Flyga med katterna?
Vi har tänkt åka upp till Norrland första veckan i februari, och funderar på om vi ska ta med katterna eller inte. När vi åker till min far och hälsar på så är de alltid med, men då åker vi buss eller bil. Jag hade med Isa på bussen till Uppsala (8 tim) i våras utan problem, så jag är inte orolig över varken restiden eller att vi ska vara på ett främmande ställe.
Det jag funderar på är hur de skulle reagera på att flyga.
Jag har en kompis som ställer upp som kattvakt, så de får bo hos henne en vecka i så fall. Men det hade ju varit kul att ta med dem så min sambos föräldrar få se dem, och så jag får med mina värmare till sängen!
Dessutom vet hans föräldrar inte om att vi ska komma upp, så det blir ju en extra överraskning! (Och jag har inte berättat min briljanta idé för sambon heller. Kom precis på att man kan ta med djur på flyget)
Ni som har flugit med katter, är det något ni helst undviker, eller är det som att ta med dem på bussen?

Tycker att det går bra att ha dem med så länge man får ha dem i kabinen. Det kan de svara på när man bokar dem.
Har även skickat i "bagaget" utan problem men jag vill ju helst ha dem med ombord.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

På SAS hemsida står det att man får ha dem i kabinen, så det förutsätter jag. Givetvis kommer jag ringa innan och säga att jag tänker ta med katterna om det blir aktuellt, så de inte säger blankt nej när vi väl står där. Det vore ju surt…
Det borde ju inte vara nån skillnad mot buss eller tåg egentligen. Kanske i så fall om de skulle känna av att lufttrycket ändras lite. Det hade ju varit kul att ta med dem!

#2 Du måste boka in dem för att få ta dem med och det beror då på om någon anmält svår allergi just på den flighten, då får man ej ha dem med i kabinen utan skicka i bagaget.

#3 Aha… Vilken tur att jag frågade. Jag pratade nämligen med en kvinna som sa att jag inte behövde boka, men helst säga till om jag ska ha med dem i kabinen. Jag hade ju visserligen ändå tänkt ringa innan. Kommer nog inte ta med dem om de måste åka i lastutrymmet. Känns inte så snällt att stuva in dem där om det inte är nödvändigt. Man borde ju kunna ringa samma dag och fråga om det är nån som anmält allergi. Fast det kan ju visserligen komma nån och säga till när de checkar in. Åh, så klurigt det blev nu då. Kanske ska låta dem stanna hemma i alla fall… 
#4 Om man kommer vid incheckningen och säger att man är svårt allergisk så får man nog skylla sig själv är jag rädd… Tror att de som har så svåra allergier alltid säger till innan faktiskt. Så ringer du innan är det säkert lugnt. Fast jag har ingen egen erfarenhet, utan tänker bara hur JAG skulle gjort om jag var så allergisk mot något att jag inte kunde vistas i samma flygplan som det i några timmar.

Vi har flugit fler gånger med vår katter och dem verkade inte bry sig ett duk, dem var faktisk mer lugna än när vi kör bil och tåg.
Fast vi har alltid bokad innan annars kom vi inte med, dem flesta flygbolag har nämligen ett max på 2 djur per flyg och om allergiker har bokad innan tar dem inte med alls.

#4 Prova du, inget strul alls tycker jag. Det är bara så att om allergiker bokat före dig och sagt till så tar de inte med djuren i kabinen, men om ni är först talar de om för allergikern att det finns djur med så de kan välja annan flight. Om man som allergiker inte anmält tidigare så spelar det ingen roll, den som bokat djur och fått godkänt att ha dem med i kabinen får det.
Lycka till!

#4,5 & 6 Låter ju kanon! Min sambo skulle få sitt schema för våren idag, så vi får boka imorn och vara snabba att säga till. Hoppas ingen allergiker har bokat ännu!
Vi kan ju påpeka att det är en "allergifri" katt!

Nu låter det ju som att jag har bestämt att katterna ska med. Kanske ska kolla med sambon först och se vad han säger… 

Jag har bara flugit med kattungar, men det har då inte varit några problem. Tänk som sagt på att boka in dem innan (och det kostar 150kr/katt enkel väg som du enklast ber dem dra direkt från ditt kort när du ringer). Sen måste du ju även ha en mjuk bur/väska med rätt mått för varje katt.

#9 Tack! Det står inget på SAS hemsida att buren måste vara mjuk, men däremot att det inte får vara större än ett visst mått. Vi får betala 200kr/katt och väg, så det blir 800kr bara för katterna! Får se om det fortfarande känns aktuellt… Å andra sidan betalar vi inget för biljetterna då vi har EuroBonusbiljetter att plocka ut…

Hämtade hem vår lilla Elsa ett par dagar före jul och det gick jätte-bra.
Hade varit ännu bättre om jag haft en mjuk väska som #9 föreslår att ha Elsa i, nu hade jag en hård liten kattbur (Atlas 10) och den gick inte in under sätet framför, så det blev lite besvärligt med mina ben, finns ju inte så mycket plats….

#11 Ok! Känns som att det här kommer gå hur bra som helst!
Tur att jag har en mjuk väska. Får se till att skaffa en till bara.
Det är inga problem att flyga med katt.De verkar inte bry sig så mycket om det.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Fick precis se sambons schema, och det är tjockt med lektioner under februari och mars. Med andra ord: ingen resa! Jag som måste ta ut en vecka semester till innan april!! Har verkligen sett fram emot att vara ledig en vecka och förhoppningsvis få se lite snö, men då blir det inget med det! Nu får jag försöka övertala jobbet att jag ska få spara ytterligare en vecka som jag kan ta ut nån gång under året…
#14 Nä vad tråkigt… Hoppas att ni kommer iväg en annan gång!
#14 Ta ledigt och kom upp hit och hälsa på vettja!
Vi har ju visserligen inte en gnutta snö..
men trevliga är vi här i Uppsala. Hähä! Näe, men jag hoppas verkligen att de går att övertala på jobbet så att semesterveckan inte försvinner i tomma intet. Om inte annat så kan du ju alltid ta ut en vecka och ägna den åt klickerträning med Isa! hihi.

#14 Jag tycker du kan ta i rejält och komma hit till Jämtland en vecka och bara "slappa". Jag har både hjärterum och stjärterum, husvagn i Åre och bor nära Cherish nu när Phebe snart får bebbar
. Förstår om du vill spara så du kan vara ledig med sambon, men skulle det inte gå och du vill hitta på något så har du ju sett att det finns flera allternativ redan, både mitt och andras! 

#16 & 17 Så där skulle ni aldrig ha skrivit! Jag packar väskan och tar en vecka hos vardera!! 
Nä, vi får se hur det blir. Eventuellt kan vi komma iväg vecka 6 istället, för då har han ingen tenta. Det hade ju varit så skönt, och sambon tyckte det lät som en kul idé att ta med katterna på flyget!
Men om inte det går, så ligger ni risigt till båda två, chikan och RacerDonnans! 
#18 Haha! Det ser jag inte som ett hot utan snarare som ett välkommet avbrott i vår regniga vardag. Vad är grejen med fyra grader varmt i januari liksom?

#19 Ja, precis! Jag tycker det är helt sjukt att det är så varmt nu! Jag vill ha kyla och snö!!!

#18 Jag blir inte heller speciellt skraj, är inte lättskrämd. Är väldigt flexibel och impulsiv så jag kan ta emot gäster samma dag som de frågar bara de är beredda att ta mitt hem som det är
. Tycker det är trevligt med lite besök och vi har i alla fall vinter. Det snöar varje dag men det ligger runt +-0 så det är tösnö till och från. Tjejerna har i alla fall åkt slalom från början av december. De kan ta bygelliften upp själva tillsammans, men mamma är lite nervig då de gör det. Tycker de är för små för det men pappa bara hejar på, hmmm.

Jag skickade iväg en kattunge med flyg från Arvidsjaur till Karlshamn (ca 150 mil) i Måndags, det tog nästan 7 timmar och det gick riktigt bra! Han hade pipit lite mellan Arlanda och slutdestinationen men då var han nog förmodligen less. Sprutade lite Felliway i buren innan han for på inrådan av vetrinären.