgruppering samt FIV/FELv test. det kostar bara 300 sek tror jag och då paketerar vet blodprovet med blanketten åt dig så får du posta det själv.

Du får svar per email och post inom en vecka! Fick i alla fall jag.

Jag har en avelshane (dock fel färg för dig för han är choklad precis som din donna) och precis som honägarna vill att hanarna ska vara testade så vill i alla fal jag att de honor som använder min avelshane skall vara testade.

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

trixi3851
0

ok, jättebra att man får veta! Det är ju inget man tänker på annars när bara kissen är till sällskap! Tack!

MonicaLagerquist
0

Har du kollat med din uppfödare att det är okej att avla på katten?

Stolt ägare till tre La permer

trixi3851
0

Japp!

LinusCRX
0

#7 ursäkta för lite OT - men blev så glad när du nämnde min mammas kusin Tirri Skrattande. Hon är jättetrevlig!

smirik
0

hos vår vet kostar det endast 150 kr extra att dem skickar blodprov, då slipper man allt jobbet själv så fråga din vet vad dem tar.

trixi3851
0

Ok, ska passa på att fråga när jag snart ska åka med Kayo då det är dax för vaccination! Kan jag få ett par ord extra med veterinären, han är så trevlig och dessutom snygg hihi! Obs, bara för han är trevlig, är så glad i min gubbe men lite extra ögonfägnad är ju aldrig fel!

Spotless
0

Som AlexH (mfl) redan sagt ska du se till att blodgruppera henne innan parning. Det samt FIV och FeLV-test är det minsta man kan kräva! Det är även upp till dig som honkattsägare att jämföra honans och hanens stamtavla. Det kan du göra via Pawpeds databas, där ser hur nära släkt katterna är.

Själv lånar jag t.ex. inte ut hane till honkatt som får gå ute utan uppsikt. Jag skulle heller aldrig kunna tänka mig att låna en hane som gick ute själv.

Lite färggenetik kan vara bra att sätta sig in i innan man låter para sin hona. Kolla här: http://www.kattgenetik.se/

AlexH
0

#11 Japp använder bara henne till dessa test! hon är effektiv och prisvärd! ;) samt att jag rekomenderar gärna folk som ger duktiga på sitt jobb Skrattande

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se