Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1230 ggr
chikan
0

Stimulera pälsåterväxt?

Är det någon som har något bra tips hur man kan stimulera återväxt av päls på fetsvansar?

Både Hugin och Fuffens har haft fetsvans ett bra tag nu. Jag har varit lite för dålig på att vara konsekvent med tvättande för att det ska försvinna helt, men på åtminstone Hugin verkar det mer eller mindre ha gått över av sig själv. Nu ser det inte alls ut att vara så många prickar kvar, och huden och den lilla pälsen som är kvar ser vädligt torr ut, inte fet som den fortfarande gör på Fuffens. Men det kommer ingen ny päls på svansen. Kan man smörja med något? Eller ge dem något att äta som stimulerar pälsåterväxt?

Natali
0

Ett tips jag kan ge är Aloe vera Gellyn. Den brukar jag smörja på efter jag tvättat svansen, även när den fortfarnde är fet.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

RacerDonnans
0

Kan bara hålla med Natali.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Lullan1
0

#1 Funkar det att smörja på en haka också tro? Findus har ju lite problem då och då med svarthaka.

Eine
0

aloe vera kan du prova till allt!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

LinusCRX
0

#2 Om jag inte hade fel hade du någon sort som var anpassad för djur. Vad hette den????

Eine
0

Jag använder samma till mig och katterna, det går jättebra.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Natali
0

#3 Det borde kunna fungera. Gissar bara du borde tvätta den ordentligt först. Sen smörja på som underhållande.

#5 det du tänker på är Aloe vererinary formula. Det är rinnande, och jag använder det som spray. Har använt den som långtids "pälsglans" och på sår osv.

Vad jag använder på svansen är mera gellyn som är på tub. Då jag upptäckt att spryen torkar ut lite om man bara använder den. Det är dock bara min uppfattning.

La_Joz
0

Ja, nu är det dags för mig att ta mig i kragen och skaffa hem lite aloe vera. Mistie har ju fetsvans och Isa har ständig svarthaka. Och jag med min otur lyckades ju hälla kokande olja på handen igår, så det skulle ju inte skada att ha lite hemma…

Natali: Gellyn på tub, är det en "allround"? (Dvs, man kan använda den till nästan allt som man brukar ha aloe vera till).

chikan
0

Hittar man de där aloeprodukterna i zooaffären? Eller måste man köpa av någon av er här på forumet? Flört Jag har ju visserligen riktig aloe här hemma (även om monstret har fått gå den långa vägen till graven via min mamma. Jag stod inte ut att se henne längre! Och mamma glömde bort att hhon stod i en påse i uterummet, och så dog hon!) i form av massvis med aloebäbisar. Men det är lite jobbigt att hålla på med varje dag. Skulle nog bli mer konsekvent av mig om jag hade på tub eller i flaska tror jag.

Natali
0

#8 Gellyn på tub kan användas överallt! Det är den produkten som innehåller mest aloe vera. Brännskaor är den toppen på. Fetsvans (efter annan rengörning då) och kan användas inne i munnen och ja…..ehhh halkmedel bakom stända dörrar….(Även om det är väldigt dyr sådan då…)

Finns nog inte på affärer utan säljs av återförsäljare. Jag kommer så småningom att sälja, men inte riktigt än. Racer Donnans och Dolleminas vet jag säljer. Finns säkert fler här också. Någon kan säkert skicka via post.

#9 Jag tar gärna en….Räcka ut tungan

La_Joz
0

#10 Tack! Då vet jag! Många varierande användningområden med andra ord! Skrattande

cherish
0

Jag kör oxå Aloe vera, både spray och gelly. Fibban tappade håret i samband med löpningen och nu känner jag att det är lite stubb på svansen så den är nog på väg tillbaka. Hon har mörknat rejält där håret varit borta … antagligen för att det varit kallt om svansen …?? Jag tvättar rent svansen innan aloen förresten …. När jag kletat på gellyn så får jag hålla henne en stund så den hinner verka för hon vill bara äta upp den, eller så vill kompisarna göra det … så det sitter en flock och slickar hennes svans efteråt … *skrattar*

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

RexPect
0

Hej!  Jag köpte Aloe Vera av RacerDonnan här på forumet, och förvånades över hur snabbt det verkade. Jag smörjde kanske konsekvent i en vecka och efter en månad var håret på svansen åter.

chikan
0

Jag känner mig övetygad! Är det någon som har koll på priser? Kan iofs pm:a RacerDonnan och Dollemina förstås.

KaCee
0

Ett tips vi fick från en utställningsdomare var: Calendula creme som finns att köpa på naturapotek och dylikt. Det är allså salva som innehåller ringblomma! Är väldigt impad av resultatet och dessutom innehåller salvan ingenting som är farligt för katten att slicka i sig!

Vi kör med Weledas Calendula Baby Cream. Rekomenderas varmt!

JohannaK
0

Jag måste bara fråga er om ni får bort fetsvansen någon gång så att svansen blir pälsad och fin igen?

Natali
0

#16 på min Skriner kommer den aldrig att gå bort helt, och han kommer nog aldrig att få päls på sin svans, men tror han är ett "specialfall", och har inte träffat på någon annan som har haft så besvärlig fetsvans som honom. Alla andra mina (3) katter har återfått sin päls.

RacerDonnans
0

Hej alla!

