Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 494 ggr
trixi3851
0

Fler färgfrågor!

Hej! Vill ha lite tips och ideer! Har ev tänkt ta en kull på Ida(Moccas sanini)innan jag kastrerar henne. Har kollat lite med färgscheman och sånt men fick oxå tips från Moccas uppfödare att kolla färger lite längre bak i släkten! Har förstått att brunt är en väldigt stark färg och vill ha era ideer om vad ni tror är lämpligast val av färg på hanen!

Idas far och farfar är svarta Farmor är chokladmaskad

Mor är choklad och mormor är vit och oddeye, även mormorsmor är vit och oddeye.

Morfar är choklad och vit och lite längre tillbaka finns även färgerna, blå, creme spotted och lila. Så varsågoda och kör lite brainstorming!

MonicaLagerquist
0

Jag tycker att färgen mest kommer som en bonus.Ser först till att kattena passar ihop och kompleterar varandra typ och stamtavlemässigt.

Vill du ha svartpigmenterade ungar parar du med en svartpigmenetad hane vill du ha paddor parar du med en rödpigmenterad hane.

Stolt ägare till tre La permer

trixi3851
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jovisst, det är klart att allt det andra är jätteviktigt! Jag vill helst ha bebbar med lite andra färger än brunt/choklad även om Ida naturligtvis är en snygg dam! Min stora kille Kayo är choklad/bicolour och jag tycker han är så fin!

trixi3851
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på Ida!

MonicaLagerquist
0

Vill du ha andra färger är det ju bara röd eller creme hane du har att välja på.Med och utan vitt med och utan mönster.

Stolt ägare till tre La permer

Kmedist
0

Ida kan bära masked och dilution. So kanske parning med maskad hane? Eller maskad med vit och med mönster?   Cool

Hanna-H
0

För att ungarna ska kunna bli choklad krävs att båda föräldrar bär på anlaget. Det är alltså fullt troligt att hon kommer få andra ungar än choklad, men i så fall bör du kanske inte para med en chokladhane utan en hane av någon annan färg. Vi fick ju en unge i denna kull som var choklad, två med blått och den sista svart. Mamman är svartsmoke med vitt och pappa rödvit. Det kan alltså "poppa upp" (lite beroende på hur stort anlag båda föräldrar bär) men är inte alls säkert att det gör.

Att det finns helvita katter bak i släkten gör inget för Idas del, eftersom ena föräldern måste vara vit för att ungarna ska kunna bli det. Vill du ha chans för helvita ungar bör du alltså para med helvit hane.

Samma gäller med vitfläck, är inte Ida det måste hanen vara det för att ungarna ska kunna bli det.

Detsamma med mönster, ena föräldern måste vara mönstrad för att ungarna ska kunna bli.

Vill du att honorna ska kunna bli sköldpadd ska du välja en hane som är röd eller creme, men du kan aldrig få hanar med rött ur en parning efter Ida eftersom hanarna bara ärver färg från sin mamma.

Samt som Kmedist säger, att du kan få maskat och anlaget finns hos båda föräldrar.

trixi3851
0

Tack! Det är jättekul att ta del av era ideer och erfarenheter!

Eine
0

Prova med en creme eller crememaskad med mönster? Vad menar du när du säger  brunt? Menar du choklad då?För bara brunt finns inte mer än i t ex bruntabby och är svartbaserat, medan choklad är en mutation .

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora