Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 601 ggr
chikan
0

Färgbortfall i pälsen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kommer ytterligare en pälsfråga. Hugin, som är en ståtlig RÖD herre, som de flesta av er redan vet börjar mer och mer likna Fuffens i färgen. Fuffens är creme (bicolour). Hugin har kvar sin fina röda färg på huvudet, i nacken och på svanstippen, men hela bakkroppen är jätteljus (se bifogad bild).

Är det någon som vet vad som har hänt? Ska det vara så? Har han någon vitaminbrist? Kan/ska jag göra något? MIG gör det ingenting att han har bytt färg, jag tänker mest på om det är någon bakomliggande orsak som gör att han mår dåligt som gjort att han tappat färgen. Vad tror ni?

chikan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När Hugin flyttade till oss var det mycket större skillnad i färg mellan dem. Och Hugin var jämt röd över hela kroppen. (se bild)

La_Joz
0

Nämen oj! Vilken skillnad! Nästan som tyg som blir solblekt.

Kan det ha med foder å göra? Äter han samma mat hos er som han gjorde innan? Bara spekulationer…

Men du, han ligger inte i fönstret och solar hela dagarna, den slappisen? Flört

chikan
0

#2 Jag har bytt foder, det är sant. Men jag vill inte byta tillbaka! För pälskvaliteten på båda har blivit så OTORLIGT mycket bättre. Dessutom bajsar de mindre… och verkar må allmänt väldigt bra av maten. Jag har också funderat på om det kan vara så. Men i så fall borde det ju snarast vara någonting i maten som saknas. Någon vitamin eller så? Därav min fråga.

MonicaLagerquist
0

Är han tunnpälsad på dom ljusa fälten?

Stolt ägare till tre La permer

chikan
0

#4 Näe, jag tycker inte att han ser ut att ha fått tunnare päls. Och tycker inte att det är någon skillnad mellan toppen av huvudet och skuldrorna (som är de partier som fortfarande är mörkare röda) och bakkroppen när det gäller pälstätheten. Men jag har lite svårt att bedömma det själv faktiskt.

La_Joz
0

#3 Ja, vitaminer och sånt är det jag tänker på också… Eller som Monica.L skriver, att han kanske börjar bli tunnpälsad…

La_Joz
0

Hm… Klurigt! Hoppas du får nåt bra svar.

Lullan1
0

Nämen, vilken skillnad!

Min första tanke var om han fäller? Men det har du ju redan svara på ser jag… Generad

RacerDonnans
0

Prova Aloe vera Flört.
Skämt åsido, det har jag aldrig provat det för, men man vet ju aldrig.
Är han fin i pälsen i övrigt? Tunn? "tuffsig" eller fin? De kan ändra sig fram och tillbaka utan att det behöver vara något även om det var en stor förändring. Jag tror inte det är något att "oroa" sig över då pälsen ser lockig och fin ut vad jag kan se. Han växer väll i och ur färgen bara.
#2 Du har nog rätt, för mycket sol så han blivit solblekt Flört.

Skall bli intressant om du får någon som har mer erfarenhet om "problemet" som märkt vad det kan bero på. Jag har ju Heman som säkert kommer hålla på att byta färg på kroppen länge. Just nu är den rätt ljus, men han har varit mörkare och mer mönstrad och jag vet att han kommer fortsätta ändras en del, så kanske det är samma "problem".

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

chikan
0

#9 Han är finare i pälsen än någonsin tidigare! Det är det som är så paradoxalt. Båda katterna är helt sjukt mjuka och lena nu (efter foderbytet) och har jättefina lockar båda två (även om Hugins lockar mer är som små minnen av havet vågor i sand, men så har han alltid sett ut när han bott hos mig). Tidigare var Fuffens alltid tufsig och nästan lite flottig, och Hugin var nästan lite sträv!

Hugin har gått ner i vikt också. Jag har ingen våg så jag kan inte väga. Men folk som kommer hit, som inte ens är kattmänniskor Flört, säger "nej men oj! har den stora katten blivit lite mindre?". Visserligen kan det liiiite bero på att Fuffens börjar växa ikapp, men nog tycker jag att tigermagen ser lite mindre ut. Min fundering var om det kunde hänga ihop med det på något sätt också.

