Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 272 ggr
PetrasLova
0

Skulle behöva hjälp...

Nu är det så att vi är hos mina svärföräldrar och Lova har varit med sedan midsommar då hon bara var 18 veckor…sen har vi firat sommarsemestervecka här, besökt dem under hösten, advent och nu till Jul.

Lova är med varenda gång. Här bor en huskatt som är blandning av norsk skogis och bondkatt hon är 6 år och utekatt…men vistas ju mera inne nu på vintern

Lova är sååå nyfiken, och varenda försök Lova gör och gjort så fräser och slår selma med tassen för hon vill ju inte alls leka med det där "stockholmskräket" som inkräktat på hennes mark och som alla leker och gullar med.

Men Lova är så kaxig och liksom struntar i selmas tillsägelser, hon kliver undan när Selma säger ifrån men sekunden senare är hon tillbaka igen…sååå envis, igår satt Lova på köksbänken och selma kom in för att äta, då gör Lova en hoppbomb uppefrån bänken och rakt ner på Selma Oskyldig

Hur kommer det sig att hon inte lyssnar till Selmas  -Nej jag vill inte leka med dig. Eller krävs det att Selma riktigt klappar till henne på skarpen?Än så länge har hon klotassar i luften mot Lova och fräser och pratar… Ska jag börja Nejja Lova Att låta Selma vara?

Eller är det så här att Lova är kattunge (10mån nu) och inte förstår helt enkelt?

Jag har varit väldigt naiv kanske och tro att Selma kommer att tala om Hierarkin här hemma i hennes hus och att Lova skulle "lyssna" på henne? Jag vill ju inte stressa Selma genom att låta Lova jaga omkring henne. Selma är förövrigt grannkatternas skräck tydligen med pondus In the Hood men inte för min Lova inte, som gör hoppbomben på storkatten…

Skall jag bara acceptera att de aldrig kommer att bli kompisar eller har ni några tips därute?

Vänligen Petra

A-M.H
0

..utan att vara expertis på något sätt så tror jag att det kan bli svårt för dem att bli "kompisar", troligen skulle det funka bättre om de för jämnan bodde under samma tak…men det är ju inte det som är tanken..kan kanske bli "tuffare" när Lova blivit vuxen också…trist om de ryker ihop ordentligt….

…har du möjlighet att låta dem bo "delat".. 

..finns säkert de  som har erfarenhet av just detta…och som alltid…med somliga funkar det ..andra inte..Glad

PetrasLova
0

Nej de kan inte bo delat, nu stänger vi dörren när Selma kommer in och skall äta och när hon skall sova middag…Lova kommer ju få storstryk av selma säkert som är van att slåss ute.

Därför menar jag att jag kanske behöver stoppa Lova nu när hon är på väg mot Selma och vill leka eftersom hon inte lyssnar på Selmas Nej?

Dragonrebell
0

Ja, jag är nu ingen expert. Men om jag får säga min mening, så kan det vara på sin plats att stoppa lilla Lova….kanske inte VARJE gång, men då och då till en början. Så att hon "lär" sig rangordningen. Det har varit lite mindre dispyter mellan Tjorven och Dina när Tjorven anlände. Han respekterade och lyssnade på Dinas NEJ, Kom inte hit! Men efter en stund så prövade han igen med samma resultat. Jag bröt "konversationen" dem emellan då och då. Dessutom så hälsade jag oftast på Dina FÖRST, när jag kom hem o dyl. Nu fungerar det oftast problemfritt dem emellan. Men det har tagit TID. De lever ju tillsammans dagligen, så förutsättningarna är ju kanske bättre här än hos dig, men ge inte upp. Var vaksam och lyssna på vilken ton skogisens NEJ har. Svårt, jag vetFundersam, men försök. Detta är mina tankar krig problemet och som sagt, JAG är INGEN expert!

Lycka Till!!!!

JohannaK
0

Du får försöka intala Lova att "Nej, Selma är ingen tomte som man kan leka med och kastar runt hur som helst" Flört Nej, skämt o sido, med tålamod, skarpa tillsägningar så kanske det kan gå vägen hon är ju bara barnet än…