Har varit lite frånvarande verkar det som, men ser att ni fått svar på det mesta.
Det är bara att pm:a mig om ni vill veta mer. I övrigt innehåller aloe vera gellyn inget farligt heller utan går därmed som Natali skrev längre upp även använda i munnen. 
#3 Fungerar bra även till haka. 
#5 Den jag har är som Natali skrev veterinary formula, men det går använda "vanlig" för både två och fyrbenta samt veterinary till människor också om man inte har annat. De är dock lite olika sammansatta. Finns flera olika allt från tandkräm och juice till salvor. Bara att höra av er om ni är intresserad av vad jag säljer så berättar jag mer.

A-M.H
0

…nu blev det svårt..vad ska jag välja…aloe vera eller calendula baby cream..Cigge har en ganska liten smal sträng som är nästan hårlös….Alf har mer påtaglig fetsvans med dålig behåring..Fundersam

chikan
0

#19 Jag tänkte prova det ena på Fuffens och det andra på Hugin! De får agera försökskaniner. Förhoppningsvis funkar båda lika bra, de blir av med fetsvans och får tillbaka pälsen och allt är frid och fröjd. Och framför allt: jag slapp välja! Hihi.Glad

La_Joz
0

#19 Kan du inte skriva en testdagbok för dem båda. Skriv vad du har gjort (rengöring, kräm osv), hur ofta, och ta bilder med jämna mellanrum på resultaten. Det blir ju nästan som en forskningsstudie! Förresten… Är båda pälslösa, eller är de bara feta?

A-M.H
0

#20….. you clever girl..Glad..själv lider jag av en viss otålighet…*harkel*…men jag provar med ringblomman för den kan jag få tag i snabbt.. i butik redan i morgon…

..tack för tipsen..jag hade gett upp tanken på att det finns "motmedel" mot denna trista åkomma…Kyss

kissan78
0

Har testat både Calendula kräm och Aloe vera jelly o mitt resultat vart till jellyns fördel, calendulan hjälpte inte alls mer än att Enya (som var mitt 'offer') blev rätt sur (mer än vanligt) pga att den smakade så illa. ;) Så jag förordar jellyn o innan tvätt med antingen galltvål el vet.formulan.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

JohannaK
0

#19 har Cigge också drabbats av eländet?!! Man skulle kunna tro att Rossi är värsta sortens mammut så tjock päls han har överallt! Så jag är glad över att bara ha ett "problembarn" Flört

La_Joz
0

#23 Jag har också testat en ringblommekräm, men utan framgång. Mistie var sur varje gång jag smörjde in hennes svans. Idag använder jag krämen själv till torra armbågar och läppar, men så fort Mistie ser burken springer hon och gömmer sig. Stackaren…

A-M.H
0

..oj då….ska jag testa aloe veran i alla fall…

Johanna…Cigge är inte "direkt" drabbad"….han har ett smalt..smalt stråk på ovan sidan svansen..vågrätt..om du förstår…blev under hans fertila tid….inga pormaskar..jag har fattat som det är en "typ" av fetsvans….kanske har jag fattat fel…vill i alla fall om det är möjligt att få ut hår där igen…det är Alf som är problembarnet hemma..haft fetsvans sen han var "liten" i stort sett….stackaren…och du vet när man är rödmaskadoch persikohud…så väl det syns…jag tvättar o klämmer o han tittar på mig med stora blåa..nästan tårindränktra ögon…sjunger en liten klagosång också ibland och sen när han fått nog..lindrar han sina framben runt min hals…snutten på 5,4 kg…Generad

chikan
0

#21 Haha! Ja det kanske jag skulle ta och göra. Då blir det ett litet miniprojekt och kanske större chans att jag är konsekvent. Fuffens svans är riktigt BLÄÄÄ just nu. Svarta prickar som känns stora och nästan lite uppsvullna, nästan helt kal på ovansidan på en stor del av svansen. Hugin har mirakulöst nog blivit nästan bra av sig själv! Fattar inte hur det gått till. Men han är fortfarande ganska så tunnhårig på svansen. Så egentligen har de lite olika problem.

#23 vet. forumlan? Vad är det?

RacerDonnans
0

#27 Vet. formulan är den veterinary formula spray vi skrivit om.

RacerDonnans
0

#16 ja, när man jobbar med det "intensivt" med att smörja eller spraya flera ggr/dag i början då det är som värst och sen inte sluta då det börjat ge med sig utan fortsätta dagligen tills svansen är fin. Det är dock vanligt (även för mig) att man glömmer någon/några dagar sen slutar då den är ren och fin men inte pälsad. Då brukar den inte bli lika fin som när man håller på och "jobbar på det" ända tills den är ok.

chikan
0

#28 Såg det nu när jag läste lite nogrannare… Generad

#29 Intressant att få ta del av dina erfarenheter. Hur länge brukar det hålla sig borta om du är så där konsekvent och ordentlig? För jag antar att det kommer tillbaka efter ett tag. Eller?

Natali
0

Jag brukar tvätta deras svans ordentligt med clearasil ansiktstvätt först. Torkar, och "klämmer lite försiktigt" bort de största svarta prickarna, sen smörjer jag på gellyn och "arbetar" in den.

RexPect
0

Det verkar ju som om alla preparat som är mot tonårshy hjälper på fetsvans. innebär det att min stora Aloe Vera tub som jag har kvar kan vara ngt för min tonåring att prova, som ibland får utslag??

A

RacerDonnans
0

#32 Helt rätt, Aloe vera går att prova på det mesta. När det gäller utslag osv får man avgöra om det är något som bara kommer ibland som man i vanliga fall inte gör något speciellt åt, eller så. Man skall aldrig ersätta ett läkarbesök om man är osäker, men om man ändå skulle valt att "fixa" själv så provar jag med aloe vera till allt. Är det ett riktigt "torrt" exem provar jag med propolis annars tar jag gellyn.