Natali
0

Hmmm, det ser ju ut som om han skulle ha haft mindre päls där han är ljusare, för så ser det ju ut på Saga. Men så är det ju inte.

Det kan ju ha med årstid att göra, eller foder. Om jag inte visste bättre så skulle jag säga att det såg ut som han var "dåligt" silver, men dåligt utväxt päls, men silver vet jag att han inte är.

Hmmm. Hans mamma är ju dåligt pälsad, men tycker inte att de skulle börja nu, och som du säger, så har han inte dåligt med päls. SÅ kan tyvärr inte komma med förslag.

Vad ger du för foder? Jag har bytt ut allt mitt foder, och Saga har börjat återfå päls nu. Tror att hon kan vara fiskallergisk. Men känns osannorlikt att så är fllet med Hugin.

Jag ger också Saga Viacutan plus, från apoteket, och Vetegroddsolja nu.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

smirik
0

Finns det silver bakom honom? silver kan ju utvecklas långsamt

AnnaS
0

Det är INTE silver, då hade han varit silvrig i ansikte, ben och på svans också. Min Ariel brukar tappa färg när hon haft kull och när hon fäller. Han kanske byter päls just nu?

RacerDonnans
0

#13 Tror nog som du att även om han inte är tunnpälsad så fäller han antagligen ur en del.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Clee
0

Precis så har min chokladpojke utvecklats med åren. Från början hade han intensiv chokladfärg och nu är han väldigt ljus, dock tydligt ickesilver. Men färgen har blivit blaskigare på kroppen helt enkelt. Jag tror inte att det är något farligt alls med det utan antar att hos katter precis som hos människor kan hårkvalitet och färg förändras med tiden. Min svägerska t ex var linblond som barn och ungdom men har mörkt cendréfärgat nu.

Lullan1
0

Hur gammal är Hugin?

Natali
0

#12 Nej Silver är det inte, det är ju det enda jag vet att det inte är. Men jag inte heller silver/smke färgen, så det enda jag vet det genom är stamtavlan.

Hugin är född 20 november 2005. Så två år. Sorry att jag svara i ditt ställe chickan… Skrattande

Lullan1
0

#17 Tack! Glad

chikan
0

Intressanta tankar från er alla!

Jag har som sagt själv svårt att avgöra om han börjar bli tunnpälsad, men jag tror verkligen inte det. Kanske är det så enkelt som att han fäller. Men det känns ologiskt att han skulle fälla mer på vintern än på sommaren! Eller?

Ett tag tänkte jag att han kanske hade sorg och därför bytt färg (både Husse och Matte var bortresta en vecka precis före jul. Och det var när vi kom hem som jag märkte att hans färg förändrats. Även om jag tror att det börjat redan tidigare). 

#17 Helt lugnt. Du har ju minst lika bra koll på Hugin som jag. Särskilt när det gäller bakgrunden och den tidiga historian. Cool

Lullan1
0

#19 Jissa fäller som bara den just nu, stora tussar! Inte så att hon är pälslös, inte alls… Hon fäller nog bäbispälsen tror jag, eller nåt!

Natali
0

#19 Du ger Orijen? Saga har ju fått äta det nu tidigare. Hon mådde inte bra av detta. Tror att hon kan vara fiskallergi. Dock har inte mamma Betty visat detta. Hugins pappa är ju hennes farfar också, och han tror jag reagerade på orijen.

Men de är ju släkt, så håll koll på honom, och kolla tex mellan trampdynorna. Om det är svarta "skrovs" prylar där, eller om det är helt rent. Saga fick också tillslut nästan sår, mer kanske rodnad runt klorna.

Nu vet jag inte om någon slags allergi kan ge utslag till "avfärgning", men vad vet jag.

chikan
0

#21 Ska absolut hålla koll! Vet ju att det är vanligt att katter har fiskallergi. Och har Hugin det i släkten så finns det så klart anledning att hålla extrakoll. Men det vore sorgligt om jag måste sluta med Orijen eftersom deras pälsar blivit så mycket lenare och vackrare (ja, bortsett från Hugins färgbortfall alltså).