Didis hjärta har blivit sämre :(
Hejsan alla! Det här kommer att bli långt, men behöver lite råd.
Förra veckan så märkte vi att hon inte riktigt va som hon brukar, hade börjat redan förra lördagen att hon var lite slöare, men det tänkte vi var för att hon inte kanske orkar hålla kattungens tempo.
På söndag kväll hade hon kväljingar, men det kom inget.
På måndag började hon att hosta, var andfådd och hon lät konstigt, liksom pep från bröstet, fortsatte med sina kväljingar så på tisdagen ringde jag och bokade tid hos vetrinären.
På tisdagen spydde hon upp allt hon fick i sig, till och med vattnet. Onsdag kl 14.30 hade vi tid hos vetrinären, men gick hem vid 12 från jobbet, för jag var så orolig för henne. Väl hos vetrinären så lugnar hon ner sig och varken är andfådd eller visar att hon mår dåligt, typiskt. Men vi tar röntgen på lungorna och det visar sig att hon har samlat på sig vätska :( Hon får Furix utskrivet och ska ta en halvtablett 2 gånger om dagen. Vi får tid för återbesök på fredagen, för nya röntgenbilder och ultraljud på hjärtat.
Tills på fredagen känns hon lite piggare och hon är inte andfådd längre men hon spyr fortfarnade upp nästan allt hon får i sig. Bilderna på lungorna är lite bättre, men hjärtat är mer förtjockat. Vi fortsätter med Furix fast nu en fjärdedels tablett 3 gånger om dagen. Under helgen har vi koll så hon inte dricker och äter för fort, så hon ska kunna behålla det hon får i sig, och det funkar. Hon får behålla maten, är inte andfådd eller några konstiga ljud, verkar lite piggare också, under veckan har hon mest sovit hela tiden.
Igår märkte jag att hon blev andfådd igen, när hon lekte med den lilla, hon har kväljer men har inte spytt något. Vad ska jag göra, är det rätt av mig att behålla henne, vet att det kommer en dag när jag måste ta beslutet att ta bort henne, men är inte redo för det än. Nu verkar hon ju lite piggare, är uppe och springer, men känns ju inte bra att det ska göra henne andfådd för att hon lever som en katt ska. Och att hon ska behöva äta tabletter 3 gånger om dagen, 4 per dag vissa dagar 5 tabletter.. 
Oh det är tråkigt, jag är ledsen för din skull. Om jag var du skulle jag ändå låta henne gå hemma och dona på, så länge hon inte lider!Det kan finnas bra livskvalitet även i ett stillsamt liv.Lycka till.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Vad ledsen jag blir av att läsa om lilla Didi, jag förstår att du lider.
Jag håller med Eine, ge henne lite mer tid, du kommer att märka om hon tappar gnistan. Tänker på er. *kram*
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Vad lessen jag är att didi mår sämre.
Jag skulle avvakta och följa henne, börjar hon visa tecken på inte att villa mer då ser du det snabbt. Är säker på du vet när det dags.
Pussa lite extra på didi från mig

Trist att hon är sämre.Hoppas att det vänder och att ni får ha henne kvar ett tag till.
Stolt ägare till tre La permer
Å, så sorgligt och trist! Men om hon inte lider tycker jag inte att du ska göra nåt. Jag tror som de andra: Du märker när hon verkligen tacklar av. Prata med veterinären också, och kanske gärna mer än bara en (veterinär, alltså). Det skulle nog jag göra i din situation. Kanske att tabletterna får rätsida på henne? Vi håller tummar och tassar för henne, och skickar massor av nospussar till fina Didi.
Medicin kan hjälpa långt. Vet en katt med hjärtfel som skulle leva max ett år. Den är över tio nu. Tat det lungt men njuter av tillvaron. Tittar på när de andra leker, men verkar trivas
Säger som en del andra, du vet när det är dags. Hoppas att Didi ändå får några år till med er!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
*Empati från oss*
hoppas hon blir bättre snart *kramar*
Håller med de andra, låt henne leva i sin takt. Prata med din veterinär också och hör hans/hennes åsikt.
Många husdjur lever i flera år med medicinering dagligen.
Tack allihopa för erat stöd!! Känns bra att veta att ni inte tycker att jag är alldeles självisk. Vet att den dagen den kommer, men försöker att inte tänka så mycket på det. Just nu känns hon ju bättre, och hon försöker iallafall att leka lite grann. Inte som förra veckan då hon bara sov och sov.
Än är inte hennes tid kommen, vi får se hur det utvecklar sig med medecinen innan jag bestämmer mig för något alls.

