Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 215 ggr
rexoholic
0

Snuttande rexunge

Har en underbar CRX-unge hemma som snart blir 20 veckor. Hon är myser gärna men sedan några veckor har hon fått ett enormt stort behov att snutta på min hals eller mina fingar. det är som om hon hamnar i trans…..Har läst i olika kattböcker att det bara är att säga ifrån men det är inte så lätt. Dessutom kan jag vakna på natten av att hon ligger å snuttar på min hals. Har ni några erfarenheter om detta och hur hårda har ni varit? Tacksam för svar.

rexoholic
0

Skulle kanske tillägga att hon flyttade vid 13 v ålder och har sällskap nästan hela dagarna av mig eller någon annan i familjen…..

AbigailGabble
0

Ähum… Vår Peter, över 1 år gammal, snuttar mycket gärna i mitt armveck. Jag har aldrig lyckats få honom att sluta, även om jag var lite tuffare ett tag, och då blev det bättre. Nånstans tycker jag väl att det är lite gulligt, även om han aldrig får hålla på nån lång stund - det gör ju rätt ont efter ett tag! :-) Nu sover vi för det mesta med stängd sovrumsdörr, så jag har inte problemet på nätterna. Förr, när vi inte gjorde det, sov jag helt enkelt i långärmad t-shirt - det var lättaste sättet att lösa det. Men det är ju värre för dig - du skulle ju få sova i polotröja och vantar! :-)

Ett ganska meningslöst inlägg, men du är åtminstone inte ensam. Och jag tror att man kan bli av med det relativt lätt, men man måste vara konsekvent.

AbigailGabble
0

Och jag är också hemma nästan jämt, då jag jobbar hemifrån, och Peter var hela fyra månader innan han flyttade ifrån sin mamma hem till oss.

rexoholic
0

Visst är det är lite gulligt men som sagt det är jobbigt att bli väckt om nätterna men å andra sidan känns det hårt att stänga dörren till sovrummet, hon sover som en prinsessa mellan oss…Men om vi behöver kattvakt någon gång om vi ska resa eller så så skulle det vara lite svårt att be denna person att även ställa upp som "tutte"……

Hanna-H
0

Min erfarenhet är att det oftast växer bort, även om det ibland förekommer hos vuxna katter. Men ska man vänja av en unge med det gäller det att vara lika konsekvent som mamma katt är när hon avvänjer ungarna.

La_Joz
0

Åh… Jag tycker ju att det låter hur mysigt som helst! Snacka om att vara extramamma åt katten! Bara kanske lite svårt att förklara sugmärkena på halsen när man kommer till jobbet… Flört

rexoholic
0

Ja, sugmärken blir det, om än pyttesmå, men dock…

PetrasLova
0

Lova är 10 månader snart och snuttar ff men ngt bättre nu, förut var det 3 ggr /natt men nu bara 1, vid 5 rycket som en klocka…husse är inte lika glad som jag just då för han går upp kl 06.00

Vi idds inte heller stänga henne ute från sovrummet så vi har valt att låta henne snutta så länge hon vill/behöver.

Kan trösta er med att till slut vänjer man sig lite och blir inte klarvaken utan ligger som i dvala och ibland sover vi en hel natt utan snutt…

Men Gosigt är det ju, hon tankar ju kärlek…så ser vi det iaf

PetrasLova
0

P.s ett hett tips är att se till att klippa klorna mkt regelbundet så gör det inte lika ont Skrattande d.s

PetrasLova
0

Kanske behöver förtydliga att Lova även "trampar" fram mjölken och därav känns ju klorna ;)