Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettfärger-och-färggenetik
Läst 929 ggr
Natali
0

Ögonfärg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kallar ni denna ögon färg? Nu är det inte en cornish, men hoppas det går bra endå..

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Natali
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det var nog en dålig bild, den här då..

aggeelin
0

ser ut som medelhavet när solen lyser Skrattande

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

smirik
0

jag skulle säga att det är gröna ögon, häftig bild är det

Lullan1
0

Aqua?

Underbara ögon!

[catze]
0

åhh vilken färg! jätte vackertGlad

kissan78
0

Skulle beskriva den som samma färg som hennes mor har ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Natali
0

#6 Jo jag skulle gissa det. *Fniss*

Men funderar mer på om det är detta som kallas gröna ögon.

För jag ser det inte alls som gröna. Figge har gröna stänk i sina ögon, och egos är ju mera blåa. Men frågan är ju vad jag uppfattar det som och hur det benäms i genetiken.

Jag vill ha detta till blåa ögon, om än väldigt dåligt färgade…

AnneAlva
0

Tycker det ser tonkanesmaskat ut. Skrattande Alternativt blå, fastän som du säger, lite "dåligt" färgade.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Kmedist
0

Aqua, katten är tonkanesmaskat :D

Natali
0

#9 det är egentligen vad jag tror. Men i så fall borde detta innebära att (troligtvis) att hennes mamma pch morfar i så fall borde vara fel reggade. Då de har samma ögonfärg.

Jag började först fundera på detta då jag gick kursen för Ylva stockelberg. Hon är reggad som bruntabby med vitt. Men dessa ögon förbryllar mej. Jag blev förvånad när jag hämtade henne, för hade inte alls förväntat mej blåa ögon, och de verkar ju stanna kvar också… Ska nog försöka dna testa henne. Hon var ju inte grisrosa när hon föddes….men de är ju oftast lite fägrade på kroppen när de föds om de är tonkar.

Eine
0

maskade med vitt har tydligare tecken än de utan vitt. För mig på min dåliga skärm ser dock ögonen blekblå ut….För jag har en fundering:Hur kan det födas så många tonkar som det påstås?Det krävs väl  burmafärg bakom och siammaskat också, för att det ska kunna bli tonk?Något för Mika att svara på kanske?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rexann
0

De ser ut som min Daytona och hon är reggad som tonkanesmaskad.

Natali
0

#11 vad jag gissar så är kanske många burmamaskade felreggad som "omaskade"? Då de ofta ju föds med mera färg på kroppen.

Två Tonkmaskade kan få burma, tonkar och siammaskade. Tonkar bär på ett anlag från siam och ett anlag från burma. Två siammaskade kan inte få tonkar eller burmor. Och en burmamakskad kan inte få tonakar eller siammaskade. Så allts om behövs är egentligen en burmamaskad i början (Eller alltså slutet) av släktledet för att 1 burmagen skall föras vidare längst generationer. Detta är ju i alla fall som jag har uppfattat det? Men allt det vet du ju säkert redan….

Jag vet av erfarenhet att den maskade genen kan föras vidare i långa släktled utan att visa sig. Min Figge har ju först i 5:e ledet på mamma och på 6:e ledet på pappa maskade anfäder. Så det kan gå långt bakåt. Och vad är då möjligheten att någon av dessa ev, är felreggade mellan tonk och siam. Jag tycker tvärtom att det har funnits alldeles för många siam maskade, och inga tonk. Nu har det väl kanske blivit mera populärt med tonkar, så istället reggar man dem som det. Då man tidigare sa siam, för att man hellre ville ha det?

smirik
0

hmm då är det bara jag som inte tycker dem så blå ut alls, jag tänkte på en gång gröna, alles för mycket grönt skär i dem för att jag skulle säga blå. Sen kan det vara bilden som lura, dem kanske är annorlunda irl.

saraoerik
0

vilka fina ögon!!

Dragonrebell
0

Färg som färg!!! Fin är den i alla fall!!!!!   

Nä, jag kan inget om detta! Märks det???