Usch! Kan inte ens tänka mig hur jobbigt ni måste ha det just nu. Hoppas verkligen att Didi blir bättre snart. Ge henne en nospuss från mig och kissarna!

Nejmen, så tråkigt! Hoppas att hon svara på medicinen så att hon får vara med dig ett tag till! Hon är ju så fin!

Tänker på er! Skickar många styrke kramar! Hoppas på att hon kan bli lite bättre, och leva länge än!
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Stackars lilla Didi, hoppas att hon svarar på medicinen och får leva i många år till! *kram*
Kramar till fina kissen och er!

Kram till dig och Didi. Ser att du fått råd tidigare och jag håller med dem.
Ta vara på det ni har och mys med henne i lugn och ro. Så länge medicinen fungerar så hon kan må bra så har hon ett värdefullt liv med kärlek från dig.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Usch vad tråkigt att läsa om lilla fina Didi, håller tummarna för att hon svarar bra på medicinen.
Ta en dag i sänder. Tänker på ER och *kramar om*

Jag lider med dig! Som så många andra sagt, låt henne få njuta av ett lugnt och harmoniskt hemmaliv så länge du ser att hon ändå har ett bra liv. Lycka till!
Så ledsen jag blev över att läsa att Didi blivit sämre …. skickar varma tröstkramar till dig och förstår såväl hur svårt det är att släppa taget …. hoppas hon blir piggare av medicinen och får leva många år till! *kramar om*
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com
Kram till er alla! Må bätre Didi!

Har man fastslagit orsaken till hjärtsvikten? HCM?
# Dom har inte ställt diagnosen än, men så är det säkert. Det är iallafall samma typ av problem. I januari någon gång är det meningen att jag ska på återbesök på strömsholms djursjukhus och då ska jag beställa en tid för särskild Hcm-utredning på samma gång.
Enögd som jag är för tillfället men då jag läste om Didi kan jag i alla fall inte låta bli att skriva en liten uppmuntran.
Vår Gustaf har haft mycket trassel med hälsan och droppen var nog när han fick cancer. Vi våndades mycket över vad vi skulle göra och vad som är rätt mot katten. Vi fick besked om att han hade den aggressiva typen av hudcancer och att han kanske skulle klara sig upp till 7 månader. Vi valde att låta operera honom, tyvärr fick de inte bort all cancern då. Men han går nu på "övertid" i maj blir det 2 år sedan han opererades och han är "still going strong". En mer levnadsglad och lycklig katt får man leta efter. Visst har han sina perioder då vi befarar det värsta men han har alltid kommit igen, till vår stora lycka. Varje dag med Gustaf är en gåva som vi glädjer oss mycket åt. Och visst blir han lite extra bortskämd, men det gör vi så gärna. 
Så håll ut lite till och ta inget förhastat beslut! Med lite anpassning och medicin så kan de få leva ett gott liv trots sjukdom.
Må så gott och gosa lite extra med Didi från mig 
Oj så ledsen jag blev av att läsa det här, hoppas du får ha kvar henne ett bra tag till iaf, du känner själv vad som känns rätt.
njut av all tid tillsammans, många kramar härifrån.

Men med vätskelista och vätskedrivande ska det väll inte vara några problem att behålla henne?

Hur mår hon nu?
Stolt ägare till tre La permer
# 28 Hon känns piggare men hon är fortfarande andfådd och kräks ibland. Pratade med vetrinären igår så då skrev hon ut pencilin som jag har hämtat idag. Telefontid igen på torsdag, och har det inte blivit bättre då så skulle hon sätta in en annan tablett för hjärtat som jag hoppas hjälper. Men just nu känns det någorlunda bra för hon leker och så. Hon kan inte jama heller, kan det bero på att hon har kräkts så mycket att det har frätt på stämbanden
Hon låter liksom hes.
Hon har börjat med att inte bajsa i lådan, inte hela tiden men ibland så nu har jag ställt fram en sån där utställningslåda, så det blir oftast i den nu mer. Kanske får köpa en till låda snart..
När vi var till veterinären med Gustaf för hans cancer så pratade vi om hur det skulle bli när han blev dålig. Då sa vetten att han kunde börja kräkas mycket men att man kunde medicinera mot det. Nu kommer jag ju inte ihåg vad det var för medicin men det kanske funkar med sån medicin på Didi också. Du kan ju fråga din veterinär. Det är ju påfrestande för hjärtat att kräkas mycket med.
Usch, liten skrutt
det är inte lätt när ens hjärtegryn mår dåligt.